אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם מעט מאוד מרחב תמרון. איך להעניק להם חופש בחירה כשכמעט הכל מוכתב מלמעלה? הכל צפוי והרשות נתונה – גרסת הילדים

רוני לנגרמן זיו

אנחנו נפגשות בטקס יום שישי המסורתי בבית הספר. "איזה כיף להיות ילד", אומרת לי בערגה אחת האמהות. "איך אני מתגעגעת לתקופה הזו. אין דאגות, אין צרות". אני מסתכלת על חצר בית הספר המלאה ילדים המתרוצצים מצד לצד, על ההורים המקיפים אותם, ועונה: "אני לא מתגעגעת לרגע לתקופה הזו. באמת כל כך כיף להיות ילד?".
אני לא הולכת לדכא אתכם. נכון, הילדים של רובנו לא מסכנים ולא אומללים, הם גדלים באושר ובעושר, בשמחה ובהנאה. אבל לעמוד מהצד ולבכות על כמה קשה להיות הורים, על כמה דאגות, טרדות, צרות ובעיות יש לנו, וכמה קלים חייהם – זה לא מדויק. כיף והנאה, קסם ושמחה – יש בילדות וגם בהורות, טרדות ולחצים, בעיות וקשיים – יש גם כן לשני הצדדים. זה אמנם נראה לנו כמו צרות של גמדים, אבל עבורם זה עולם ומלואו – כי זה כל העולם שלהם.
ובעולם שלהם הכל נתון מראש. זכות הבחירה שלהם מצומצמת למדי, והם צריכים למצוא את עצמם ולהמציא את עצמם במציאות המוכתבת על ידי המבוגרים, השולטים בעולם ובהם, ואומרים להם מה לעשות. ברוב הזמן בתקווה שיש לזה כוונה טובה – להכין אותם לעולם וללמד אותם איך מתנהלים בו. אבל להיות במקום הזה זה לא פשוט בכלל, ואנחנו שומעים את המצוקה שלהם ואת הרצון שלהם להשפיע קצת יותר על חייהם במשפט האולטימטיבי "אל תחליט/י עליי". איך אנחנו יכולים לעזור להם להרגיש יותר טוב בעולם של מבוגרים?


המשפחה הגרעינית

כמבוגרים אנחנו בוחרים את המרחק הרצוי לנו מההורים שלנו, מהאחים שלנו ומיתר קרובי המשפחה. יתאים לנו – נגור קרוב, נהיה בקשר חם, נעזור ונהיעזר, נארח ונתארח; יתאים פחות – נתפוס מרחק פיזי ורגשי. לילדים, לעומת זאת, אין את יכולת הבחירה הזו. הם גרים בבית עם שני ההורים או מג'נגלים בין בתים של הורים גרושים, גרים באותו חדר עם האחים גם אם לא מסתדרים כי זה מה יש. הם לא יכולים פתאום לקום וללכת, לשכור דירה בתל אביב ולבוא לעשות כביסות פעם בשבועיים.

מה עושים? עושים הכל כדי שהם ירגישו בבית – בבית. עובדים הרבה על גישור בקשיים בתקשורת בין בני המשפחה; נמנעים ככל האפשר מאפליות בין אחים; משוחחים ובודקים דופק משפחתי – שכולם ירגישו אהובים ורצויים, בעלי ערך ולוקחים חלק בפעילות המשפחתית, שכל קול נשמע, שכולם רוצים לגור כאן.


הסביבה הפיזית

אנחנו מחליטים אם לגור בעיר הגדולה או בפרבר, בבניין רב קומות או קרוב לאדמה. נכון שלא כולם כבר הגשימו את חלום המגורים שלהם, אבל לרובנו יש כיוון ורצון. השיקולים של הילדים לא תמיד באים בחשבון בבחירת מקום המגורים. גם אם אנחנו חושבים לגור ב"מקום שבו יהיה טוב לילדים", אנחנו בדרך כלל לא שואלים אותם, אלא חושבים בשבילם.

מה עושים? לא עוברים דירה כשלילדים מתחשק, כמובן, אבל דואגים שיהיו להם החדר או הפינה שלהם בבית, וככל שמתאפשר – משתפים אותם בבחירה. למשל: של הריהוט לחדר, של צבע הקירות, הווילונות, המצעים, הבובות, מדבקות הקיר וכדומה. שירגישו שהחדר שלהם הוא שלהם, כי הם לקחו חלק בעיצוב שלו.

סדר יום

גם אם קשה לנו לראות את זה כך, אנחנו בוחרים בכל יום אם ללכת לעבודה או להישאר בבית, אם להמשיך לעבוד באותו מקום או להתפטר, אם לאחר לעבודה או להקדים, אם להישאר שעה נוספת או לצאת לפני הזמן. לילדים סדר היום ומיקומו מוכתב מראש – אנחנו מחליטים לאיזה גן/ בית ספר הם יילכו, מה הם ילמדו, באילו שעות הם נמצאים במסגרת ומתי הם חוזרים הביתה, בדרך כלל גם מה הם ילבשו, מה הם יאכלו, ולפעמים גם עם מי הם ישחקו.

מה עושים? מחפשים ומוצאים כל דרך לתת להם בחירות קטנות במהלך היום, גם אם זה פחות נוח לנו. בבגדים – לתת אפשרויות בחירה בין שתיים-שלוש אופציות (מה ללבוש לגן), באוכל – לשאול מה הילד רוצה לארוחת צהריים מחר, להכין יחד מערכת כריכים שבועית לבית הספר, לתת לו לבחור חברים שאיתם ישחק אחרי צהריים, וכן – גם חוגים. גם אם אתם בטוחים שהוא מוצרט מבוזבז והוא רוצה חוג כדורגל.


הפן החברתי

זו יכולה להיות אחת ההתמודדויות המאתגרות של הילדים. נכון שגם אנחנו לא תמיד בוחרים את הקולגות לעבודה, ולפעמים מתמודדים עם אנשים שאלוהים ישמור, אבל אנחנו מבוגרים ובתקווה שעם השנים כבר רכשנו כלים. השדה החברתי של בית הספר הוא לא פשוט בלשון המעטה. היא עשתה לי/ הוא אמר לי/ הוא לקח לי/ הם חטפו לי/ הוא הלשין עליי וצרות אחרות.

מה עושים? קודם כל מציעים לילד אוזן קשבת וכתף לבכות אם צריך. לא מבטלים את התחושות שאיתן הוא חוזר מבית הספר ב"לא נורא" (כי עבורו זה כן נורא), אבל גם לא מצטרפים לדרמה שלו ומקצינים אותה. מחפשים את הקו הדק שבין לתת לו להתמודד לבד ולא לעשות במקומו (לא בכל מקרה לרוץ להתקשר לאמא של הילד השני, או למורה/ למנהלת), לבין להתערב במקרי הצורך. את המקום המדויק הזה מוצאים בעזרת הרבה הקשבה וסבלנות, והידיעה שלא תמיד אתם יודעים יותר טוב מהילד מה צריך לעשות.

טיפ קטן: לפעמים אפשר לשאול אותו "מה לדעתך צריך לעשות?" – הוא צריך לשמוע את עצמו אומר את התשובה.


בשורה התחתונה: בכל מקום שאפשר, ולחפש את המקומות האלה עם פנס – לתת לילדים את זכות הבחירה. לתת להם הרגשה שהם בוגרים ויכולים להחליט בעצמם. ואם אפשרתם להם להחליט – חשוב כמובן שתכבדו את הבחירה.

הכתבה פורסמה ב-Ynet ב-10.10.2013

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר