המתבגרים הולכים לאיבוד (ואיך להחזיר אותם משם…)

מה עובר על המתבגרים שלנו בתקופת הקורונה? איך אנחנו כהורים מגיבים באוטומט להתנהלויות שלהם בכל התחומים (חברתי, לימודי, רגשי, וכמובן מסכים), ואיך אפשר לנצל דווקא את התקופה הסוערת והלחוצה הזו לשדרוג היחסים שלנו עם המתבגרים? תקציר ההרצאה שלי "המתבגרים הולכים לאיבוד (ואיך להחזיר אותם משם)"

רוני לנגרמן זיו

ברור שתקופת הקורונה קשה לכולנו. אבל בשבילנו כמבוגרים – זו תקופה. בשביל המתבגרים שלנו – אלה החיים. גיל ההתבגרות הוא בסך הכל כמה שנים בודדות. בודדות אבל משמעותיות. תיזכרו בגיל ההתבגרות שלכם.

אנחנו בעיצומה של מגפה כבר שנתיים, אבל עבורם אלה שלוש שנות לימוד. שלוש שנים שהן כל החטיבה או כל התיכון, למשל. וזה מה שהם חוו ויזכרו מגיל ההתבגרות שלהם.

מה עובר עליהם?

מערכת החינוך באה בדרישות, אנחנו ההורים באים בדרישות – אבל המתבגרים פשוט לא פנויים. המצב הנפשי שלהם לא פשוט (בתקופת הקורונה חלה עלייה בשיעורי החרדה והדיכאון בקרב בני נוער, הפרעות אכילה, בריונות ושיימינג ברשת ועוד); הקושי ללמוד בזום גדול, המורים לא תמיד מספיקים את כל תוכנית הלימודים, והרבה פעמים הם צריכים להשלים את הפערים בחומר בכוחות עצמם.

אבל בעיקר, את גיל ההתבגרות שהקורונה לקחה להם, אף אחד לא יחזיר. והמשימה המרכזית של הגיל היא המשימה החברתית. למצוא את קבוצת השווים שלי, את קבוצת ההשתייכות. איך המתבגרים שלנו יכולים לפתח חברויות טובות, עמוקות, איכותיות – בתקופה הזאת? איך אפשר למצוא חברים בבית ספר חדש, בכיתה חדשה, בין כל הבידודים והזומים, הכיתות החצי ריקות, הקפסולות והישיבה מאחורי מסכות?

כשאתה מרגיש שאין לך קבוצת חברים שאתה חלק ממנה – אתה מרגיש לא שייך. כשאתה מרגיש לא שייך, אתה לא פנוי למשימות החיים האחרות (לימודים, מטלות בבית). ובדיוק כאן ההתנגשויות.

מה אנחנו חושבים?

מצד אחד – אנחנו לא רוצים שהם ירגישו שאנחנו גוערים בהם כל היום, כועסים עליהם ולא מרוצים מהם ("קום כבר!", "סדר את החדר!", "כנס לזום!", "אתה לא לומד כלום!").

מצד שני – חשוב לנו לא לגדל ילדים מפונקים שעושים בשבילם הכל ומוותרים להם כל הזמן "כי קשה להם בגלל המצב".

איך לגרום להם להקשיב לנו?

כדי שהמתבגרים יהיו פנויים להקשיב לנו, או לפחות להראות מעט התעניינות – הטריק הוא לתת להם יחסים טובים על בסיס קבוע. איך עושים יחסים טובים?

  1. להקשיב, להיות אמפתיים

כשהבת שלנו מספרת על הילדה מהכיתה שאמרה שהיא נראית זוועה ורואים שהיא השמינה, והיא נעלבה נורא, לפני שאנחנו מייעצים "תתרחקי ממנה! מה את מקשיבה לה בכלל"? או "תחזירי לה!", נקשיב. "ומה הרגשת כשהיא אמרה לך את זה?" נקשיב ונהיה אמפתיים: "ואוו, זה באמת מעליב כשמדברים אלייך ככה".

והקשבה זה בלי עצות אם לא התבקשנו, בלי ביקורת בכלל. אם הוא מתלונן שצמח לו חצ'קון או היא מתעצבנת שהשיער לא מסתדר לה – לא נגיד "באיזה שטויות את מתעסקת", או "זה לא נורא". כי כרגע בעיניהם זה לא שטויות וזה כן נורא. התחושה שאנחנו רוצים להעביר למתבגרים שלנו היא "אני כאן בשבילך".

  1. לומר להם מילה טובה
    עם יד על הלב, מתי בפעם האחרונה אמרתם למתבגרים שלכם מילה טובה? לרוב אנחנו אומרים להם במה הם לא היו בסדר – ואז אנחנו מתפלאים שהם מתרחקים מאיתנו, אוטמים אוזניים ומסננים אותנו.

לכן במקום להעיר להם על מה שהם עושים לא בסדר, נעודד על מה שהם עושים טוב. נראה אפילו את הדבר הכי קטן שטוב, ונשקף אותו. נאמין בהם ברגעים שהם פחות מאמינים בעצמם. ביקורת הם סופגים מספיק מהמערכת ומבני גילם.
לא הצליח במבחן? אגיד לו – "ראיתי כמה התאמצת והשתדלת", ולא ארד עליו על הציון הנמוך.

  1. להבין שהחיים החברתיים שלהם שונים משלנו
    אם ההורים שלנו היו צועקים לנו מהמרפסת "תעלה כבר הביתה!"; היום אנחנו צועקים על הילדים "צא כבר מהבית, תפגוש חברים, לך לשחק כדורגל… כל היום אתה במחשב!". חשוב שנבין שהחיים החברתיים שלהם קורים ברשתות: שם הם פוגשים חברים, משחקים, מדברים (שם גם קורים דברים פחות טובים, זה נכון).

אבל ככל שנאסור עליהם, ככל שנגביל אותם, למשל שניקח להם את הטלפון או ננתק להם את האינטרנט כעונש – אנחנו עלולים לגזור עליהם בידוד חברתי. הם לא יהיו נוכחים כשהדברים קורים. לכן במקום לכעוס ולאסור – נתעניין בעולם שלהם. כך הם יבינו שאכפת לנו. נשאל שאלות סקרניות ולא ביקורתיות. למשל: "במה אתה משחק? מי עוד משחק איתך? מה המשימה שלכם? תלמד אותי איך משחקים…" וככל שנקשיב להם, נעלה את הסיכוי שהם יקשיבו לנו כשנבקש או כשנייעץ.

  1. לאפשר להם להיפגש עם חברים
    יש הורים שאוסרים על המתבגרים לצאת למפגשים חברתיים, בעיקר מרובי משתתפים כמו מועדונים, מחנות של התנועה, הופעות המוניות וכו', שחלילה לא יידבקו ויביאו איתם משהו הביתה. דאגה מובנת שיכולה להתעצם כשיש מחלת רקע לאחד ההורים, או סבים מבוגרים שחיים איתנו בבית.

עם זאת, מאחר שתחושת השייכות החברתית קריטית ממש בגיל הזה, כמו אוויר לנשימה – נחפש את הדרך כן לאפשר להם להיפגש עם חברים: במקום פתוח, להסביר על חשיבות ההקפדה על מסכות, להיפגש עם מספר קטן של חברים, להתרחק מהתקהלות וכן הלאה.

  1. לתת להם לקחת אחריות
    ככל שאנחנו מודאגים מהלימודים שלהם, כך נדמה לנו שלהם לא אכפת בכלל… מדוע? כי ככל שאנחנו לוקחים אחריות על הלימודים שלהם, הם מבינים שאנחנו לוקחים אותה – והתוצאה היא… שהם לא לוקחים אותה בעצמם. אנחנו רוצים שהם ייקחו אחריות? נאפשר להם. נכון, הסיכון הוא שהם לא יעשו את הדברים בדרך שלנו. הסיכוי הוא שהם ימצאו את הדרך שלהם.

מה שכן, אחריות לא זורקים והולכים. אנחנו שם ללוות אותם: להתעניין במה שהם למדו, לשאול מתי יש מבחן, לבדוק אם הם צריכים עזרה מאיתנו. אבל להיות שם בשבילם, לא בשבילנו.

זה כיף להשוויץ שהילד שלי קיבל תעודת הצטיינות או התקבל למגמה יוקרתית, אבל ילדים הם לא כרטיס הביקור שלנו. הם לא לומדים בשבילנו, הם לומדים בשביל עצמם.

  1. לעשות הסכמים עם הילדים
    גם בעניין הלימודים, כמו בתחומים נוספים (מטלות הבית, שעות חזרה הביתה, צפייה במסכים ועוד) – אפשר לעשות הסכמים עם הילדים: ננסח את הכללים ביחד עם הילדים ולא ננחית עליהם "כי אני האמא ואני קובעת!"; למשל, קבענו בשיתוף הילדים את הכלל שאצלנו בבית אחרי שחוזרים מבית הספר, אוכלים צהריים, מכינים שיעורים, ואז מתפנים לחוגים, חברים ומסכים – אז זה הכלל, ותפקידנו לעמוד על קיומו.

ואין כללי אצבע שמתאימים לכולם, כל משפחה מנסחת את הכללים שלה על פי גיל הילדים, השלב ההתפתחותי, מידת ההשגחה והליווי שהם צריכים בענייני הלימודים. ואם ההסכם לא עומד במבחן המציאות בכלל? כנראה שהוא צריך שדרוג, גמישות והתאמה לגיל הילד, לצרכים המשתנים ולתנאים המשתנים.

ולסיום, הדבר הכי חשוב הוא שניתן למתבגרים שלנו הרגשה שאנחנו רואים אותם, שאנחנו כאן בשבילם, שיש להם אוזן קשבת וכתף לבכות עליה. זה חשוב גם לכאן ועכשיו, וגם ליחסים איתם לטווח ארוך.
תמיד תמיד ובכל גיל תחפשו את המילה הטובה להגיד להם: אני סומכ.ת עליך, אני מאמינ.ה בך, אני אוהב.ת אותך.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר