נגמרו הקייטנות וגם הסבתות כבר מותשות, ונשארתם עם הילדים. מה עושים? לא חייבים לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. אפשר בהחלט להישאר במזגן, בלי להתרוצץ ובלי הוצאות גדולות, וגם בלי ייסורי מצפון. הנה כמה רעיונות
רוני לנגרמן זיו
כבר שנים שאנחנו ההורים מכנים אותו “העונש הגדול”. 62 ימים בלתי נגמרים שעולים לנו יותר מדי כסף, זמן ועצבים. אבל אם נחליט לרגע להניח את הקיטורים בצד (או בקבוצות הוואטסאפ) ולהתרכז בעשייה, נראה שאם נשנה קצת את הגישה – זה לא חייב להיות כל כך נורא.
כדאי לשנות את הגישה קודם כל בשבילנו – כדי לא לעבור חודשיים בבאסה ובמריטת עצבים, זה לא בריא לעור הפנים ובכלל לשמחת החיים; וכמובן, בשביל המשפחה והילדים – קיבלנו זמן איתם? בואו נעשה מזה זמן איכות!
רובנו מתבאסים מהתפקיד שאנחנו לוקחים על עצמנו בלית ברירה בחודשיים האלה – להיות ועדת תרבות וצוות בידור והפעלות של הילדים, בנוסף על מעין מתגבר של מזומנים. ובכן, אם ניזכר בילדותנו, בכלל לא בטוח שהורינו נהגו כך. הם עסקו בענייניהם, ונתנו לנו לעסוק בעניינינו. אני לא אומרת לעזוב את הילדים לנפשם וללכת, אבל בהחלט לשחרר לחץ משני הצדדים – פיזי וגם כלכלי. זה אומר שאין זה כורח המציאות (אלא אם אתם ממש נהנים מזה) לעשות לו”ז קייטנת-אמאבא מפורט שבו ביום ראשון הולכים ללונה פארק, בשני למוזאון, בשלישי להצגה, ברביעי לפארק מים, בחמישי לסרט, בשישי לקניון ובשבת לחוות החיות. זה מתיש את כולם, מרוקן משכורת חודשית בשבוע, ולמען האמת – אם נעמיס עליהם אטרקציה אחרי אטרקציה הם לא יוכל להכיל הכול, ובסוף השבוע בכלל לא יזכרו מה עשינו בתחילתו. אין פרס בסוף להורה המצטיין שלקח את הילדים שלו להכי הרבה אטרקציות בחופש.
אפשר להעביר ימים נפלאים בבית, בכיף של המזגן, בלי לחץ, בלי מריבות ובלי הוצאות גדולות. הכלל הראשון הוא להחליט שאנחנו (ההורים, כן!) – נהנים. לא לבחור פעילות שתוציא אותנו מהכלים, למשל כזו שממש מלכלכת את הבית אם טינופת עושה לנו צמרמורת, או פעילות יצירה אם היינו מבריזים סדרתיים משיעורי מלאכה. אספנו כמה הצעות ורעיונות, תבחרו מה שמתאים לכם. למה? כי רק מה שאתם ממש אוהבים – תקומו לקראתו בבוקר בשמחה ותצליחו לשווק לילדים כיום כיף אמיתי עם אמא או אבא בבית!
שמח במטבח
ילדים אוהבים לעשות דברים של מבוגרים ולהרגיש גדולים. כשהם נמצאים איתנו במטבח הם מרגישים בוגרים ואחראים, וזה תורם להם לתחושת הביטחון העצמי והמסוגלות. אפשר להחליט על יום של בישול ואפייה, החל מהכנת ארוחת הבוקר דרך אפיית עוגיות, קישוט עוגה ועד ארוחת הערב, ככל שתהיה לכולם סבלנות. כשאתם מייצאים את התוצרים החוצה – להורה השני שחוזר מהעבודה, לאח שחזר מחבר או אפילו לסבתא בטלפון – לא לשכוח לפרגן לאופה הצעיר: “אתם חייבים לטעום את העוגה שיהלי הכינה!”; “פלג עזר לי היום להכין סלט, איזה ילד גדול ואחראי!”. זה מעודד את הילדים לשוב לעבוד יחד במטבח, עד שבוקר שבת אחד תקבלו ארוחת בוקר למיטה או מאסטר שף צעיר בבית. כמובן שכל פעילויות המטבח בהשגחה ועם עזרה בהתאם לגיל.
קייטנת יצירה
זה כיף גדול להיכנס לחנות יצירה ולרכוש מכל הבא ליד, יש ציוד בשפע וחומרים מרהיבים. אבל באמת שאין צורך. אפשר להכין יצירות נהדרות עם הילדים בעזרת חומרים שיש לכל אחד מאיתנו בבית, למשל:
• מעמד לעפרונות: מדביקים כמה גלילי נייר טואלט זה לזה, מדביקים לקרטון יציב, צובעים או מצפים בגזרי נייר עיתון/ נייר צבעוני/ מגזין, מקשטים בנצנצים וכו’ כיד הדמיון.
• סימניה לספר: חותכים מלבן מקרטון מאריזת מזון, מציירים, מקשטים, מדביקים, כותבים את שם הילד. אפשר לניילן בעזרת מסקנטייפ שקוף (או למתקדמים במכונת למינציה).
• חולצות מצוירות: לוקחים חולצה ישנה ומוכתמת, ומציירים עליה בטושים (אפשר לרכוש טושים מיוחדים לבד, אבל גם טושים רגילים יעשו את העבודה).
• מקל גשם: לוקחים גליל נייר סופג, חותכים שני עיגולי נייר גדולים מעט מקוטר הגליל, מדביקים עיגול בקצהו האחד של הגליל, ממלאים באורז/ קטניות יבשים, סוגרים את הצד השני ומקשטים. איזה כיף לשמוע את הגשם בקיץ!
• תמונת חול: “מציירים” בעזרת דבק על בריסטול ושופכים מעט חול על הדף. מנערים את החול – וקיבלנו תמונה.
• צייר לי ציור: ציור משותף – כולם מציירים על אותו דף; ציורים בסבב – כל אחד מתחיל ציור ואחרי דקה מעבירים את הדף לזה שיושב לידינו, וכך הלאה; ציורים בהשראת מוזיקה ברקע; לצייר מנדלות – עיגול מרכזי ומסביבו אלמנטים שונים; ציור בהשראת סיפור שאוהבים; ציור בהשראת הילד – ההורה מחקה את הציור של הילד, והילד מבסוט שהוא מלמד את ההורה לצייר כמוהו; את היצירות היפות אפשר לתלות עם סלוטייפ על החלון, או למסגר במסגרות שכבר לא בשימוש.
יש אינסוף רעיונות ליצירה. אפשר לקבל רעיונות מהאינטרנט, או אפילו מהעבודות שהילדים עשו בגן במשך השנה; ליצור בהשראת ספרים המציעים רעיונות ליצירה או מלמדים איך לצייר, להתנסות בקיפולי נייר (אוריגמי) ועוד.
המסך עולה
יש ילדים שמאוד אוהבים להציג, וכל רגע באים “אמא, אבא, הכנתי הצגה, בואו תראו!”; אם ביומיום אנחנו מנפנפים אותם (“עוד רגע חמודי, אמא עסוקה”), זה הזמן למנף את הכישרון של הכוכב הנולד. אפשר להכין יחד תלבושות ותפאורה (מחומרים שיש בבית: מפות חד פעמיות, בגדים ישנים, אריזות קרטון, תכשיטים שעבר זמנם ועוד) ולבחור סיפור להמחזה. אפשר להכין בובות יד מגרביים ישנים לתיאטרון בובות, ועוד.
אוהל בסלון
אחת ההנאות הזכורות לי מהילדות היא לבנות אוהל בסלון ולשחק בתוכו. אם הילדים עוד לא עלו לבד על הרעיון, נלמד אותם! ניקח שמיכות ואטבי כביסה, נחבר לכיסאות, וניצור פינה קטנה וחמודה. נביא בובות וצעצועים, כריות לשבת עליהן, משחקי קלפים ועוד. זה נותן אווירה אחרת כשהבית פתאום נראה שונה, מפתח את הדמיון ומאפשר אינטימיות וקרבה. אל תשכחו שהעולם מותאם למבוגרים והילדים מרגישים בו קטנים (קל להבין זאת כשחוזרים לבית הספר של ילדותנו, שפעם נראה לנו גדול והיום אנחנו שואלים את עצמנו – זה הכול?). מבנה של אוהל שמתאים להם בגובהו, נותן להם תחושת ביטחון.
משחקים של פעם
ואם כבר בתחביבי ילדותנו עסקינן, למה שלא נלמד אותם את המשחקים שאהבנו? מחבואים, תופסת, עמודו, תפסוני, גולם במעגל, שלוש מקלות, אחת-שתיים-שלוש דג מלוח, קלאס, גומי, חבל, חמש אבנים… היזכרות במשחקים שאהבנו כילדים והעברתם לילדים שלנו מכניסות לאינטראקציה הזו גם המון רגש, התלהבות, התרגשות ושמחה.
תלמדו משהו
בלי להיות דידקטיים יותר מדי, חשוב להשאיר את הראש פועל. לא חייבים להכריח את הילד לשבת כל יום שעה על חוברות העבודה לחופש, אפשר לקרוא יחד מספרים מעשירים או לצפות בסרטונים מרחיבי דעת בתחומים שמעניינים את הילדים. הילדים גם סקרנים מאוד לדעת מה הם ילמדו בשנה הבאה – שווה להציץ יחד בספרי הלימוד אם כבר הצטיידנו בהם, והילדים יהיו מבסוטים מעצמם שכבר קראו את הסיפור בבית או פתרו את התרגיל לפני כל הכיתה (בלי לקשקש בחוברות, כמובן…).
קייטנת אמהות
קייטנת אמהות (או אבות, כמובן) היא סידור מעולה לחופש הגדול. מתארגנים שלושה-ארבעה הורים (אם נדרשת נסיעה יש לחשב כמה ילדים נכנסים לרכב בבטחה). רצוי שההורים יהיו חברים זה של זה ושילדיהם חברים, ובכל יום אחד ההורים לוקח את הילדים לביתו. בהתאם לגיל נדרשת רמת ההעסקה וההשגחה. זה חשוב מבחינת השמירה על רצף חברתי בתקופת החופש הארוך הזה, שבה יש לנו קצת נטייה להתפזר ופחות לשמור על קשר. והיום, כידוע, הילדים פחות יוצאים עם כדור לרחוב…
עושים סדר
למה לא ננצל חלק מהזמן עם הילדים בבית לעשות סדר בבלגן שהצטבר במשך השנה – בכל צרכי בית הספר (מה נשאר, מה לזרוק, מה להעביר הלאה), בארון הבגדים, בארון המשחקים ובפינות בלגן שונות שיש לכולנו. רצוי לרתום את הילדים לכך, במיוחד אם מדובר בחפצים שלהם: “בוא נחליט יחד איזה צעצועים אתה כבר לא צריך ונוכל לתת לילדים קטנים ממך” – ואז להעביר לקרובים או לתרומה יחד עם הילד. זה מקנה ערכים של תרומה ושיתוף פעולה בין אנשים בחברה ומניעת בזבוז – שלא כל דבר צריך לקנות חדש אלא אפשר לקבל ממישהו אחר ולתת לאחר משהו משלנו.
ערב סרט
בימינו כל אחד רואה בזמן שלו, במסך שלו, את הסדרות/ סרטים/ סרטוני היו-טיוב החביבים עליו. ערב סרט שבו מחליטים כל בני המשפחה באיזה סרט לצפות יחד, מכינים פופקורן או פיצה (וגם ירקות חתוכים ליד, כן?), מחשיכים את הסלון ומתחבקים על הספה – זה כבר לא מובן מאליו. ככל שלכל אחד מאיתנו יש מסך קטן משלו, אנחנו הולכים ומתרחקים זה מזה, ואפילו צפייה משותפת בטלוויזיה היא מאורע מיוחד. חשוב לחיזוק הקשר המשפחתי, לתקשורת, למגע, לביחד.
מתכוננים ללימודים
אמנם בתחילת יולי החופש נראה אין-סופי – לא נספיק למצמץ והוא יתקרב לסופו. הכי נוח לקפוץ לחנות מכשירי הכתיבה ולהצטייד בכל הדרוש לשנת הלימודים הבאה במקום לגרור איתנו את הילדים, אבל יש לזה ערך אדיר: לשתף אותם בהכנות זה חלק מהמעבר מתקופה לתקופה, משנת לימודים אחת לשנייה. אם אתם חוששים מניג’וסי ה”אמא תקני לי”, לקבוע כללים לפני שיוצאים, כמו: “נקנה קלמר עד סכום מסוים”, או: “תוכלו לבחור רק מחברת/ קלסר אחד ממותגים” וכו’. במקרה של מעבר מהגן לבית הספר או לבית ספר חדש, חשוב ללכת עם הילדים כמה פעמים את הדרך, ואף להיכנס לבית הספר ולעשות סיור בפנים; אם עברנו דירה – לנצל את ימי החופשה לנסות להכיר משפחות עם ילדים בשכונה החדשה ולהפגיש את הילדים עם חברים חדשים, במטרה להגיע למקום שהוא כמה שיותר מוכר, להפחית את החששות ולהגביר את תחושת הביטחון.