איך היה היום שלך, חמוד?

הורים רבים מתלוננים שהילדים אינם משתפים אותם במה שעובר עליהם במשך היום. עם יד על הלב, האם אתם משתפים את הילדים במה שעובר עליכם? וכשהם משתפים, האם אתם מקשיבים להם ללא ביקורת? צעדים ראשונים בשיתוף


רוני לנגרמן זיו

תחשבו על זה רגע, אם חבר טוב משתף אתכם במשהו שקרה לו, איך זה גורם לכם להרגיש? הוא בחר לשתף אותי כי הוא יכול לסמוך עליי, הוא יודע שאני אקשיב לו, אשמור את סודו, אתן לו עצה טובה… כלומר, כשמישהו משתף אותנו זה גורם לנו הרגשה טובה מאוד! אם כך, תחשבו איך הילדים שלכם ירגישו אם תשתפו אותם? בדיוק ככה. ומי לא רוצה לתת לילדים שלו הרגשה טובה כל כך?


למה אנחנו לא משתפים אותם?
מדוע אנחנו לא ממהרים לשתף ילדים במה שעובר עלינו? אנחנו חושבים שזה לא מעניין אותם או שזה לא לגילם, אנחנו תוהים מה הם כבר יוכלו לייעץ לנו בעניין. ובכלל, נדמה שעומס מטלות היומיום מרחיק אותנו משיחות מעמיקות עם הילדים שלנו וגורם לנו להתרכז בתקתוק המשימות…


למה הם לא משתפים אותנו?
הורים רבים מתלוננים שהילדים לא משתפים אותם באיך שעבר עליהם היום, כשהם שואלים הילדים עונים איפשהו בסקאלה של באסה-סבבה, בין בסדר לכיף. תשובה של מילה אחת שמסכמת (בעיניהם) הכל, ואינה אומרת (להורים) דבר.
תזכרו שילדים לומדים הרבה יותר ממה שאנחנו עושים, מאשר ממה שאנחנו רק אומרים. בשתי מילים: דוגמה אישית. בעשר מילים: רוצים שהילדים שלכם ילמדו לשתף? שתפו אותם במה שעובר עליכם.

במה אפשר לשתף ילדים?
השיתוף ייעשה על פי גילם כמובן. ילד בגיל הגן אפשר לשתף איזו חברה פגשתי היום, מה אכלתי לצהריים, איזה שיר שמעתי בדרך; ועם ילדים בית הספר אפשר להעמיק עוד יותר. נשתף את הילדים בעולם שלנו בכל הרבדים, לא רק מה קרה לנו או מה עשינו, אלא גם מה חשבנו ומה הרגשנו במצבים שונים. זאת כדי לתת להם הצצה לעולם המבוגרים, שגם בו יש מחשבות ורגשות שונים, ולתת להם להבין שגם ההורים שלהם לפעמים נבהלים (שחתך אותי רכב בצומת), לפעמים מתוסכלים (שלא הצלחתי לפתור את הבעיה בעבודה), עצובים, כועסים, מתלהבים ועוד ועוד.
נשתף ילדים גם בסדר היום והשבוע ובתוכניות המשפחתיות. ילדים אוהבים לדעת מה צפוי, הידע נותן להם רוגע, ובנוסף השיתוף מפחית התנגדויות ברגע האמת (“לא רוצה לבוא, קבעתי עם חברים”).

במה לא נשתף ילדים?
לא נשתף ילדים צעירים בחדשות. נכון שאנחנו רוצים להישאר מעודכנים, אבל רצוי לעשות זאת בנייד שלנו ופחות במרחב הציבורי של הבית. ילדים יכולים לקחת דברים אישית ולהיבהל (שמה שקרה לאותה משפחה בטלוויזיה יקרה גם לנו); גם לא נשתף ילדים במריבות בינינו ההורים או בינינו לבין קרובי משפחה אחרים, בוודאי לא נדרוש מהם לקחת צד.
יש הורים שבילדותם הרגישו שמשתפים אותם יותר מדי בדברים שילדים לא צריכים לדעת, ובחוויה שלהם זו הייתה מעמסה גדולה מדי, ועל כן הם נמנעים מלשתף את הילדים בכלל. חשוב לשים לב אם זה המקרה וכן להתאמן בשיתוף בדברים יומיומיים במטרה לאמץ את מיומנויות התקשורת החיובית החשובה הזו, ולהקנות אותה לילדים.

ומה אם הילד לא משתף?
חשוב לשים לב שאנחנו לא משתפים כמניפולציה לכך שהילד ישתף. אנחנו מלמדים מיומנות חיים. אנחנו מאמינים שכאשר אנחנו נשתף – הילד ילמד לשתף. אבל לא כל הילדים פתוחים ורוצים לשתף באותה מידה – יש ילדים שמגיעים הביתה ו”שופכים” את כל חוויות היום, ויש שמפטירים “היה בסדר” והולכים לחדר.
חשוב לזכור שילדים חיים בכאן ועכשיו. אנחנו כמבוגרים עסוקים במה שהיה ובמה שיהיה, אך הילדים חיים את הרגע. לכן בשבע בערב לשאול אותם על מה למדו בבוקר – זה לא שהם לא זוכרים, זה באמת לא מעניין אותם כרגע בין המלפפון לחביתה.
יש גם ילדים שחווים את השאלות שלנו בצורת חקירה ולכן ננעלים; יש ילדים שחוששים מתגובה ביקורתית שחוו בשיתוף קודם (למה אמרת לו? ולמה לא פנית למורה?) ולכן יימנעו מלשתף. לכן חשוב שנשמור על הקשבה נקייה, אמפתית ומכילה – עם שתי האוזניים ובעיקר עם הלב (זה נשמע בערך כך: “כן… אממ… אני מבינה… באמת?.. יפה…”)


איך קלפים יכולים לעזור?
דרך מהנה לשוחח עם הילדים היא באמצעות קלפים לשיחה משפחתית. ערכות קלפים שונות מציעות דרך משחקית מהנה להגיע אל לב הילדים בעזרת שאלות ספציפיות על מחשבות ורגשות לאורך היום (מי הצחיק אותך אותך? למי עזרת היום? מה שעמם אותך במיוחד?). מאחר שזה משחק, השיתוף נעשה תור-תור (פעם הילד שואל את ההורה ופעם ההורה את הילד). זו דרך שמסקרנת, מדרבנת וממיסה התנגדויות, מאחר שהיא גם מצמצמת את הביקורת מצד ההורה.
את קלפי “זה היום שלי” פיתחנו ענת גזית (מנחת קבוצות ויועצת חינוכית) ואני בדיוק מהצורך הזה. כמנחות הורים אנחנו מייעצות להורים לעשות שיחה משפחתית, זמן איכות עם הילדים – ולא תמיד ההורים יודעים איך לנהל את השיחה הזו, שהופכת מהר מאוד למונולוג (של ההורה) אל מול הילד שעושה לו “מיוט”. קלפי “זה היום שלי” מאפשרים היכרות מעמיקה, שיתוף במקרים שקרו לי היום והתכווננות ליום הבא בצורה מיטבית. השיתוף מאפשר לנו להכיר את עולמו של הילד ומה שעובר עליו ולהפך, ובעיקר מאפשר לילד לראות בנו אוזן קשבת, כתף תומכת ומישהו שתמיד יהיה בעדו.

הכתבה פורסמה ב-Mako ב-1.9.2020

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו? רוני לנגרמן זיו יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר