איך להיות דוגמה אישית לילדים?

הנאומים לא עוזרים? רוצים להשפיע באמת על הילדים? הנה המתכון בשתי מילים: דוגמה אישית. היו בעצמכם מה שאתם רוצים שהם יהיו. אתגרתי אתכם עכשיו, הא? כן, דיבורים בלבד לא מספיקים, צריך גם לעשות

רוני לנגרמן זיו

“… הוא עזר לי ועודד אותי והסביר לי שאני צריכה להשתדל לסגל לעצמי את כל התכונות הטובות שהייתי רוצה להנחיל לבנותיי הקטנות, כי אני משמשת להן דוגמה” (“נשים קטנות”, לואיזה מיי אלקוט)

אם הייתם מבקשים ממני את כל התורה על רגל אחת, כלומר “אין לנו הרבה זמן, תגידי לנו בקצרה מה את מלמדת בהדרכת הורים”, הייתי אומרת בשתי מילים: דוגמה אישית.
הרעיון הוא שילדים לומדים הרבה פחות ממה שאנחנו רק אומרים להם לעשות, והרבה יותר ממה שאנחנו עושים בעצמנו. בקיצור, ילדים הם חקיינים מעולים, אז תנו להם מודל מעולה לחיקוי.
למה הכוונה? הרבה פעמים אנחנו אומרים לילד “למה אתה ככה… למה אתה עושה (לי) את זה?!” והאשמות כאלה ואחרות. תסתכלו עליהם ותראו אותנו. בדרך כלל הם מחקים אותנו, או כי נתנו לגיטימציה להתנהגות הזו.
אין לנו שליטה על איך שהילדים שלנו יבחרו להתנהג, לא בבית ולא בחברה. אך תהיו אופטימיים, הנה הבשורה הטובה: יש לנו המון השפעה. ככל שנתנהג יותר כמו האנשים שאנחנו רוצים שהילדים שלנו יגדלו להיות – גדלים הסיכויים שהם יבחרו לאמץ את ההתנהגות שלנו. אין כאן הבטחות, אבל זה המיטב שאנחנו יכולים לעשות. זה לא פשוט (כי גם אנחנו צריכים לשנות), אבל זה הרבה יותר יעיל מלנאום נאומים שנופלים על אוזניים אטומות.
הנה דוגמאות לתלונות נפוצות של הורים, ואיך דוגמה אישית יכולה לסייע. מומלץ שהדוגמה האישית תהיה של שני ההורים, כדי שלילד יהיו שני מודלים טובים לחיקוי.
התלונה: הילדים כל הזמן רבים ביניהם, יורדים אחד על השני, מתחרים אחד בשני, משווים מי קיבל יותר.
שאלו את עצמכם: האם אתם רבים ביניכם? יורים מילים אחד על השני? מתחרים מי מרוויח יותר, מי עושה יותר בבית? מנהלים פנקסנות? האם אתם מלבים את התחרות בין הילדים כדוגמת “מי ראשון באמבטיה?” האם אתם תמיד נותנים להם שווה בשווה וכך – כשרציתם בדיוק ההפך, למעשה נוצרת התחשבנות ביניהם?
הדוגמה האישית המתאימה: יחסים טובים בין האחים מתחילים ביחסים טובים בינינו ההורים. כבוד הדדי, גיבוי, חשיבה על האחר, אמפתיה, עזרה זה לזה, מבט אוהב, מגע אוהב, בילויים משותפים. הרבה פעמים היחסים בינינו הלכו לאיבוד בדרך… וכמובן, עידוד הילדים ליחסים טובים ביניהם.

התלונה: הם בלגניסטים, בכל מקום שהם עוברים הם משאירים אחריהם חורבה.
שאלו את עצמכם: האם אתם בלגניסטים והילדים מחקים אתכם? או אחד מכם? ייתכן גם שלשניכם חשוב מאוד נושא הסדר, ואתם כל הזמן רודפים אחרי הילדים ומסדרים אחריהם, ולא נותנים להם הזדמנות ללמוד לסדר בעצמם. האם בלגן הוא אישיו בבית, נושא למריבה קבועה?
הדוגמה האישית המתאימה: שמירה על סדר בבית היא חשובה, במידה שאינה מעכירה את האווירה. חשוב לדאוג לבית מסודר ונעים, אך חשוב לא פחות שזה לא יהיה נושא למריבה, וחשוב אף יותר: ללמד את הילדים את מיומנויות הסדר. לא רק לכאן ועכשיו אלא כמיומנות לחייהם הבוגרים. סדרו את הבית יחד איתם כפעילות מהנה, ולא כמטלה מעיקה.

התלונה: יש אווירה של צעקות בבית, ממש לא נעים.
שאלו את עצמכם: האם אתם נכנסים הביתה בצעקות, מחפשים מה לא בסדר (התיקים בכניסה, השיעורים שלא נעשו, הילדים שרובצים על הספה)? אולי אתם במתח מהעבודה, מריבוי המטלות, ומוציאים את זה על הילדים?
הדוגמה האישית המתאימה: רוצים אווירה נעימה? היו נעימים. כנסו הביתה בחיוך. שאלו את הילדים מה שלומם ואיך עבר עליהם היום. תגידו שהתגעגעתם (כן, גם לבן הזוג), השמיעו שיר שמח ברקע, אפו עוגיות. כדי שתהיה אווירה טובה ושמחה, עשו דברים שמשמחים אתכם.

התלונה: הוא לא לומד, מזלזל בבית הספר.
שאלו את עצמכם: האם אתם אנשים לומדים, קוראים, מתפתחים, הולכים לקורסים והרצאות? ובהיבט אחר: מה דעתכם על מערכת החינוך בכלל ועל בית הספר של הילד שלכם בפרט? האם הוא שומע אתכם מביעים זלזול, לא מעריכים? אומרים שפעם היה לילדים ריספקט למורים – כי פעם גם להורים היה ריספקט למורים.
הדוגמה האישית המתאימה: אל תסתפקו בלדבר על כמה שלימודים זה חשוב, עמדו במילה שלכם. היו בעצמכם אנשים לומדים, הדגימו לילדים איך הלימודים בבית הספר עוזרים בחיים, ותנו כבוד לבית הספר שבחרתם עבור הילד שלכם. אם אנחנו לא נסמוך על בית הספר ולא נאמין בו, איך אנחנו מצפים שהילדים יעשו זאת?

התלונה: הוא כל היום במחשב, מסתגר, לא רואה חברים.
שאלו את עצמכם: עם יד על הלב, הרי רובנו כל היום במסכים! נכון, אנחנו עובדים, אבל הילדים רואים אותנו במסכים! כילדים אנחנו לא היינו במסכים, אבל גם ההורים שלנו לא היו. יצאנו לשחק בחוץ, כי זה מה שהיה לעשות. הילדים שלנו חיים בעולם חדש, וגם אנחנו חיים בעולם הזה.
הדוגמה האישית המתאימה: צאו מהמסך! קשה, נכון? לילדים עוד יותר קשה, הם נולדו עם המסך ביד. רוצים שהילדים שלכם ייצאו מהמסכים? צרו להם אלטרנטיבות מפתות יותר (לא חייבות להיות יקרות), בילויים משפחתיים שישמחו אותם; רוצים שהילדים ייפגשו יותר עם חברים? תנו להם דוגמה אישית והיפגשו גם אתם עם חברים.

התלונה: הוא אגוסיאט ולא חושב על אף אחד מלבד עצמו.
שאלו את עצמכם: האם עם כל מטלה ביתית אתם מקטרים בטירוף, ונותנים לבני הבית הרגשה שזה הדבר הכי מעיק ומעצבן בעולם? ובפן אחר: האם אתם חושבים על אחרים ועוזרים בקהילה, או שאין לכם זמן, אתם עסוקים, ומסננים כל טלפון מוועד הכיתה או בקשה להתנדבות או תרומה?
הדוגמה האישית המתאימה: לעשות באהבה ובשמחה, למען בני הבית, המשפחה המורחבת והקהילה – לדבר על זה בבית ולשתף את הילדים כשאפשר. להתנדב בוועד הכיתה, בסיירת ההורים, באריזת מזון לנזקקים, בעזרה לבעלי חיים פצועים. כשהילדים שלכם רואים אתכם עוזרים לאחרים וחושבים על אחרים – סביר להניח שהם יפתחו אמפתיה וראיית האחר, בבית ובמשפחה.

הכתבה פורסמה בוואלה 31.5.2020

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו? רוני לנגרמן זיו יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר