למה להצטרף לוועד ההורים?

התנדבות לוועד הורים יכולה לתרום המון – לילדים וגם לכם. וגם אם אתם עסוקים מאוד, כדאי למצוא לזה זמן. מה זה דורש מכם ועל מה כדאי להקפיד?
עצות למצטרפים החדשים לוועד ההורים
רוני לנגרמן זיו

אנחנו גם פעילים בחינוך ילדינו וגם משמשים דוגמה עבורם, ויוצרים דור מעורב יותר


מודה, כשהייתי אמא צעירה לילד בגן לא הייתי בעניין. תמיד היו אמהות ותיקות ממני, מנוסות ממני ומקושרות ממני שהיו פעילות בוועד. עד שנכנסנו לבית הספר. באסיפת ההורים הראשונה, כשהמורה שאלה: “מי רוצה להיות בוועד?”, אף אחד לא הרים יד. זה הזמן שלך, אמרתי לעצמי. ומאז אני הכתובת עבור המורה מצד אחד וההורים מצד שני, לכל הפניות באשר הן.
הקשר הישיר עם בית הספר תרם לנו ולילדים המון, והבנו שרק טוב יכול לצאת מזה, לכל הצדדים. אבל חשוב לזכור לשמור על הגבול שבין מעורבות להתערבות, לקחת אחריות וגם להקפיד על שקיפות, והכלל העיקרי הוא – תקשורת פתוחה וחיובית עם כל הצדדים.

אז למה לי ועד עכשיו?
הכי קל זה לא להתנדב לוועד – כי אין לנו זמן ואין לנו כוח, וגם ככה אנחנו כמעט קורסים. אבל מנגד, עומדות כל הסיבות הטובות למה כן: כי חשוב להיות מעורב, לדעת מה קורה במסגרת, ידע שגם נותן ביטחון. וכשלנו יש ביטחון במסגרת – זה גם מה שאנחנו מקרינים לילד. להיות מעורב זה לעיתים גם להשפיע – לומר את מה שיש לך מתוך ידע ורצון טוב, ולא מתוך שמועות.
בנוסף, כשאנחנו פועלים למען הגן/ הכיתה, אנחנו עושים ישירות בשביל הילד שלנו. ואחרון חביב: הנתינה מגבירה את תחושת השייכות לקבוצה ולקהילה, והיא דוגמה מצוינת של ערכים שהיינו רוצים להנחיל לילדים.
את זהר דותן הכרתי בוועד ההורים בגן טרום חובה של האמצעי. “להיות חלק מוועד ההורים זה לתת דוגמה להתנהגות חברתית תורמת”, היא אומרת. “בנוסף, ילד שההורה שלו פעיל מתגאה בכך – ‘אבא שלי בנה את הסוכה’, ‘אמא שלי קנתה את הארטיקים’ – אימרות אלה מלוות בנימה של גאווה, שבונה ומעצבת התנהגות חברתית אצל הילד. כך אנחנו גם פעילים בחינוך ילדינו וגם משמשים דוגמה עבורם, ויוצרים דור מעורב יותר”.

אז מה באמת זה דורש?
יש סוגים שונים של ועדים, ולכל אחד יש תפקידים אחרים. ועד כיתה א’, שמוטלת עליו משימת גיבוש הכיתה לשש השנים הבאות, אינו דומה לוועד של כיתה ו’, העובד על מסיבת הסיום המפוארת בערך מתחילת השנה; ועד גן עירוני נדרש לעיתים למורכבות של פרויקט ההזנה המשותפת, בעוד שעל ועד גן פרטי לא מוטלות משימות רבות, אולי רק לדאוג למתנות לצוות או להזמין עוד חוג לבקשת ההורים, וכל יתר התוספות הן רשות (כדוגמת חברתי לימור שהקימה אתר אינטרנט לגן הפרטי שבו למדו ילדיה).
כל ועד פעיל במידה שונה, התלויה בעיקר בחבריו, אך גם בהורים האחרים, שמהם נדרש שיתוף פעולה, לפחות בהכנת הכיבוד לאירועים ובהתנדבויות למיזמים נקודתיים. בהתחשב בכל הגורמים האלה, תקבעו את המינון המתאים לפעילות.

בלי קרב על הוועד
קודם כל, חשוב לבוא לוועד ההורים נקיים מאינטריגות. לא משנה מי מתנדב לוועד, לכולם יש מטרה משותפת אחת: שיהיה לילדים טוב במסגרת ושהמסגרת תהיה טובה עבור הילדים. אפשר להחליט שעושים את כל הפעילויות יחד, בעיקר כשהקבוצה קטנה, ואפשר להחליט שכל אחד מחברי הוועד אחראי על נושא אחר ומגייס לצורך זה (למשל, הפקת מסיבה) עוד הורים מהכיתה. אמנם חברות בוועד ההורים דורשת השקעה מסוימת (כשלוש פגישות בשנה, והתגייסות לאירועים ספציפיים), אך השכר שבצדה גדול יותר.

ענייני כספים
מנו גזבר מבין חברי הוועד שיהיה אחראי על הכספים. רצוי לפתוח חשבון בנק ולרכוש פנקס קבלות, כדי שכל הורה ששילם יקבל קבלה וכדי שהכל יהיה מסודר. את משימת איסוף הכספים רצוי לעשות יחד ובדיסרקטיות – לתזכר את ההורים בווסטאפים או בארבע עיניים. משימת הגבייה אינה תמיד פשוטה אך יש לעשות אותה בעדינות וברגישות.

תקשורת עם הגננת/ המורה
לאסיפה הראשונה של הוועד הזמינו את המורה/ הגננת, ותנו לה להעלות את ציפיותיה – היא יודעת למה היא זקוקה מהוועד ואיך תוכלו לסייע לה. לאחר מכן העלו אתם את ציפיותיכם בנעימות. זכרו את המטרה המשותפת: לפעול למען הילדים. כששיתוף הפעולה מצוין, השנה זורמת בנעימים וכולם מרוויחים. כשוועד ההורים מתנגח בגננת/ במורה ומנסה להוכיח אותה על כל דבר – כולם יוצאים נפסדים.
“ועד ההורים עוזר לי כמחנכת בהעברת מידע להורים, בקניית ציוד לכיתה כשבית הספר/העירייה אינם עוזרים לי בכך”, מספרת אורית, מורה לכיתות א’-ב’. “היה מקרה של התנהגות אלימה במיוחד של אחד הילדים, שבו הוועד עזר לי בכך שהחליט להשבית את הלימודים אם הילד לא יעבור לבית ספר אחר.
אולם הכוח של ההורים עלול גם להקשות – לעיתים הם רוצים לעשות פעילות שבית הספר אינו מוכן לה, לעיתים חברי הוועד רוצים לדעת יותר על הנעשה בכיתה, ויש מקרים שהם דורשים לקבל הטבות, לדוגמה להצטרף לטיול השנתי. אך לרוב, הורים אלה רוצים לתת מזמנם למטרה טובה. אני רואה בהם כוח מועיל ולוקחת אותם תמיד לצד החיובי. ואם יש הורים שחושבים אחרת, צריך להאיר להם את הדרך הנכונה”.

תקשורת עם הורי הילדים
שקיפות זו מילת המפתח. ההורים רוצים לדעת לאן הולך הכסף שהם משלמים. דאגו לעדכן אותם באופן שוטף, אם זה על ידי משלוח פרוטוקולים של ישיבות ואם זה על ידי התייעצויות בתחומים מסוימים שתוכלו לפתוח לדיון כיתתי.
אחד התפקידים החשובים של ועד ההורים הוא לקרב את ההורים אל המוסד החינוכי ולגייס אותם לפעילויות שונות. הרי חברי הוועד אמורים לנהל את הוועד, ולא לקחת על עצמם את כל המטלות. אם זה בהכנת כיבוד לפעילות, בהפעלת תחנות במסיבה, בליווי לטיולים, במילוי מקום סייעות בגנים ועוד – על פי הצרכים.
דותן מזהירה מניסיונה כי ועד ההורים עלול להיות חשוף לביקורת מצד ההורים: “לדעתי, העולם נחלק לפעילים, למופעלים ולמבקרים, וכל אחד בוחר איפה להיות. פעילים ומופעלים זה בסדר, הבעיה היא עם המבקרים: נותני העצות למיניהם, ‘אני הייתי עושה ככה, למה לא עשיתם ככה? למה לא הודעתם יותר זמן מראש? למה ל”ג בעומר ביום שלישי ולא רביעי?’. אותם הורים חושבים שהוועד עובד אצלם, ושוכחים שזוהי התנדבות טהורה. הבעיה היא שהורים אלה מגדלים ילדים בדיוק כמותם: ביקורתיים ולא יוזמים. ילדי ‘אמרו לי, עשו לי, שתו לי'”.

תקשורת עם ועדים אחרים
מנו את אחד ההורים כנציג בוועד המוסדי/ בהנהגת ההורים היישובית. ועד ההורים היישובי מייצג את ההורים בפני בית הספר ומערכת החינוך העירונית, ופועל להגברת מעורבות כלל ההורים בחיי הילדים בעיר באמצעות פעילויות שונות.
הייצוג שלכם חשוב כדי להיות מעורבים ופעילים בפרויקטים בית ספריים שיוזם הוועד המוסדי (כגון: מסיבות בית ספריות, רכישה מרוכזת של ספרים/ ציוד, פרויקטים של בטיחות בדרכים, שיעורי העשרה מיוחדים ועוד); כדי לשמור על האינטרסים של הגן/ הכיתה שלכם (למשל, במקרה ששוקלים לסגור או לאחד כיתה או גן, לקלוט ילדים חדשים ועוד); ובכלל, חשוב להיות מעודכנים בנעשה ביישוב בנושאי חינוך. רצוי גם לשמור על קשר טוב עם הוועדים של הכיתות המקבילות כדי ליזום פרויקטים שכבתיים או רכישה מרוכזת.

הכתבה פורסמה בירחון הורים וילדים, ספטמבר 2012

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

אהבה בימי קורונה

“יחד ננצח את הקורונה” אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו? רוני לנגרמן זיו יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר