פגישה אישית עם הילדים

חשבתם פעם לשבת לפגישה אישית עם הילד שלכם? לשמוע מה באמת הוא חושב ומרגיש? החופש הגדול מאפשר לנו זמן רגוע לשבת יחד, להקשיב, לדבר, לשתף. למה זה כל כך חשוב? איך מקשיבים באמת? ואילו משחקים יוציאו אותנו מהקופסה?


רוני לנגרמן זיו

החופש הגדול בעיני רובנו נראה כמו מלחמת הישרדות. רצים מקייטנה לקייטנה, מסבתות לדודים, ובשאר הזמן מנסים למצוא תעסוקה בלי לנזול מחום: ים-בריכה-חברים-קניונים. וכשהטמפרטורות מטפסות וכלים כל הכוחות, אנחנו מחפשים מה לעשות בין ארבעה קירות: אפייה, יצירה, אוהל בסלון ושאר בלגנים.
אבל היי, רגע. למה חייבים כל הזמן לעשות ולעשות? חופש גדול הרי משמעותו חופש – חופש מעשייה, זמן מנוחה, אפשרות לשבת ולהירגע, לעצור ולהתבונן, ובעיקר להקשיב, לא רק לדבר. החופש הגדול מאפשר לנו הזדמנות לשיח אמיתי, פתוח וכן. כשאין לחץ של להגיע בבוקר למסגרות הלימודים, אחרי צהריים לחוגים ולחברים, בערב לתקתק מקלחות, ארוחה וכלים – הזמן מקבל משמעות אחרת. אפשרות לשחרר קצת את הלחצים הרגילים, להתרווח בכורסה, ולגלות את הילדים שלנו – והאמת גם את עצמנו – מחדש.


למה בכלל חשוב לשוחח עם הילדים שלנו?

שאלה כביכול רטורית, אבל אם תחשבו על זה רגע, רוב השיחות היומיומיות שלנו איתם מתחלקות בגדול לשניים: שיחות “איך היה היום?-כיף”, ושיחות הטפה: “למה לא עשית/ כמה פעמים אני צריכה להגיד לך/ בוא-שב-תאכל-תכין שיעורים”. אף אחת מהן בעצם אינה שיחה, שתיהן (בייחוד זו האחרונה), היא מונולוג, שהצד השני קורא לו “חפירה”, ולא באמת מקשיב.


מיומנות של שיחה אמיתית אינה מושגת בקלות בעולם המהיר והמיידי של היום, והחופש הגדול מאפשר לנו לשבת באמת עם הילדים, על כוס קפה/ שוקו/ מיילקשייק, ולהקשיב להם, לפעמים בפעם הראשונה – באמת. לתת להם מקום להביע רגשות (את כל קשת הרגשות, גם פחות נעימים: תסכולים, כעסים, כאבים, געגוע). להביע את עצמם במילים בכלל, ולהביע רגשות בפרט – זו מיומנות תקשורת שחשוב מאוד שתהיה להם. וחשוב לא פחות: שהם יידעו שיש מי שמקשיב להם. שהם יידעו שאנחנו כתובת עבורם, שיש להם למי לפנות במצבי קושי ומצוקה, כמו גם כדי לחלוק חוויות מהנות ושמחות.


איך נשוחח עם הילדים שלנו?

שיחה אין משמעותה כאמור הטפה, וגם לא תחקיר. אנחנו לא יכולים להכריח את הילדים שלנו לדבר (או כל דבר אחר, בעצם), אלא תפקידנו לתת להם דוגמה אישית למה שאנחנו רוצים ללמד אותם.
לכן המיומנות החשובה הראשונה היא שיתוף. אם הילדים לא שמעו אותנו משתפים – הם לא יידעו לשתף בעצמם. נספר להם על היום שלנו גם בצורה אינפורמטיבית, וגם תוך הבעת רגשות (כאמור, לא רק נעימים: מי הכעיס אותי היום, מי העציב אותי וכן הלאה).
המיומנות החשובה השנייה היא הקשבה. הקשבה נקייה, הקשבה אמפתית. הרעיון הוא כזה: מקשיבים בלי לקטוע את המספר באמצע, שואלים רק שאלות שיקדמו אותו (ולא שאלות חטטניות ומעצבנות בסגנון “וכמה קיבלה יעל?”, “ומה אמא של יואב אמרה?”), ובעיקר – לא מביעים שום ביקורת. ביקורת חוסמת והורסת את הגשר לשיתוף. וגם: לא מביעים דעה או מייעצים – אלא אם הילד ביקש לשמוע.
בשנים האחרונות יש היצע עצום של משחקי קופסה המאפשרים לפתוח שיח רגשי. הם מתאימים לפתוח ערוצי תקשורת בדו-שיח אישי של הורה-ילד, וגם בשיחה משפחתית שבה נוכחים אחד ההורים או שניהם, ילד אחד או יותר. הנה כמה דוגמאות:


לילדים צעירים:

• “זה היום שלי” – משחק שיתוף הדדי על מאורעות היום בגן ובית הספר ותכנון היום הבא

• “אוצרות הלב”, “טריק או משימה”, “שירת המלאכים” ועוד מבית “ניתן באהבה” – משחקי ערכים לתקשורת משפחתית.
• “מה אני מרגיש”, “מה אני רוצה?” ועוד – משחקי קלפים ובהם שאלות על מחשבות ורגשות של מיכל לאופר.
• “פשוט. לשתף” – משחק לוח המאפשר שיתוף ומעורר שיח באריזת מזוודה (להשיג בכמה צבעים) של רונית חלפון וליאת זיתוני.
• “חלום לי”, “חלומות וחבלים”, “גלה לי”, “יש לי פיראנות” ו-So do you”” (לילדים בוגרים ולמבוגרים) מבית dreambow.
• “קלפי החלומות” של מירב מוסקוביץ – לתקשורת נעימה בין הורים וילדים דרך חשיבה חיובית ודימיון מודרך לפני השינה.
• קוביית משחק ויצירה – מאפשרת גם יצירה משותפת (צביעה והרכבת הקובייה) וגם שיח המתפתח בעקבות השאלות שעליה.


לילדים בוגרים יותר ולמבוגרים:
• “מגרש ביתי – טריוויה משפחתית”, “הרביעיות שלנו” ו”סט משפחתי” – פותחים שיחות על המשפחה שלנו, העלאת זיכרונות והיכרות משפחתית מזווית לא שגרתית. מבית מגרש ביתי.
• “על מה ולמה – ילדים מנסחים ערכים” – פותח שיחה עם ילדים על ערכים, מאפשר לבחון ולנווט אל הסולם הערכי המשפחתי האישי, של שוש מעוז-אריה.
• “זרעים של קשר” – מאפשרים שיחה פתוחה עם האנשים האהובים עליכם, של מאיה לנג-גלעד.
• “על השולחן”, “רגעים של בנות”, “רגעים של בנים”, “חפצים מדברים”, “סיפור דרך” ועוד, מבית “רגעים”.
• “ינשופים” – קלפי שיח על תקשורת ורגש באמצעות ספרים, של ד”ר רוני גז לנגרמן.
ויש גם ספר: “הרשימה לילדים” – ספר שמאפשר לשוחח על החלומות שלנו בקול רם, ולא רק להביע אותם “בלב”. הרעיון הוא שככל שיותר אנשים ישמעו – כך גדל הסיכוי שמישהו יוכל לעזור לנו להגשים.
הכתבה פורסמה באתר madcafe בתאריך 24.7.2016

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו? רוני לנגרמן זיו יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר