"תאמין בעצמך, אתה יכול!"

איך אתם מרגישים כשאתם קוראים את המשפט שבכותרת? ומה עם: "תסמוך על עצמך" ו"אני מאמין בך?" – עושה טוב, נכון? ככה ויותר מרגישים הילדים שלנו כשהאנשים הכי משמעותיים בחייהם – אנחנו, אומרים להם משפטים מעצימים

רוני לנגרמן־זיו

מה בסך הכול אנחנו רוצים? שהילדים יהיו מאושרים! כדי שיהיו מאושרים, נורא קל לנו לתת להם אושר בשקית, או בכפית: שוקולד, גלידה, צעצוע חדש, בגד חדש, טלפון חדש… אבל אלה, כידוע לנו מההתמכרות האישית שלנו (מי לאוכל, מי לשופינג, ומי גם וגם), הם מקפיצי דופמין רגעיים מאוד. כמה דקות אחר כך הגלידה נגמרת, הצעצוע נשבר או סתם מוטל בארגז הצעצועים ללא דורש, והתסכול חוזר.

רוצים לגדל ילדים מאושרים? אושר אקספרס יועיל פחות. העבודה אומנם קצת יותר קשה מלגהץ את הכרטיס, אך עם זאת הרבה יותר זולה, וגם הרבה יותר משתלמת בלונג-ראן. קוראים לזה אהבה. אה?! תגחכו. אנחנו אוהבים את הילדים שלנו, והם יודעים את זה. יודעים זה יופי, מרגישים זה מה שחשוב. ואיך קשורה אהבה לאושר? זה ברור, אבל נסביר בכל זאת:

אני מרגיש אהוב לא רק כשאוהבים אותי ואומרים לי את זה, לא רק כשמשבחים אותי "איזה נסיך/ מהמם/ אלוף אתה", אלא גם ובעיקר כשמקבלים אותי ברגעים שאני פחות אלוף, כשמחבקים אותי כשפישלתי, כשמאמינים בי ומעודדים אותי כשאני לא בטוח שאני מסוגל, כשיש מישהו שגאה בי שהלכתי אחרי הלב שלי גם כשלא לקחתי את ההחלטה הנכונה בעיניו; כשאני יודע שיש מי שתמיד יהיה מאחוריי, אני יכול לבנות ביטחון. וכשאני מרגיש ביטחון – אני מאושר.

אז איך מגיעים לכל הטוב הזה, לדרך האמיתית, הלא פשוטה אך המתגמלת, אל האושר? בעזרת עידוד במקום ביקורת. מילה טובה. לראות את האור. להאיר את הטוב. לשים דגש על היש. איך שמדריכת ההורים הקרובה לביתכם או לטיקטוק שלכם אומרת, אבל לא במילים שלה: בשפה שלכם, ובעיקר בשפת הגוף שלכם (חיוך, חיבוק, עיניים טובות, מבט אוהב).

וזה לא פשוט כמו שזה נשמע. ננסה לפצח ביחד כמה מוקשים יומיומיים, ונחשוב אילו משפטים אפשר לומר שיעלו את תחושת הביטחון של הילדים (אלה רק דוגמאות, מצאו את המילים שלכם), ועל אילו צורות התבטאות רצוי לוותר.

כוכבית לפני שמתחילים: לא לומר דברים שאנחנו לא מאמינים בהם. ילדים קולטים זיופים. אז אם אנחנו לא באמת סומכים על הילד, להגיד לו "אני סומך עליך" לא יעבור, הוא יקלוט את הפייק ניוז.

סיטואציה 1: הילד מתנגד לקום לבית הספר. ברקע: קושי לימודי, רגשי או חברתי.

האוטומט: "קום כבר, אין ברירה, אל תתעצל, יאללה עוף מהמיטה וטוס לכיתה".

האלטרנטיבה: "אני מבינה שקשה לך, גם לי היה קשה בבית הספר. תעשה עוד מאמץ קטן היום. רק תקום. תשב בכיתה. אני סומכת עליך, אתה יכול לסמוך על עצמך".

המוטו: במקום לזלזל בתחושות שלו, נהיה אמפתיים לקושי שלו. התוצאה הרי אותה תוצאה, לבית הספר הוא צריך ללכת. רק שהיום הוא יילך בתחושה שמבינים אותו; ולטפל בהתאם לקושי כמובן.

סיטואציה 2: הילדה לא רוצה להסתרק ומתלוננת: "זה כואב לי, אתם מכאיבים לי!"

האוטומט: "מה את מקשקשת? להסתרק זה לא כואב. די, תפסיקי ליילל. בואי נסיים וננעל נעליים".

האלטרנטיבה: "אני מאמינה שכואב לך. אני מצטערת שלא נעים לך. אני מנסה לעשות חלש שלא יכאב, אבל חייבים להסתרק. את רוצה שאשים לך קרם לשיער? מוזיקה מרגיעה?"

המוטו: שוב – התוצאה אותה תוצאה, ההבדל הוא בגישה. אני לא מזלזלת בתחושה שלה, מכילה את הבכי שלה ומנסה להקל עליה, ולא חושדת שהיא עושה לי מניפולציה.

סיטואציה 3: הילדים רבים – "הוא לקח לי", "הוא אכל לי", "הוא הרביץ לי", "הוא נשם לידי"…

האוטומט: "אוף, כל הזמן אתם רבים. נו, עזוב אותה! למה אתה תמיד מציק לה?!"

האלטרטיבה: "בדרך כלל אתם אחים נהדרים. אני מבינה שכרגע אתם לא מצליחים להסתדר. אז אולי נעשה הפסקה מהמשחק ונלך לשתות שוקו?"

המוטו: לא לשפוט בין אחים! לא להאשים תמיד אחד מהם ולקרבן את השני; לדבר ברבים, לדבר בחיוב, להאמין ביחסים הטובים שלהם, ולעזור להם להאמין בכך.

סיטואציה 4: הילדה חוזרת הביתה ומספרת על ריב עם החברות, העליבו אותה, לא שיתפו אותה…

האוטומט 1: "הילדות האלה נוראיות, אני לא מוכנה שתהיי חברה שלהן!".

האוטומט 2: "כל יום אתן רבות ומשלימות, מה את מתרגשת…".

האלטרטיבה: "אני מבינה אותך. נשמע שהיה לך מאוד לא נעים העניין הזה עם החברות היום. איך הרגשת?"

המוטו: לא לבטל את הרגשות שלה, ולא לבטל את החברות שלה. להיות אמפתיים לרגשותיה. לא תמיד אנחנו צריכים לפתור לילדים את הבעיות, ובוודאי שלא תמיד אנחנו צריכים לומר את דעתנו (השלילית) על החברים שלהם. לרוב, הקשבה אמפתית זה כל מה שהם צריכים.

סיטואציה 5: אני מבקשת מהילד בקשה פשוטה, כמו לסדר את השולחן, והוא עושה פרצופים, נוהם "זה לא פייר, למה תמיד אני" ושאר תגובות שמעוררות את התגובה האוטומטית הבאה:

האוטומט: "מה כבר ביקשתי?! הכול אני עושה בבית הזה! מה אני לא עושה בשבילך, ואפילו דבר אחד קטן אתה לא יכול, ילד כפוי טובה שכמוך".

האלטרנטיבה: "תודה שפינית את הצלחת לכיור. עזרת לי מאוד" (ברצינות, כן? לא בציניות!)

המוטו: קודם כול, לא לתייג. מחשבה יוצרת מציאות: אם אקרא לילד שלי כפוי טובה, הוא יוכיח בדיוק את זה; ובמקום להתלונן על כ-ל מה שלא לרוחי בבית הזה, אברך על הדבר הקטן שהוא כן עשה. ומה שמתמקדים בו – גדל: הוא יעשה יותר אפילו בלי לשים לב, כדי לקבל את התודה הזאת.

סיטואציה 6: הילדה מגיעה עם רעיון מופרך בעינינו: לצייר על הקיר, לעצב אחרת את הבית, לגזור את החולצה…

האוטומט: "מה את מדברת שטויות. אי אפשר/ אסור/ לא כדאי לעשות את זה".

האלטרנטיבה: "איזה רעיון מעניין! את ילדה יצירתית מאוד עם הרבה דמיון. מה דעתך ש…" נגיד לה מה כן אפשר לעשות, למשל: "אולי במקום לצייר על הקיר, נצייר על דף ענקי ונתלה אותו?"

המוטו: לא לכבות את היצירתיות, המחשבה העצמית והרעיונות שלהם. במקום לבטל ולהגיד "לא" באוטומט, קודם כל נפרגן על הרעיון, ואז נחשוב יחד מה כן אפשר לעשות.

סיטואציה 7: הילד עומד בפני מבחן מאתגר (בבית הספר, בספורט) ומרגיש לא בטוח בעצמו.

האוטומט: "מה זה כבר מבחן לטרום ליגה בקט סל?! שטויות, חכה תגיע לליגה הלאומית, אז תילָחץ!"

האלטרטיבה: "זה באמת מרגש ומלחיץ. תהיה גאה בעצמך שהגעת עד לכאן, שלמדת והתכוננת, ותעשה את הכי טוב שלך".

המוטו: לא לבטל את הפחדים שלו, לא להשוות למצבים אחרים, ולא לעצמכם בגילו. להיות אמפתיים לחששות.

סיטואציה 8: אנחנו חוזרים הביתה מיום עבודה, הבית הפוך, התיקים והנעליים בכניסה, בגדים זרוקים, הכיור עולה על גדותיו…

האוטומט: צרחות (ע"ע סיטואציה 5)

האלטרנטיבה: "שלום חמודים, התגעגעתי אליכם, היה לי יום קשה וכל מה שרציתי היה לחזור אליכם. עכשיו, בואו נעשה את הבית קצת יותר נעים. יהלי, אתה מוכן לקחת בבקשה את הנעליים למקום? תודה; עלמה, את מוכנה בבקשה להחזיר התיקים לפינה? תודה".

המוטו: לנשום עמוק. לחייך. אני בבית. כולם בבית. לא מובן מאליו. שום דבר לא יקרה אם נגיד משהו טוב לפני שנשתלט על הבלגן. נזכור שגם להם היה יום מאתגר במסגרות. נבקש בקשות קטנות וספציפיות, ונודה מכל הלב על העזרה.

המלצת המערכת: לתלות על המקרר ולומר כמה שיותר לילדים:

  • אני סומכת עליך, אתה יכול לסמוך על עצמך
  • אני מאמינה לך
  • אני מצטערת שזה קרה
  • אתה אח נהדר
  • אני מבינה אותך, זה באמת לא נעים כש…
  • תודה רבה. עזרת לי מאוד
  • איזה רעיון מעניין!
  • אתה יכול להיות גאה בעצמך!
  • התגעגעתי אליך
  • אני אוהבת אותך

הכתבה פורסמה במגזין לאשה ובynet ב-22.6.25

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר