איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים יכולים לדעת מה מתרחש בגן? האם כדאי להתקין מצלמות בגנים? האם אנחנו סומכים “על עיוור” או שההורות היא אובר-מגוננת? כל התשובות לשאלות הבוערות


רוני לנגרמן זיו

מאיה: כיצד הורים יכולים לדעת מה מתרחש בגן שלהם, רגע אחרי שהדלת נסגרת בבוקר?
רוני: מילת המפתח היא לסמוך. לסמוך קודם כל על עצמנו – שבחרנו את הגן הטוב ביותר ואת הצוות הטוב ביותר עבור הילד שלנו; גם אם זה גן מועצה/ עירייה והוא נבחר עבורנו, לסמוך על עצמנו שעשינו את מרב הבדיקות לפני ששלחנו לשם את הילד, ולסמוך על הצוות שיעשה את עבודתו נאמנה ושטובת הילדים עומדת בראש מעיניו; וחשוב מכל – לסמוך על הילד שלנו שיידע להסתדר. הוא כעת עושה את צעדיו הראשונים בעולם שבו אנחנו לא נמצאים לידו 24 שעות ביממה. לסמוך על עצמנו שנתנו לו את הבסיס הטוב ביותר ושהוא יידע להתנהל מול הצוות ומול הילדים, ולזכור שהגן עבורו הוא מיקרוקוסמוס של העולם האמיתי שבו יצטרך להתמודד עם מצבים שונים – נעימים יותר ופחות, בעצמו.


מאיה: מה גננות עושות כדי להגביר שקיפות בגנים? באילו דרכים הן מיידעות ומעדכנות את ההורים?
רוני: לכל גננת הדרך שלה, אם זה בדיווחים במייל או בקבוצת ווטסאפ, משלוח תמונות מהפעילויות של הילדים בגן וכו’. עם הטכנולוגיה של היום הכל קל יותר, וזו גם הדרישה שמגיעה מההורים. למרות שזה כיף לקבל דיווחים ותמונות של הילדים בזמן אמת באמצע יום עבודה, אני אישית מעדיפה שבשעות הלימודים הצוות החינוכי יתרכז בילדים שלי, ולא במסכים הקטנים…
במקרה של תקרית מסוימת בגן על הגננת להתנהל בשקיפות מול ההורים ולהיות זו שמיידעת ראשונה. זה עדיף מאשר שהדברים ייוודעו להורים בדרך עקיפה ומתוך שמועות, שטבען להתנפח ולגרור מרירות וכעסים שאחר כך הרבה יותר קשה להפיג. תקשורת פתוחה בין הגננת להורים – וגם להיפך, בין ההורים לגננת: אם קורה משהו בבית – ליידע גם את הגננת, היא המפתח ליחסים טובים לטובת כולם, ובעיקר לטובת הילד, שמרגיש בטוח, מוגן ובידיים טובות לאורך כל שעות היום.

מאיה: כיצד הורים יכולים לדעת כי מה שדווח להם על ידי הגננת הוא אמת?
רוני: הבסיס ליחסים טובים הוא אמון הדדי. יחסי האמון נבנים מהפגישה הראשונה, מאסיפת ההורים הראשונה או מהרושם הראשוני כאשר אנחנו מגיעים לראות את הגן ולהתרשם ממנו, ונבנים לאורך התקופה המשותפת. יחסי אמון הדדי נוצרים על ידי פתיחות ושקיפות בין הצדדים, שכוללות את אמירת האמת היפה והיפה פחות. התחושה שהגננת נותנת לנו ההורים – שהדלת שלה פתוחה תמיד, שהאוזן שלה קשובה תמיד – לנו ולילד, שנמצא אצלה מענה מקצועי, אדיב ומכיל, היא בונה אמון. וכשנבנה אמון, אין מקום לחשוד באי אמירת אמת.


מאיה: האם את בעד ביקורות פתע בגנים? האם כאמא עשית זאת בזמנו ומה גילית?
רוני: כאשר נוצרים יחסי אמון הדדי, תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה, אין מקום לביקורת פתע בגן. כאשר להורים יש רושם שמשהו אינו כשורה, כאשר הם חוששים מהתנהלות לא תקינה בגן כלפי ילדם או בכלל, אני מאמינה בשקיפות ובלפתוח את הדברים. זאת יש לעשות בשיחה רגועה אחד על אחד ולא בדקה שבאים לקחת את הילדים בצהריים או בלחץ של הבוקר. ליזום שיחה עם הגננת בערב ולהציף את השאלות. הדאגות שלנו עלולות להזים את עצמן בראש באופן טבעי משום שאנחנו דואגים לילדים שלנו ורוצים את הטוב ביותר עבורם. אך סביר להניח שבשיחה אישית רגועה, עם הצפת הדברים בטון לא מתלהם ובסביבה נינוחה, החששות יורגעו ויתקבל מענה. במקרה שהמענה אינו מרגיע, אפשר לפנות להמשך טיפול בדרגים הגבוהים יותר. לא ערכתי מעולם ביקורת פתע בגנים של ילדיי, זה לא עלה בדעתי. ביקורת פתע בגן מלחיצה מאוד – יותר מכל את הילד שלנו ששגרת יומו הופרה. בעיקר אם ההורים מגיעים לגן לערוך ביקורת פתע ולא לוקחים עמם את הילד הביתה זה עלול לבלבל אותו, לערער אותו ולהרוס לו את היום. ולא זו בלבד, אם לנו אין אמון בגננת – גם אם לא נגיד זאת במילים מפורשות, הילד שלנו יחוש זאת. כתוצאה מכך אף הוא יאבד את תחושת האמון בה ועלול לסרב ללכת לגן.


מאיה: האם את בעד התקנת מצלמות בגנים?
רוני: האם אתם בעד התקנת מצלמות במשרד שלכם? מי שרוצה לגור בבית האח הגדול, שיבושם לו. הגננת בחרה להיות גננת ולא סלבריטאית שמצולמת כל היום מכל זווית וצריכה להיראות טוב בעיניי ההורים. הייתם מעדיפים שהיא תהיה עסוקה באיך היא נראית במקום להיות עסוקה בלעשות את תפקידה במלוא המקצועיות ולהיות שם ולתת מענה לצרכי הילדים – הפיזיים, הרגשיים והקוגניטיביים?


מאיה: האם את בעד השתלת אמצעי צילום והקלטה על ילד בגן אם ההורים חושדים שמשהו בגן אינו כשורה?
רוני: לדעתי, אם אנחנו חושדים שמשהו אינו כשורה יש לפעול קודם כל בדרכים המקובלות ולמצות אותן – לפנות לגננת, לאחר מכן לממונה עליה (מנהלת הגן/ מפקחת) וכן הלאה. אני לא הייתי בוחרת לפעול כך, בוודאי כשמדובר על להשתיל ציוד הקלטה על ילד ולא על מבוגר שבחר בכך מרצונו. אם כי אני מודעת לכך שיש עוולות שנחשפו בדרך זו.

מאיה: האם את סבורה שרמת האמון שרוחשים הורים לגן היא גבוהה במיוחד במדינת ישראל? ממה נובעת רמת האמון? האם ייתכן שאנו סומכים על עיוור יותר מדי?
רוני: החיים בחברה אנושית מחייבים אותנו לסמוך אחד על השני ולשתף פעולה זה עם זה. עלינו לסמוך על הגננת ולהאמין בה שהיא עושה את הטוב ביותר עבור ילדינו. אמון הוא עקרון בסיסי ליחסים תקינים. אם לא יהיה אמון, מדוע שנפקיד בידיה את האוצר היקר ביותר שלנו? אני מאמינה שיחסי האמון שאנחנו רוחשים איש לרעהו בחברה הישראלית – האמונה שלנו בטוב הבסיסי של האדם, הם אחד החוסנים שלנו במצב הלא יציב שאנחנו נמצאים בו, כמדינה חדשה הסובלת מאיומים בטחוניים.


מאיה: האם את רואה הורים שמצפים היום מהגננות לעשות הכל כדי שהם יוכלו לעבוד ולהתפרנס ובדרך מעלימים עין מדברים שקורים בגן, או שמא ההורות היום אובר מגוננת?
רוני: זה שילוב של שני הדברים גם יחד. מצד אחד, ההורים היום עובדים שעות רבות יותר כדי לפרנס. אם בעבר היה מספיק הורה אחד כדי להחזיק בית, וכילדים רובנו חזרנו מהגן בשעה אחת בצהריים – היום ברוב המשפחות כדי להחזיק בית על שני ההורים לצאת לעבוד במשרה מלאה, ולכן את רוב שעות הערות שלהם הילדים מבלים במסגרת החינוכית. זו המציאות ואין את מי להאשים. ואם כך, מטבע הדברים ועם הזמן הקצר שנותר לנו ביומיום שלהם – ההשפעה שלנו קטנה יחסית למה שהיינו רוצים, והשפעת סביבת הגן גדולה. יש הורים שמערימים ציפיות גבוהות מאוד על הגננת – שהיא תמלא את מקומם בחינוך ובהנחלת ערכים ומיומנויות שאמורים להינתן בבית; ואולי יש גם הורים שמקבלים דברים כמו שהם או אף מעלימים עין, פשוט מחוסר זמן.
מצד שני, ההורות היום אובר-מגוננת. “הורי הליקופטר”, או “הורי מכסחת הדשא” כמו שמכנים אותם בספרות המקצועית – הם הורים שלא רק מגוננים, אלא סוללים לילדים שלהם את הדרך, וזה מהפעוטון ועד אחרי החתונה (של הילדים…); ההורים לא רק רוצים להיות מעורבים אלא גם להתערב בכל דבר, לכוון ולנווט ולשלוט בכל צעד של הילדים, ובדרך קצת בולמים את התפתחות העצמאות והאחריות של הילדים ולא מאפשרים להם לפתח את השריר של להסתדר בכוחות עצמם. והרי מה המטרה שלנו כהורים אם לא להכין את ילדינו להסתדר בחיים?

מאיה: האם גננת שמופקדת על 35 ילד באמת יכולה לתת מידע שישקף מה קורה עם הילד?
רוני: בהחלט. לגננת אמנם יש 35 ילדים אך יש לה גם מספר שעות לא מבוטל ביום עם הילדים. בזכות העובדה שהגננת אינה המבוגר היחידי עם הילדים ובזכות המודעות של רוב הגננות לחשיבות של “לראות את הילד” – גננות רבות נוהגות לקחת קבוצות קטנות של ילדים לעבודה פרטנית ואפילו לשיחות אישיות. במצבים כאלה הגננת יכולה לשים לב יותר לילדים שאינם מתבלטים בקבוצה, וגם לתכונות של ילד שאינן באות לידי ביטוי בקבוצה. אם ההורים מבקשים לשים דגש על תחום מסוים רצוי לכוון את הגננת לכך. למשל, אם אתם מעוניינים לדעת עם מי הילד משחק בגן כדי להזמין אחר הצהריים, בקשו מהגננת במשך השבוע הקרוב לשים לב לכך ולעדכן אתכם; או אם עולה חשש לבעיה כלשהי בהתפתחות או במיומנויות מוטורית מסוימת, בקשו מהגננת לכוון את הזרקור על כך. הגננת לא יכולה לראות את כל הילדים כל הזמן בכל ההיבטים והרמות, אך כשיש תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה בין ההורים לגננת, בקשה כזו לשים לב לדבר מסוים ודאי תיענה בחיוב.

מה כדאי להורים לבדוק לפני שהם רושמים את הילד לגן?
צוות
: מיהם אנשי הצוות החינוכי ומהי הכשרתם (גם של הצוות המשלים)? כמה אנשי צוות בגן והאם זה תואם את מספר הילדים, את גילם ואת צרכיהם?

ילדים: האם גיל הילדים בגן תואם את גיל הילד שלכם? האם יש לילד שלכם חברים שהולכים איתו יחד לגן? האם יש ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגן והאם הם מקבלים עליהם מענה? האם לילד שלכם צרכים מיוחדים והוא יוכל לקבל עליהם מענה?

בטיחות: האם המתקנים והמשחקים בטוחים? האם יש דברים שעלולים לסכן את בטיחות הילדים? מתי מתקני החצר עברו בדיקה בטיחותית? כל כמה זמן מחליפים את החול בארגז החול? האם מבשלים ליד הילדים?

ביטחון: למי מותר להיכנס לגן ומתי? מהם הסדרי האבטחה בגן? למי מותר לקחת את הילדים מהגן הביתה?

תזונה: מה הילדים אוכלים ובאילו שעות? מהיכן מגיע האוכל ומי מכין אותו? האם סוג המזון ואיכותו תואמים את מה שאתם רוצים עבור ילדכם? האם הילדים מקבלים נשנוש/ ממתק אחר הצהריים?

יחס: כשמגיעים לבקר בגן, לשים לב איך הצוות מתייחס לילדים, באיזה טון ובאיזו רמת שפה מדברים אליהם. האם הילדים ניגשים לגננות ולמטפלות ואיך הן מתייחסות אליהם? מחבקות אותם? מעודדות אותם? כמה אהבה ודאגה לילדים מובעות באופן התנהגותן?

תכנים: מהם התכנים הלימודיים המועברים בגן? באילו חומרים הילדים מתנסים ואיך? האם בגן יש אג’נדה מסוימת שתואמת את האג’נדה החינוכית שלכם, או עלולה להתנגש בה? האם יש חוגים והעשרות חיצוניים, ואם כן מי הם?

המלצות: חשוב מאוד לקבל המלצות על הגן מכמה שיותר הורים שילדיהם היו בגן, ולשאול אותם בפירוט ממה היו מרוצים וממה פחות, ולא רק הורים שהגננת שלחה אתכם אליהם כממליצים.


הכתבה פורסמה בישראל היום 13.8.2015

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר