איך היה היום שלך, חמוד?

הורים רבים מתלוננים שהילדים אינם משתפים אותם במה שעובר עליהם במשך היום. עם יד על הלב, האם אתם משתפים את הילדים במה שעובר עליכם? וכשהם משתפים, האם אתם מקשיבים להם ללא ביקורת? צעדים ראשונים בשיתוף


רוני לנגרמן זיו

תחשבו על זה רגע, אם חבר טוב משתף אתכם במשהו שקרה לו, איך זה גורם לכם להרגיש? הוא בחר לשתף אותי כי הוא יכול לסמוך עליי, הוא יודע שאני אקשיב לו, אשמור את סודו, אתן לו עצה טובה… כלומר, כשמישהו משתף אותנו זה גורם לנו הרגשה טובה מאוד! אם כך, תחשבו איך הילדים שלכם ירגישו אם תשתפו אותם? בדיוק ככה. ומי לא רוצה לתת לילדים שלו הרגשה טובה כל כך?


למה אנחנו לא משתפים אותם?
מדוע אנחנו לא ממהרים לשתף ילדים במה שעובר עלינו? אנחנו חושבים שזה לא מעניין אותם או שזה לא לגילם, אנחנו תוהים מה הם כבר יוכלו לייעץ לנו בעניין. ובכלל, נדמה שעומס מטלות היומיום מרחיק אותנו משיחות מעמיקות עם הילדים שלנו וגורם לנו להתרכז בתקתוק המשימות…


למה הם לא משתפים אותנו?
הורים רבים מתלוננים שהילדים לא משתפים אותם באיך שעבר עליהם היום, כשהם שואלים הילדים עונים איפשהו בסקאלה של באסה-סבבה, בין בסדר לכיף. תשובה של מילה אחת שמסכמת (בעיניהם) הכל, ואינה אומרת (להורים) דבר.
תזכרו שילדים לומדים הרבה יותר ממה שאנחנו עושים, מאשר ממה שאנחנו רק אומרים. בשתי מילים: דוגמה אישית. בעשר מילים: רוצים שהילדים שלכם ילמדו לשתף? שתפו אותם במה שעובר עליכם.

במה אפשר לשתף ילדים?
השיתוף ייעשה על פי גילם כמובן. ילד בגיל הגן אפשר לשתף איזו חברה פגשתי היום, מה אכלתי לצהריים, איזה שיר שמעתי בדרך; ועם ילדים בית הספר אפשר להעמיק עוד יותר. נשתף את הילדים בעולם שלנו בכל הרבדים, לא רק מה קרה לנו או מה עשינו, אלא גם מה חשבנו ומה הרגשנו במצבים שונים. זאת כדי לתת להם הצצה לעולם המבוגרים, שגם בו יש מחשבות ורגשות שונים, ולתת להם להבין שגם ההורים שלהם לפעמים נבהלים (שחתך אותי רכב בצומת), לפעמים מתוסכלים (שלא הצלחתי לפתור את הבעיה בעבודה), עצובים, כועסים, מתלהבים ועוד ועוד.
נשתף ילדים גם בסדר היום והשבוע ובתוכניות המשפחתיות. ילדים אוהבים לדעת מה צפוי, הידע נותן להם רוגע, ובנוסף השיתוף מפחית התנגדויות ברגע האמת ("לא רוצה לבוא, קבעתי עם חברים").

במה לא נשתף ילדים?
לא נשתף ילדים צעירים בחדשות. נכון שאנחנו רוצים להישאר מעודכנים, אבל רצוי לעשות זאת בנייד שלנו ופחות במרחב הציבורי של הבית. ילדים יכולים לקחת דברים אישית ולהיבהל (שמה שקרה לאותה משפחה בטלוויזיה יקרה גם לנו); גם לא נשתף ילדים במריבות בינינו ההורים או בינינו לבין קרובי משפחה אחרים, בוודאי לא נדרוש מהם לקחת צד.
יש הורים שבילדותם הרגישו שמשתפים אותם יותר מדי בדברים שילדים לא צריכים לדעת, ובחוויה שלהם זו הייתה מעמסה גדולה מדי, ועל כן הם נמנעים מלשתף את הילדים בכלל. חשוב לשים לב אם זה המקרה וכן להתאמן בשיתוף בדברים יומיומיים במטרה לאמץ את מיומנויות התקשורת החיובית החשובה הזו, ולהקנות אותה לילדים.

ומה אם הילד לא משתף?
חשוב לשים לב שאנחנו לא משתפים כמניפולציה לכך שהילד ישתף. אנחנו מלמדים מיומנות חיים. אנחנו מאמינים שכאשר אנחנו נשתף – הילד ילמד לשתף. אבל לא כל הילדים פתוחים ורוצים לשתף באותה מידה – יש ילדים שמגיעים הביתה ו"שופכים" את כל חוויות היום, ויש שמפטירים "היה בסדר" והולכים לחדר.
חשוב לזכור שילדים חיים בכאן ועכשיו. אנחנו כמבוגרים עסוקים במה שהיה ובמה שיהיה, אך הילדים חיים את הרגע. לכן בשבע בערב לשאול אותם על מה למדו בבוקר – זה לא שהם לא זוכרים, זה באמת לא מעניין אותם כרגע בין המלפפון לחביתה.
יש גם ילדים שחווים את השאלות שלנו בצורת חקירה ולכן ננעלים; יש ילדים שחוששים מתגובה ביקורתית שחוו בשיתוף קודם (למה אמרת לו? ולמה לא פנית למורה?) ולכן יימנעו מלשתף. לכן חשוב שנשמור על הקשבה נקייה, אמפתית ומכילה – עם שתי האוזניים ובעיקר עם הלב (זה נשמע בערך כך: "כן… אממ… אני מבינה… באמת?.. יפה…")


איך קלפים יכולים לעזור?
דרך מהנה לשוחח עם הילדים היא באמצעות קלפים לשיחה משפחתית. ערכות קלפים שונות מציעות דרך משחקית מהנה להגיע אל לב הילדים בעזרת שאלות ספציפיות על מחשבות ורגשות לאורך היום (מי הצחיק אותך אותך? למי עזרת היום? מה שעמם אותך במיוחד?). מאחר שזה משחק, השיתוף נעשה תור-תור (פעם הילד שואל את ההורה ופעם ההורה את הילד). זו דרך שמסקרנת, מדרבנת וממיסה התנגדויות, מאחר שהיא גם מצמצמת את הביקורת מצד ההורה.
את קלפי "זה היום שלי" פיתחנו ענת גזית (מנחת קבוצות ויועצת חינוכית) ואני בדיוק מהצורך הזה. כמנחות הורים אנחנו מייעצות להורים לעשות שיחה משפחתית, זמן איכות עם הילדים – ולא תמיד ההורים יודעים איך לנהל את השיחה הזו, שהופכת מהר מאוד למונולוג (של ההורה) אל מול הילד שעושה לו "מיוט". קלפי "זה היום שלי" מאפשרים היכרות מעמיקה, שיתוף במקרים שקרו לי היום והתכווננות ליום הבא בצורה מיטבית. השיתוף מאפשר לנו להכיר את עולמו של הילד ומה שעובר עליו ולהפך, ובעיקר מאפשר לילד לראות בנו אוזן קשבת, כתף תומכת ומישהו שתמיד יהיה בעדו.

הכתבה פורסמה ב-Mako ב-1.9.2020

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר