איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב לי!". למה הם לא מקשיבים לנו, ואיך לעלות את הסיכוי שזה יקרה?

רוני לנגרמן־זיו

תגידו, כשאתם ניגשים לדבר עם המתבגר שלכם, איך הוא מגיב? "אוף אמא לא עכשיו" / "אין לי כוח לחפירות שלך"/ נהימה/ טריקת דלת/ גלגול עיניים – אין צורך למחוק את המיותר, בדרך כלל כל התשובות נכונות.

"אבל למה הוא לא רוצה לדבר איתי?!" הורים מתלוננים. למה? כי בעיניים שלו, שום דבר טוב לא ייצא לו מהשיחה הזו; הרי אם היינו רוצים לומר לו מילה טובה, לטפוח לו על השכם, לפרגן, כבר היינו עושים את זה על הדרך בלי ליזום שיחה, נכון?

הוא מבין שההטפה בדרך, והוא (בצדק מבחינתו) ממש לא מעוניין לשמוע שוב כמה הוא מזלזל בלימודים/ לא ממלא את המטלות שלו בבית/ איך הוא חי בדיר חזירים הזה ועוד מביא את החברה שלו / משאיר אחריו מטבח מטונף בכל פעם שהוא מנסה לבשל משהו וזה תמיד אחרי שבדיוק ניקית – ושוב, אין צורך למחוק את המיותר. כלומר, זה לא שהם לא רוצים לדבר איתנו. הם לא רוצים לשמוע כמה הם לא בסדר. ותדמיינו עכשיו את סנדרה שדה כריקי רוזן ב"סברי מרנן" עם המשפט האלמותי "אבל מה כבר אמרתי?!" – זה בדיוק זה.

כי למען האמת, ה"לדבר" שלנו זו לא באמת שיחה. זה מונולוג, נאום, הטפה, "חפירה". אנחנו באים לשחרר קיטור. אנחנו שואלים "למה אתה…" אבל לא באמת מחכים לתשובה. כי "למה" זו לא שאלה. "למה" זו מילה שאחריה מגיע נאום ביקורת ותוכחה. ומי רוצה לשמוע כזה נאום? בטח לא מתבגר. אז מה הם עושים? שמים אותנו על מיוט. מגלגלים עיניים, מקסימום עושים "אה-הא" מונוטוני עם הראש כמו הכלבים על הדשבורד. וכשאנחנו קולטים שהם לא באמת מקשיבים, אנחנו רק עוד יותר מתעצבנים.

אז מה כן עושים?

נגיב בזמן ובמקום המתאים – להם: תקשורת טובה היא כזו שמתאימה למקבל המסר, ולא למוסר. כשאנחנו נוחתים עליהם ברגע שאנחנו חוזרים מהעבודה והם שקועים במחשב/ בטלפון/ בשיחה, זה ממש לא הזמן המתאים עבורם. הורים רבים בוחרים ליזום שיחות עם מתבגרים כשהם קהל שבוי – במכונית. חשוב לוודא שרק הם איתנו במכונית בלי עוד אחים או חברים. אפשר גם לחזר קצת: להכין להם סנדוויץ', אפילו להזמין אותם לבית קפה, ולהניח לרגע טלפונים בצד (גם אנחנו!).

לוודא פניות: לבדוק אם הם פנויים, לבקש את הזמן שלהם: "יש לך רגע בשבילי?". ואם הוא אומר לא עכשיו, לשאול מתי כן – ולקבוע: "אחרי שתסיים את הפרק/ המשחק/ עוד רבע שעה?" ואז לבוא לחדר שלו או לקרוא לו למטבח בזמן שקבענו.

לבוא ברגוע: אסור לדבר כשאנחנו בשיא העצבים. בכלל, עם אף אחד. האמת היא שאנחנו לא מדברים באותו רגע, אנחנו צורחים. וכשצועקים על מישהו, הוא בוחר באחת משלוש ה-F הידועות: בורח, קופא או נלחם. ואלה ממש לא המצבים שאנחנו רוצים לקבל את המתבגר שלנו. נכנסנו הביתה והמטבח הפוך? יש לנו שתי אפשרויות: לנקות בעצמנו או לנשום עמוק, לספור עד עשר (לפחות) ולבקש ממנו ברגוע (בלי "כמה פעמים כבר אמרתי?", "הכול אני עושה בבית הזה", ו"מה אני עבד שלכם?!"). חשוב שנדבר על העניין כי הוא חוזר על עצמו בכל יום כמעט? נחכה כמה שעות כדי שנדבר מהראש ולא מהכעס.

קצר ולעניין: כבר הבנו שלמתבגרים אין סבלנות לחפירות שלנו. רוצה לחפור? דברי עם חברה. לה יש את כל הסבלנות, וגם טונות של קיטורים משלה לשתף. למתבגר נגיע עם "מחסנית המסר". משפט קצר של מה שחשוב לי לומר. לא לשפוך עליו את כל הפנקס השחור הקטן שלנו עם כל הדברים שהוא היה לא בסדר בשבוע האחרון. נבחר נושא אחד, נתמצת מסר קצר, ונגיע ישר לעניין.

מילה טובה: כמו בשיחת משוב בעבודה, חשוב להתחיל במילה טובה כדי לכבוש את המאזין, שיבין שאנחנו באמת לטובתו. משוב נאמר בסנדוויץ' של עידוד: מתחילים במילה טובה ("אתה יודע כמה אנחנו אוהבים אותך…"), ממשיכים עם "מחסנית המסר" הקצרה שלנו מהסעיף הקודם, וסוגרים עם עוד מילה טובה ("אנחנו סומכים עליך ש…"). וביניהם: בלי "אבל", בלי "חבל" ובלי "אמרתי לך" (וגם כאמור בלי "למה אתה…").

בוא נסכם: הרי לשיחה יש מטרה – שייקח את עצמו בידיים בלימודים/ סדר/ מטלות/ מסכים/ שעות שינה וכדומה. אם אנחנו חוזרים על עצמנו כמו תוכי, עדיף לוותר. אם אנחנו רוצים להגיע לתוצאה, כדאי שנבוא מוכנים עם מסגרת ועם דרגות חופש בתוכה, כך שיתאפשר משא ומתן והמתבגר ירגיש שהוא גם קיבל את מבוקשו ולא רק נכנע לרצונות שלנו, ובעיקר כדי שזה יחזיק מעמד. למשל, נושא המטלות: "צריך לעשות כל יום כלים וכביסה ולהוריד את האשפה" (זו המסגרת). "באיזו מטלה אתה בוחר לעזור?" (זו אפשרות הבחירה). ונסכם גם מה תהיה התוצאה כאשר זה לא מתבצע. למשל, יש מסכים – רק כשמסיימים את המטלות (אלה רק דוגמאות כמובן, תבחרו את הנושא והתוצאה שמתאימים למשפחה שלכם).

לדבר מהלב: לא כל השיחות הן דרישה והטפה. לפעמים אנחנו רוצים להבין מה עובר על המתבגרים ולא מצליחים. הם אומרים "הכול בסדר", ואנחנו רואים את העננה על הפנים. במקרה כזה חשוב לשאול את עצמנו שתי שאלות: האחת, האם אנחנו משדרים (מהכוונות הכי טובות!) שהכול צריך להיות מושלם, שאצלנו תמיד "הכול בסדר", ואז הם פשוט מחקים אותנו?; והשנייה, האם אנחנו משתפים אותם במה שעובר עלינו, ולא דווקא בדברים שמחים? ואם לא, ליזום שיחות כאלה, שבהן אנחנו מספרים במה פישלנו, נפלנו, התבאסנו (ובלי לשאול "ומה איתך?"). ככל שניצור אווירת שיתוף ופתיחות, ככל שנשדר שהבית שלנו הוא המקום הבטוח להיות עצמנו בלי מסכות – כך המתבגרים יבינו שאפשר לשתף אותנו ברגעים פחות זוהרים ואנחנו נהיה שם עבורם באמת, בלי לשפוט.

הכתבה פורסמה בוואלה ב-22.10.21

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר