אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר

רוני לנגרמן־זיו

אמונה בילד: כל ילד צריך מבוגר שיאמין בו, ואנחנו המבוגרים האלה עבור הילד שלנו. האם כשהילד מסתכל לנו בעיניים הוא רואה מבט אוהב ומעצים, או מבט עייף ועצבני? האם במה שאנחנו אומרים לו אנחנו מעודדים אותו, או מתסכלים אותו?

ביטחון עצמי: נבנה משני רבדים. האחד, האמונה שלנו בילד והעידוד שלנו הם שיעזרו לו להאמין בעצמו; והשני, חוויות התנסות והצלחה. האם אנחנו מעדיפים לעשות בשבילו, או מאפשרים לו לעשות?

גדילה: בשש שנותיו הראשונות הילד שלנו גדל ופיתח יכולות רבות, בבית ובגן. האם אנחנו סומכים עליו ועל עצמנו, שהוא למד מיומנויות חשובות שיעזרו לו גם בבית הספר? מיומנויות קוגניטיביות, רגשיות, חברתיות?

דוגמה אישית: משמעותה – להתנהג איך שהיינו רוצים שהילדים שלנו יתנהגו, בכל המובנים: יחס ללימודים, לחברים, למורים… אז, האם אנחנו רק אומרים לילד מה לעשות, או שאנחנו גם עושים זאת בעצמנו?

הסתגלות: הילד לא הופך ברגע אחד לתלמיד בכל המובנים. האם אנחנו נותנים לו זמן להסתגל להתנהלות, לדרישות, לכללים, ללקיחת אחריות, או דורשים שהכול יבוצע על הצד הטוב ביותר ומייד?

וי על הרשימה: ילד לא צריך לעלות לכיתה א' קורא וכותב. הנה כמה שאלות שגננות ממליצות לבדוק: האם הוא מזהה אותיות? יודע לכתוב את שמו? למנות ולעשות תרגילים פשוטים? להוציא אוכל מהתיק? לשבת במפגש? לשחק עם חברים?

זיכרונות: לחלקנו יש זיכרונות לא פשוטים משנותינו כתלמידים, שעלולים להציף אותנו עם כניסתנו לבית הספר עם הילד שלנו. האם אנחנו מצליחים לעשות את ההפרדה בינינו לבין הילד, להתרגש ולשמוח איתו, מבלי לכאוב את כאבי הילדים שהיינו?

חברים: החשש הכי גדול שלנו, יותר מלימודים, הוא הצלחה חברתית. שיאהבו את הילד שלי, שיהיו לו חברים, שחלילה לא יהיה לבד. האם יש לילד שניים-שלושה חברים בכיתה החדשה? האם נוכל להדק את קשריו החברתיים וליזום מפגשים לפני תחילת הלימודים?

טעויות: מחקרים מראים כי אנחנו צומחים הרבה יותר מטעויות, מאשר ממצבים שחווינו הצלחה. האם אנחנו מאפשרים לילדים לטעות, או מתקנים עבורם כדי שלא תהיה טעות? האם אנחנו מאפשרים להם ללמוד מהטעויות שלהם, או מענישים אותם כשהם טועים?

יחד: שעות רבות ביום הילדים נמצאים בלעדינו – בבית הספר, אצל חברים, בחוגים. חשוב שיידעו שגם כשאנחנו לא איתם פיזית, אנחנו בעדם, לטובתם, בצד שלהם. שנתמודד יחד עם קשיים. לפני הצעת העזרה והפתרונות, האם אנחנו משדרים להם שתמיד נקשיב להם ונתמוך בהם?

כוח: יש ילדים שחשוב להם להפגין את כוחם, ולנו ולמערכת זה לא תמיד פשוט להתמודד. איך לתעל את הכוח למקומות הנכונים? נשתמש בשפת הכוחות כדי להעצים אותם: "אתה מאוד חזק, בוא תעזור לי להרים את סל הקניות"/ "יש לך כוח להתאפק, אני סומך עליך שאתה מסוגל" וכן הלאה.

ללוות: תפקידנו להיות המלווים של ילדינו בעולם, המאמנים שלהם, לא לעשות עבורם. נשאל את עצמנו: האם אנחנו מאמנים, או משחקים במגרש שלהם? האם אנחנו מאפשרים להם להתנסות בדרכם (גם אם אינה הדרך שלנו), או עושים במקומם ובכך מחלישים אותם?

משולש הורים-ילדים-מורים: האמון שנרכוש במערכת החינוך, יהיה זה שהילד שלנו ירכוש בה. האם אנחנו נלחמים במערכת, או באים בבקשת עזרה ובהתייעצות, רואים את המטרה המשותפת (טובת הילד שלנו) בכל התנהלות?

ניסיון: "אין חכם כבעל ניסיון" אמרו חז"ל, וצדקו: הילד לא יכול להחכים אם לא ניתן לו להתנסות, והתנסות כוללת גם נפילות. אם יגיע לכיתה בלי שיעורים – יינזף, אם לא יילמד למבחן – כנראה שלא יצליח. האם אנחנו מונעים מהילד לחוות את התוצאות, או מאפשרים לו ללמוד מניסיונו ולצמוח?

סיור מקדים: כולנו חוששים מהחדש והלא ידוע, אז איך להפוך את הזר למוכר? פשוט! רוב בתי הספר פתוחים במהלך החופש. למה שלא נלך עם הילד את הדרך לבית הספר עד שתהיה מוכרת, ניכנס לכיתה, נשנן איך מגיעים לשירותים, למזכירות, ולכל המקומות החשובים?!

עמידה בזמנים: בגן, שעת ההתחלה הייתה די המלצה. בבית הספר, השיעור מתחיל בזמן. אם הילד ייאחר – הוא יינזף, או לפחות ירגיש לא נעים. אבל זו לא תהיה אשמתו אם אנחנו אלה שאחראים להביא אותו בזמן. האם אנחנו אנשים שעומדים בזמנים?

פרפקציוניזם: האם אנחנו פרפקציוניסטים? האם להורים שלנו היו ציפיות ודרישות גבוהות מאיתנו? פרפקציוניזם הוא שאיפה מתסכלת שאינה יודעת שובע. שלם הוא המושלם החדש. האם אנחנו יכולים לקבל את הילד כמו שהוא, ולא כמו שהיינו רוצים שיהיה?

ציונים: בבית הספר מקבלים ציונים. וגם אם בכיתה א' רק נותנים מדבקות, כולם יודעים מי טוב יותר ומי פחות. האם אנחנו יכולים לשים את המספרים בצד, לראות את הדרך שהילד עשה, ולא את התוצאה? להשוות את הילד רק לעצמו ולא לחבריו או לעצמנו בגילו?

קורונה: רבים מאיתנו נלחצים שבגלל הקורונה הילדים נשארו מאחור ולא "הספיקו את כל החומר" בגן חובה. חשוב לדעת שכל הילדים לא "הספיקו את כל החומר", וכל הילדים יעלו לכיתה א' ברמה דומה. האם אנחנו מלחיצים את הילד שלא לצורך?

רכישות ציוד: איזה כיף לקנות ציוד חדש לבית הספר! האם אנחנו קונים בעצמנו, או משתפים את הילד בקנייה? חשוב לאפשר לילד לבחור כמה שיותר בעצמו: תיק, קלמר, מדבקות ועוד, כדי שייקשר אליו כחלק מההכנה.

שיעורי בית: איך מכינים שיעורים בבית שלנו? מייד כשחוזרים מבית הספר או אחרי האוכל? על השולחן במטבח או בחדר המשחקים? חשוב לקבוע כללים ולא לדחות את הכנת השיעורים לערב כשכולם עייפים. ולזכור: השיעורים הם של הילד, לא שלנו. אנחנו שם כדי ללוות ולתמוך, לא כדי לעשות במקומו.

תלבושת אחידה: תלבושת היא אחד הסממנים החיצוניים שמפרידים את תקופת בית הספר מימי הגן, שיכולה להיות מקור גאווה לילד על השלב החדש בחייו. האם אנחנו נאנחים בשל המעמסה הכלכלית או דעתנו הפרטית בנושא, או מסבירים לו את החשיבות של התלבושת האחידה?

ב ה צ ל ח ה ובהנאה!

הכתבה פורסמה בלאשה ובוואינט 17.8.2021

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר