אני את השיעורים שלי כבר עשיתי!

הלימודים הם אחד הגורמים העיקריים למריבות בין הורים לילדים בגילאי בית הספר. של מי האחריות ללימודים? איך מרימים מוטיבציה? ולמה החיים הם בית ספר?  

רוני לנגרמן־זיו

כשנכנסתי עם בני הבכור בשער בית הספר ביום הראשון של כיתה א, הוא רץ קדימה, נרגש לפגוש את חבריו מהגן, להכיר את המורה ולמצוא את הכיתה, ואני תפסתי את הראש בתסכול: עד שסוף־סוף סיימתי את בית הספר, את שיעורי הבית, המבחנים והבגרויות – עכשיו אני צריכה להתחיל הכול מהתחלה עם הילד שלי?! ואז שוב עם השני, וכן הלאה?

בבתים רבים מרחפת השאלה של מי האחריות ללימודים: של הילדים או שלנו ההורים? ואם האחריות אינה שלנו, איך זה שאנחנו מוצאים את עצמנו שוב ושוב במריבות איתם בנושא? והרגשת האחריות הזאת רק מתעצמת עם כל טלפון מהמורה או הערה במערכת הממושבת שמיידעת אותנו על כל פיפס: שהילד לא הכין שיעורים/ שכח מחברת/ איחר/ פטפט וכדומה. אז מתי ואיך הם ילמדו לקחת אחריות בעצמם?!

שיעור 1: חנוך לנער על פי דרכו

חשוב לזכור שכישורי הלמידה של כל ילד שונים מאלה של אחיו ושל חבריו לכיתה: רצוי שלא נהיה עסוקים ב: למה הילד שלי ככה, אלא ב: מה הוא זקוק ממני. האם הוא עצמאי בלימודים וכל התערבות שלי מפריעה, או שהוא זקוק שאשב לידו כשהוא מכין שיעורים ואעזור כשצריך?; האם יש לו יכולת התארגנות והוא זוכר לסדר מערכת ולהכין שיעורים עוד לפני ששאלתי, או שהוא זקוק לכך שאכין לו רשימות ותזכורות, עד שירכוש את המיומנות הזו בעצמו? ואולי יש לו קשיים מסוימים שדורשים תשומת לב מיוחדת?

שיעור 2: מכניסים ללו"ז

עם השנים, הילדים לומדים שמדי בוקר עליהם לקום, לצחצח שיניים, להתלבש, לנעול נעליים ולצאת למסגרת החינוכית; גם בערב יש רוטינה קבועה של ארוחת ערב, מקלחת ולישון. על סדר היום הזה היו, ואולי עדיין יש, מריבות וחיכוכים, ולמרות זאת אנחנו לא מוותרים. כך גם עם הלימודים. אם נכניס את מטלות בית הספר למשבצת קבועה בלו"ז היומיומי ונעמוד על קיומן, בסוף זה ייטמע כהרגל. למשל: חוזרים הביתה, אוכלים, נחים כחצי שעה (משחק, פרק בסדרה) ואז מכינים שיעורים, לפני חוגים וחברים. כך גם הילד יודע שלאחר המטלה מחכה לו הדבר הטוב הבא.

שיעור 3: ממובילים למלווים

ילדים לא לומדים ללכת, להיגמל מחיתולים או לחצות כביש בבטחה ביום אחד, אלא בתהליך שבו אנחנו לוקחים חלק פעיל יותר בהתחלה (מובילים) ולאט־לאט נשארים מאחור (מלווים) ומאפשרים להם עצמאות. גם עצמאות בלמידה היא תהליך דומה: בהתחלה אנחנו מאוד "על זה", ועם השנים אנחנו משחררים. ככל שנחזיק בזה יותר, הם יחזיקו פחות… אז לזכור להרפות!

שיעור 4: נפילות במרחב בטוח

כשאנחנו מלמדים ילד לרכוב על אופניים בלי גלגלי עזר, בהתחלה אנחנו מחזיקים אותו במקל המגוחך הזה, ובשלב מסוים – עוזבים. לפעמים הוא מצליח לנסוע יפה, ולפעמים הוא נופל. עד כמה אנחנו מצליחים לשחרר ולאפשר את הנפילות האלה כשמדובר בלימודים?

כדי שלא נרגיש ש"זנחנו" את הילד, השחרור צריך להיות קל יחסית ובמרחב בטוח (למשל, לא הכין שיעורים או לא למד לבוחן), כדי שהוא יחווה את תוצאת אי העשייה, אך במידה מבוקרת. במקרה כזה, במקום לגעור "אמרתי לך!", נשאל מה אפשר לעשות בפעם הבאה.

שיעור 5: בלי השוואות!

"כשאני הייתי בגילך אף אחד לא הזכיר לי ללמוד!"; "איך זה שאחותך אף פעם לא רבה איתי על שיעורים?!"; "למה עומר ידע מה היו שיעורים ואתה לא?! איפה היית כשהמורה הסבירה מה צריך לעשות?"

השוואות מביאות רק כעס, עצבים, מריבות ותסכול, ומורידות את המוטיבציה ללימודים. בלי השוואות לעצמנו, לאחים הגדולים או לחברים לכיתה. ההתקדמות של הילד נמדדת רק בהשוואה לעצמו.

שיעור 6: עוזרת, לא עושה

לעזור לילד בשיעורים זה לא לעשות במקומו או לגלות לו את התשובות. הוא לא לומד מזה כלום פרט לתחושה המקטינה שאמא יודעת ואני לא, שאין לה סבלנות אליי ושהעיקר בשבילה שהשיעורים יהיו מוכנים, ולא שאבין את החומר. אם הוא לא מבין – נסביר שוב בסבלנות, או נבקש מההורה השני או מאח גדול להסביר בצורה אחרת.

ולפעמים הילד אומר "אני לא מצליח, תעזרי לי" לא משום שאינו יודע, אלא משום שהוא פשוט רוצה שנשב איתו, שנהיה לידו. אז למה לא?

שיעור 7: אמא, תגידי לה!

עבור ההורים של פעם, מה שהמורים אמרו היה קדוש. ואם הילד לא עשה את המוטל עליו בבית הספר, הוא היה מקבל עונש גם מהמורה, וגם מההורים; נדמה שהדור שלנו לקח את הדברים לקיצוניות השנייה: ההורים מאשימים את המורה כשהילד לא מצליח, והילדים מפעילים את ההורים כשמשהו לא מוצא חן בעיניהם בבית הספר. מורים מעידים שהקושי שלהם מול ההורים גדול יותר מאשר מול התלמידים.

שביל הזהב כנראה נמצא איפשהו באמצע. והאמצע הוא לא לתפוס צד, ובעצם לתפוס את שניהם: לסנגר על הילד בפני המורים, וגם לסנגר על בית הספר בפני הילד. חשוב שהילד יידע שאנחנו סומכים על הצוות החינוכי.

שיעור 8: בלי פרסים

אנחנו רוצים שהלימודים יהיו חשובים לילד ושהוא יתאמץ, ולכן אנחנו עלולים לשלוף את אחת השיטות הקלאסיות בהורות של פעם: שיטת הפרסים. אחת הבעיות (מיני רבות) בפרסים היא שהם אינה יוצרים מוטיבציה פנימית ללימודים, אלא מתנים את המאמץ ב"תשלום". אז בשלב ראשון לקנות קלפים בעשרה שקלים על כל הצלחה במבחן זה אולי שטויות, אבל בשלבים הבאים זה עלול להגיע ללגו במאות שקלים, ומה בתיכון, הוא ידרוש שנקנה לו מכונית חדשה כתנאי שייגש לבגרויות?!

שיעור 9: בית ספר לחיים

איך מניעים ללימודים ילדים שטוענים שאין קשר בין מה שהם לומדים בבית הספר לחיים, ולנו לא נותר אלא להנהן בהסכמה "אמממ… נכון"?! ובכן, חשוב להבהיר לילדים שבבית הספר הם רוכשים כלים לחיים הבוגרים. גם אם הם לא ישתמשו ביומיום בפרבולות או בקוסינוסים, הם לומדים מיומנויות חיים חשובות, שיסייעו להם בכל מסלול שיבחרו: להסתדר במסגרת ובכללים, למלא הוראות, לעבוד בצוות, להוציא לפועל רעיונות, לנסח טקסטים, לעבד מידע ולהוציא נתונים, לחשב אחוזים, להגיש עבודות מסודרות, ועוד ועוד.  

שיעור 10: שיעורים זה לא הכול

למידה אינה רק עזרה בהכנת שיעורי בית. אם נחליט, נוכל ללמד אותם המון בלי ספרים ומחברות: לספור ולמנות חפצים, להשוות מחירים בסופר, לחוד להם חידות חכמות, לשחק במשחקי חשיבה, לערוך ניסויים במטבח, לפרק מכשירים, להרכיב רהיטים, לקרוא שלטי דרכים, לספר על ההיסטוריה של מקומות שאנחנו מטיילים בהם, ועוד ועוד. בקיצור, ללמוד בלי להרגיש.

ואם עדיין כל יום אני עושה איתו הסכם שהוא יכין שיעורים לפני החוג, ואם עדיין אני רבה איתו מרגע שהוא נכנס הביתה עד שהוא הולך לישון, ואם אני מתוסכלת ששום שיטה אינה עובדת, ונמאס לי שהשיעורים נכנסים לנו ביחסים, ואני לא רוצה להיות בתפקיד המורה, ואולי אפילו אני מזדהה איתו כי לי היה קשה בתור תלמידה?!

קודם כול, אם עולה קושי חשוב לבדוק אם יש דברים בגו (קשיי למידה, התארגנות, קשב וריכוז וכו') לאבחן ולתת מענה מותאם; וגם, כמו שאנחנו נעזרים באחרים לניקיון, לבישול ועוד, אפשר גם כאן לקחת מיקור חוץ: אם זו מורה מקצועית או אפילו נער או נערה שיישבו עם הילד שעה ביום על שיעורים, וישאירו לנו את זמן האיכות המשותף למשחקים ולא למריבות על שיעורים.

חשוב לדעת ש… לפעמים ילדים אומרים "משעמם לי" במקום "קשה לי" בשל התגובה השונה שלנו לכל אחת מהאמירות. במקום לחקור מה בדיוק היה משעמם ולנסות לשכנע אותו שזה דווקא מעניין, כדאי שנבדוק במה הוא מתקשה.

חשוב לזכור ש… רק מילה טובה תמיד מעלה מוטיבציה! "אתה יכול", "את מסוגלת", "אני מאמינה בך, תסמכי על עצמך" – האמונה שלנו ביכולות שלהם תאפשר להם להאמין בעצמם.

חשוב להבין ש… ילדים לומדים מאיתנו הרבה דברים מתוך חיקוי. ומה לגבי לימודים? האם אנחנו מעשירים את עצמנו בקורסים מקצועיים, בסדנאות העשרה, לומדים לתואר נוסף? ככל שהילדים יראו אותנו לומדים: פותחים ספרים, מסכמים, מכינים עבודות, משננים למבחנים – הם יבינו כמה זה חשוב, וגדל הסיכוי שהם ייקחו דוגמה אישית.

הכתבה פורסמה במגזין לאשה וב-ynet ב-26.11.24

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

נהיה בסדר!

איך מגיעים בשלום ובזמן לארוחת החג, איך צולחים את הקיטורים והביקורת של המארחת, ואיך מתמודדים עם ילדים שעלולים להירדם על הצלחת… רוני לנגרמן־זיו החגים הם

קרא עוד »

עצמאי בשטח

ילדים מטבעם רוצים לעשות בעצמם כמו הגדולים, בעוד אנחנו, עם כל הכוונות הטובות, לפעמים עוצרים בעדם: אנחנו חרדים ומגוננים, עוטפים ומפנקים, ושכחנו שתפקידנו להכין אותם

קרא עוד »

אני ילד ירוק

לא צריך להיות מושבניקים רוחניקים כדי להיות קצת יותר ירוקים, גם למשפחה עירונית ממוצעת יש הרבה דרכים פשוטות לתרום לסביבה. למה זה חשוב כל כך

קרא עוד »

מבצע סבתא

אם אתם מוצאים את עצמכם בשורות הבאות, אתם בחברה טובה: נדיר למצוא הרמוניה מושלמת בין דור ההורים לדור הסבים. חילוקי דעות יש תמיד, ולכל משפחה

קרא עוד »

ככה זה כשיש שניים

"למה את לא מרשה לו?!"; "למה אתה לא עוזר לי?!" – תלונות וטרוניות אין־ספור נזרקות לאוויר בין בני זוג שמגדלים יחד ילדים. אפשר לומר שזוגיות

קרא עוד »

סליחה רגע

"תבקש סליחה!", "תבקשי סליחה!" אנחנו דורשים מהילדים כשעולה חשש שמישהו נפגע מהם. אז רגע לפני הפעם הבאה שאנחנו באים בדרישה לסליחה – נעצור את האוטומט

קרא עוד »

בלוז בחופש הגדול

מלחמה מעל ראשנו, בחוץ חום מטורף ולחות הזויה, ובבית הילדים נטולי מסגרות – לא מתכון בטוח לרוגע ושלווה, בלשון המעטה. איך עוברים את אוגוסט בשלום?

קרא עוד »

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

נהיה בקשר