ארבע אמהות ישבו להכין שיעורים…

האם הלימודים הם דבר חשוב מאוד בעינייך ואת דואגת בכל דרך להבהיר זאת לילדים, או שלהשקפתך הם נחלתם הבלעדית ובאחריותם המלאה של הילדים, ומבחינתך שיעשו מה שהם רוצים? בחני את עצמך: איזו אמא את ביחס ללימודים?

רוני לנגרמן־זיו

הכניסה של הילדים לבית הספר פוגשת כל אחד מאיתנו במקום אחר. אנחנו מגיעים עם המטען הרגשי שלנו כתלמידים, עם היחס של ההורים שלנו ללימודים כשהיינו ילדים, ולא תמיד מצליחים לפתוח באמת דף חדש במחברת כשמדובר בילדים שלנו, ובלימודים שלהם. כששוחחתי עם אמהות על היחס שלהן ללימודים של הילדים, קלטתי שיש כמה גישות שונות. אז איפה את* במשולש אמא-ילד-לימודים?

האמא ההישגית

זאת שרושמת את הילד שלה לקורס הכנה לכיתה א' וחורשת איתו חוברות לחופש, ו/או נרשמת ביוני לקורס "כיצד תלמדי את ילדך לקרוא" ומיישמת אותו בכל יום בחופש הגדול. ברגע שהילד נכנס הביתה מבית הספר היא פותחת ספרים ומחברות ובודקת מה הם עשו בכיתה, מתלוננת למורה שאין מספיק שיעורים ושהם לא מתקדמים בחומר כמו הכיתה המקבילה, ומאיצה בילד שלה להתקדם הרבה מעבר למה שהמורה ביקשה.

למה כן? כי אנחנו חיים בחברה תחרותית ותמיד עדיף שתהיה לך נקודת פתיחה כמה שיותר גבוהה, לא?

מאיפה זה מגיע? ייתכן שמהחברה התחרותית וההישגית של היום, וייתכן שזה טבוע בחינוך מהבית, שהגיע מדורות קודמים, כשיהודים בגולה היו צריכים להוכיח את עצמם כלמדנים וחכמים.

למה לא? כי אנחנו הורים שלהם ולא מורים שלהם (גם אם אנחנו מורים של אחרים). כי זה רק מכניס סטרס מיותר למערכת היחסים, ועלול להביא לוויכוחים ולחיכוכים. תפקידנו לזהות את הסקרנות הטבעית של הילד ולספק אותה, אבל אם כל הלחץ הזה סביב הלימודים גורם למריבות, אז פחות.

האמא המשחררת

זאת שהלימודים של הילדים בכלל לא מעניינים אותה. לא חשוב לה מה למדו היום והיא לא שואלת אם היו שיעורים, מתי יש מבחן וכמה קיבלת, ואפילו לא מבקשת לראות את התעודה. הלימודים שלך זה עניין שלך, ובכלל לא שלה. יש דברים חשובים יותר בחיים לדעתה, והיא האחרונה שתיכנס לקונפליקט עם הילד בעניין הזה.

למה כן? כי זה חשוב ללמד את הילד שהלימודים שלו הם באחריותו, ואנחנו לא מתערבים לו ובטח לא מגיעים איתו למריבה בנושא.

מאיפה זה מגיע? ייתכן מאוד שההורים ישבו לה על הראש עם הלימודים: מה היו שיעורים וכמה קיבלת בחשבון, ולמה יוסי קיבל יותר ממך, ולמה רק 98 ולא 100, והיא נשבעה ביקר לה (וגם מקיימת) שלילדים שלה היא לא תבדוק אפילו מחברת.

למה לא? כי כשאני לא מתעניינת – הילדים קולטים שלא אכפת לי. וילדים שקולטים שלא אכפת לי, יעשו הכול כדי שיהיה לי אכפת; או במילים אחרות: ילדים שלא מציבים להם גבולות, יחפשו שיציבו להם גבולות. הם עלולים לא לעשות שיעורים ומשימות, להבריז מבית הספר וכן הלאה, רק כדי לעורר את תשומת הלב של ההורים לכך שמשהו לא בסדר והם כן זקוקים לקצת החזקה בתחום הלימודים.

האמא הלחוצה

זאת שבכל פעם שיש שיעורי בית היא נלחצת כאילו היא במבחן בעצמה. מרגישה שגדול עליה לשבת עם הילד על שיעורים, להכין עבודות ולהתכונן למבחנים. היא לחוצה כבר בדרך מהעבודה כי היום יש שיעור חשבון והוא בטח יחזור עם שיעורים הביתה, והילד קולט את הלחץ שלה ומבין שיש כאן כפתור רגיש. וכך כל אחר הצהריים עובר ב"בוא נשב על שיעורים", "עוד מעט, אחר כך", "נו כבר" – והטונים עולים, והשיעורים לא נעשים, והשעות המשותפות עוברות בוויכוחים במקום בנעימים.

למה כן? כי זה חשוב להיות עם היד על הדופק לגבי שיעורי הבית של הילדים. חשוב להסביר לו כמה זה חשוב, ולהציב גבולות בסגנון "קודם שיעורים ואחר כך משחקים".

מאיפה זה מגיע? ייתכן שכילדה היו לה קשיים בלימודים, התמודדויות לא פתורות, מורכבויות שהסביבה לא הבינה והיא לא קיבלה עזרה והתאמה כפי שהייתה זקוקה, והנושא הזה תמיד הרתיע אותה. ועכשיו כל הפחדים והחששות חוזרים כשהיא בתפקיד האמא וצריכה לעזור לילדיה להתמודד.

למה לא? כי ילדים לוחצים על כפתורים שעוברים. מה הכוונה? ילדים מחפשים תשומת לב מההורים, אנחנו יודעים. כשהילד יודע שהוא יקבל את מלוא תשומת הלב שלי, ולא אתעסק למשל במטלות הבית או באחים שלו כשהוא מסרב לשבת על שיעורים, והוא יקבל 100 אחוז אמא – הוא ימשיך בשלו.

האמא המעודדת

היא קוראת את התכנון השבועי שהמורה שולחת במייל, מתעדכנת בווטסאפ של הכיתה אם צריך להביא למחר חולצה לבנה או להכין "תיבת נוח" לשבוע הבא. היא תעודד את הילד לסדר מערכת לבד (ובשנים הראשונות תסתכל מהצד) ולהכין שיעורים בעצמו ("אני סומכת עליך שאתה מסוגל"), ותציץ מדי פעם לראות אם הוא מסתדר. היא תתעניין אם יש מבחן ואם הוא צריך עזרה, אך לא תהיה לחוצה על התוצאה. אם הוא הביא ציון לא משהו או תעודה לא מבריקה, היא תגיד מילה טובה על המאמץ וההשתדלות, וגם תבדוק איך אפשר להחזיר אותו לתלם באותו מקצוע.

למה כן? כי היא מעודדת על הדרך ולא ממוקדת בתוצאה. כי היא יודעת איך לנווט את הילד בהדרגה אל עבר עצמאות בלימודים ולא להיות הורה הליקופטר.

מאיפה זה מגיע? מהסתכלות מפוכחת שאינה תלויה במה שאמא שלה אמרה או לא אמרה לה; מדרך הורית שהיא מתווה שיעדה להוציא לחיים ילד עצמאי, אחראי ובעל ערך עצמי.

למה לא? הדרך לעידוד ילדים לעצמאות בלימודים עובדת עם רוב הילדים, אבל לא עם כולם. ילדי קשב וריכוז למשל זקוקים להרבה יותר ליווי והחזקה, שנזכיר להם, שנלך איתם בצעדים קטנים ושנעזור להם לנהל את הלימודים.

*חשוב לציין שהחלוקה קיצונית לשם ההמחשה, ואל תקחו אותי ברצינות רבה. לפעמים יוצאת מכל אחת מאיתנו קצת מזו וקצת מזו.

הכתבה פורסמה במגזין לאשה ובוואינט ב-28.12.21

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר