האחים והאחיות, וההורים שביניהם

האם אנחנו משווים בין הילדים, מקבעים תפקידים או מעודדים תחרות? האם אנחנו נותנים בלי כוונה יחס שונה לכל אחד מהילדים בשל מיקומם במשפחה? אילו משפטים אתם חוזירם ואומרים לילדים, ומה ההשפעות שלהם עשויות להיות?

רוני לנגרמן־זיו

איך זה ששני אחים (או שלושה, או חמישה) שנולדו לאותם הורים, הם שונים כל כך? הרי אומרים שאופי מתעצב משילוב של גנטיקה וסביבה, אז אם היו להם אותה סביבה ואותה גנטיקה… איך זה קרה?

בגנטיקה כצפוי לא נדון כאן, אם כי ברור שכל ילד מקבל מקבץ גנים שונה מכל אחד מההורים. אז מהי הסביבה? הסביבה הראשונית היא הבית, והבית הוא אותו בית, לא? אז זהו, שלא בדיוק. הרי גם ההורות שלנו משתנה עם השנים:

בילד הראשון אנחנו די קלולסים, ומטבע הדברים עושים את כל הטעויות; עם השני אנחנו מנוסים יותר, אבל גם צריכים להתחלק בין פעוט תובעני לתינוק צווחני; והשלישי, אומרים שהוא מגדל את עצמו גם כי אנחנו עייפים ומותשים, ובעיקר כי אנחנו כבר מבינים ששום דבר זה לא סוף העולם: עוד עוגייה, עוד פרק, או שיילך לישון מאוחר יותר. אבל אלה לא רק השינויים שאנחנו כהורים עוברים, גם אלה שעוברת המשפחה כולה: הולדת אחים והתרחבות המשפחה. לא רק אופי הילדים משפיע, אלא גם המיקום של כל ילד במשפחה.

עצרו רגע וחשבו על עצמכם: איפה אתם ממוקמים בסדר הלידה במשפחה שלכם? האם בזכות העובדה שאתם בכורים/ אמצעים/ צעירים פיתחתם תכונות ויכולות מסוימות, שונות מהאחים שלכם? למשל, האם דרשו מכם לקחת אחריות על האחים הצעירים, ונהייתם אנשים שלוקחים אחריות על אחרים בכל מקום שאתם נמצאים? או: האם נשארתם אחרונים בבית ודאגתם להורים, ועד היום אתם דואגים להם יותר מכולם?

זו הכללה גסה, וברור שלא בכל המשפחות ילדים בכורים, אמצעים וצעירים מפתחים תכונות דומות. מה שחשוב לנו כהורים הוא להיות עירניים להשפעה שלנו על כל אחד מהילדים בכך שאנחנו נותנים להם, בלי כוונה, יחס שונה בשל מיקומם במשפחה.

"היא קטנה, תוותרי לה"

התינוקת רוצה את הבובה של אחותה הגדולה. "תני לה", אנחנו מבקשים. אנחנו רוצה ללמד את הבכורה, שגדלה עד כה בתחושה שהכול שלה – לחלוק. אבל ככל שאנחנו חוזרים על המשפט הזה, גם כשהקטנה כבר בגיל שהגדולה הייתה כשהיא נדרשה לוותר לראשונה, זה כבר מקבע דפוס: יש גדולה שצריכה תמיד לוותר, ויש קטנה שתמיד מוותרים לה. הדפוס הזה עלול ללוות אותן לא רק כאן ועכשיו אלא בכלל בחיים: הגדולה עלולה תמיד לוותר (על הכול, לכולם, כדי לְרצות) והקטנה עשויה תמיד לדרוש שיוותרו לה (על הכול, מכולם).

לתשומת לבנו: לא לקבע תפקידים במשפחה; ללמד דרכים לחלוק בצעצועים (תור־תור למשל), ולִפנות פחות בדרישה לילד מסוים ("את תוותרי לה"), אלא לכל הילדים יחד ("אני סומכת עליכן שתסתדרו").

"מי מגיע ראשון למקלחת?"

המשפט הזה ודומיו משרתים אותנו פעמים רבות בטווח הקצר, כי הם גורמים לילדים לעשות את המטלה מהר (כדי לנצח). התוצאה: אנחנו מעודדים תחרות בין האחים. תחרות זו עלולה לבוא לידי ביטוי במילים לא יפות, בהרמת יד או ב"הכשלות" קטנות מאחורי גבנו (מישהו שם למישהו רגל או הפיל משהו כדי לעכב אותו ולהגיע ראשון); בנוסף, אם יש פער גדול בין האחים ביכולות הפיזיות: זה שגדול, מהיר ואתלטי יותר – ינצח תמיד, והשני יישאר עם תחושת החמצה וכישלון שימשיכו ללוות אותו, בעיקר ביחסים מול אחיו.

לתשומת לבנו: לא לעודד תחרות! העולם תחרותי מספיק, והבית צריך להיות המקום הבטוח שבו לא מדרגים אותי לפי ההישגים שלי. רוצים לדרבן את הילדים לפעולה? לא על חשבון היחסים ביניהם והאווירה במשפחה. תעשו טבלה עם תורנות מקלחת, משחק עם שיר לסידור הצעצועים, ועוד רעיונות יצירתיים.

"הוא הולך לכדורגל, אז אתה תלך לכדורסל"

הצד השני של עידוד תחרות, שגם הוא מוקצן, הוא קיבוע טריטוריות. כאשר בבית שלנו יש מקום רק לאחד בכיסא הזה (היא החכמה, הוא הצייר, היא הכדורגלנית, "אמא הסעות", "אבא בשלן"…) גם זה יוצר אווירה של נוקשות וחוסר גמישות. אם אחי הוא ה"חכם" של המשפחה, אז מי אני? יחשוב האח השני, ואולי יתיישב על כיסא הבדרן; אם אני ה"חכם" של המשפחה, יחשוב הראשון, מה אעשה אם קיבלתי 60 במבחן? כדאי לי להסתיר אותו מההורים – כי אם אני לא ה"חכם" בעיניהם, אז מי אני?

לתשומת לבנו: לא לתייג! להפריד את תחום העניין או התכונה מהאדם (במקום "אתה הצייר שלנו!" אפשר לומר למשל "אתה יודע לצייר יפה"; זו אינה הזהות שלך, אלא רק אחת משלל התכונות שלך); אצלנו בבית מותר לכל אחד להיות מי שהוא רוצה (בתנאי כמובן שהוא לא פוגע בעצמו ובאחרים): להתנסות בחוגים, בהתנהגויות, בתפקידים במשפחה, בלי שנאמר "אחיך כבר בחר… אז תבחר משהו אחר", או: "זה לא מתאים לך להתנהג כך!" (ואם ההתנהגות לא ראויה, נסביר את הדרך המתאימה).

"למה אתה לא יכול להיות יותר כמו אחותך?"

היא ילדה "לפי הספר": מסודרת, אחראית, תלמידה טובה, מנומסת. בא השני, ראה שה"כיסא" הזה כבר תפוס – ועושה (לא במודע!) בדיוק ההפך: אנרגטי, בלגניסט, ספורטיבי, רעשן… חשוב להבין שזה שהם שונים, לא אומר שאחד "טוב" מהשני. בטוח שגם לה יש מגרעות ושגם לו יש יתרונות. לכל אחד יש מגוון של תכונות, ואל לנו לשפוט בין ילדינו מי "טוב" יותר (כי אם הוא לא כמוה, אז מה הוא מרגיש, שהוא לא טוב בעינינו? שהוא מתקבל בבית שלנו רק בתנאי ש…?).

לתשומת לבנו: לא להשוות בין הילדים! השוואתיות פוגעת בביטחון העצמי ויוצרת תחרות, במקום אחווה ושיתוף פעולה. לכל אחד טמפרמנט שונה, תכונות שונות וקצב שונה, ואת כולם אנחנו אוהבים ומקבלים בדיוק כמו שהם. רוצים לעודד ילד לבצע פעולה מסוימת? נעשה זאת בלי השוואה לאחים שלו.  

"תיתן לו, הוא מסכן"

יש ילדים (וגם מבוגרים) שחיים בתחושת קיפוח תמידית. זה מתבטא במשפטים כמו "זה לא פייר, זה לא הוגן", "למה הוא כן ואני לא?"; חשוב שנשים לב לתדירות המשפט הזה, ויותר מכך: שלא ניכנס לוויכוח או לדיון, ובטח לא שבסוף ניכנע וניתן לו מה שהוא רצה כי לאחיו יש.

לפעמים זה מתחיל סביב לידת אח, שבעיניים שלנו הילד מסכן ומגיע לו פיצוי על תשומת הלב שנלקחת ממנו. אז לפני הכול, חשוב לשנות את המחשבה הזאת: הוא לא מסכן כי נולד לו אח, הוא קיבל מתנה, חבר לחיים. כי אם נהיה עסוקים בלפצות אותו על לידת האח, ייתכן שניגרר לפיצויים האלה לטווח ארוך מאוד.

לתשומת לבנו: לא לגדל ילד עם תחושת קיפוח. לגדוע כל אמירת "זה לא הוגן" באיבּה. לא לפתח דיון. לעמוד בהחלטתנו לקנות לילד א' נעליים כי הוא באמת צריך, ולא להיגרר לקנות לילד ב' כי "זה לא פייר".

לסיכום, אחים הם מתנה לחיים. מאחים לומדים המון – לשחק יחד וליד, לעשות משא ומתן, לריב ולהשלים, אחריות, חברות, שיתוף פעולה, דאגה הדדית, ובעיקר: שתמיד יהיה לך מישהו בעולם; התפקיד שלנו כהורים הוא לשים לב שהאחים לא מתקבעים בתפקידים, ושאנחנו לא מתייגים אותם, לא משווים ביניהם ולא מעודדים תחרות, ומאפשרים חוויות משותפות טובות והרבה הזדמנויות לשיתוף פעולה.

ועוד לתשומת לב לסיום: פחות להעיר להם על המריבות, ויותר להאיר את היחסים הטובים ביניהם. פחות להעיר לכל ילד בנפרד, ויותר לדבר אליהם ברבים.

איך לעודד אחים ליחסים טובים?

  • "בואו תנסו ביחד"
  • "אתם משחקים כל כך יפה!"
  • "הצלחתם להרכיב ביחד פאזל בשיתוף פעולה נפלא"
  • "תנו יד אחד לשני"
  • "איזה אחים נהדרים אתם"
  • "תזכרו שתמיד יש לכם אחד את השני"

הכתבה פורסמה במגזין לאשה וב-ynet ב-3.6.25

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

נהיה בסדר!

איך מגיעים בשלום ובזמן לארוחת החג, איך צולחים את הקיטורים והביקורת של המארחת, ואיך מתמודדים עם ילדים שעלולים להירדם על הצלחת… רוני לנגרמן־זיו החגים הם

קרא עוד »

עצמאי בשטח

ילדים מטבעם רוצים לעשות בעצמם כמו הגדולים, בעוד אנחנו, עם כל הכוונות הטובות, לפעמים עוצרים בעדם: אנחנו חרדים ומגוננים, עוטפים ומפנקים, ושכחנו שתפקידנו להכין אותם

קרא עוד »

אני ילד ירוק

לא צריך להיות מושבניקים רוחניקים כדי להיות קצת יותר ירוקים, גם למשפחה עירונית ממוצעת יש הרבה דרכים פשוטות לתרום לסביבה. למה זה חשוב כל כך

קרא עוד »

מבצע סבתא

אם אתם מוצאים את עצמכם בשורות הבאות, אתם בחברה טובה: נדיר למצוא הרמוניה מושלמת בין דור ההורים לדור הסבים. חילוקי דעות יש תמיד, ולכל משפחה

קרא עוד »

ככה זה כשיש שניים

"למה את לא מרשה לו?!"; "למה אתה לא עוזר לי?!" – תלונות וטרוניות אין־ספור נזרקות לאוויר בין בני זוג שמגדלים יחד ילדים. אפשר לומר שזוגיות

קרא עוד »

סליחה רגע

"תבקש סליחה!", "תבקשי סליחה!" אנחנו דורשים מהילדים כשעולה חשש שמישהו נפגע מהם. אז רגע לפני הפעם הבאה שאנחנו באים בדרישה לסליחה – נעצור את האוטומט

קרא עוד »

בלוז בחופש הגדול

מלחמה מעל ראשנו, בחוץ חום מטורף ולחות הזויה, ובבית הילדים נטולי מסגרות – לא מתכון בטוח לרוגע ושלווה, בלשון המעטה. איך עוברים את אוגוסט בשלום?

קרא עוד »

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

נהיה בקשר