הורים=מורים בימי קורונה

בימי זום אלה אנחנו ההורים מרגישים לעיתים כמו מורים ואפילו שוטרים – רבים עם הילדים לא רק על לעשות שיעורים, אלא גם על להתחבר לשיעורים! איך לרתום את הילדים לשיתוף פעולה ואיך לעורר למידה מתוך התנסות וחוויה?

רוני לנגרמן זיו

בבית עם הילדים, שגרת חירום, שגרת קורונה, שגרת לימודים מקוונים. בבתים רבים, החזרה ללימודים המקוונים מביאה את ההורים והילדים למקומות פחות טובים ביחסים, הרבה פחות טובים מאשר בשגרה הרגילה של הלימודים. מדוע?


יושבנות מול מסכים: אם בשגרה אנחנו מנסים לצמצם שעות מסכים כערך, כעקרון – רק עצם קיום יום הלימודים מהותו בישיבה שעות מול מסך. אנחנו עלולים לכעוס על הילדים רק משום שהם מוסיפים על כך עוד שעות מסך למשחק.


בעיות ציוד: לא בכל בית יש מספר מסכים ומצלמות כמספר הילדים, ועלינו להחליט מי יקבל את המחשב, מי ישתמש בטלפון הנייד (שלנו לעיתים) ואיך לחלק את הציוד כך שכל ילד ימקסם את הלמידה שלו, וגם לא יהיו מריבות.


בתפקיד השוטר: אם הייתה עד כה אווירה של חופש כי לא הולכים לבית הספר, כעת עלינו להעיר אותם, לדרוש מהם לשבת מול השיעור המקוון, ולעתים גם להפעיל “סנקציות” שברגיל מופעלות במסגרת בית הספר ללא התערבותנו (למשל, אם אתה עסוק בדברים אחרים או מפריע למהלך השיעור – המורה מעירה), ולהיות סוג של שוטר.


בתפקיד המורה: מן הסתם היכולת להעביר חומר באופן מקוון, למרות כל מאמצי-העל המוערכים מאוד של המורים, אינה כמו בכיתה, מבחינת היקף החומר, העומק ובעיקר היכולת לראות את הקושי האישי של כל תלמיד ולסייע לו. כאן אנחנו אמורים להיכנס לתמונה ולשבת ללמד את הילדים, ולעיתים הפוזיציה הזו מעוררת התנגדות רבה מצד הילדים. ולרובנו יש יותר מילד אחד ועלינו לחלק את עצמנו בין כולם. ללא ספק, מתיש.


מה עושים כדי מצד אחד לא להיות כל היום במריבות עם הילדים בנושא הלימודים, ומצד אחר לא לוותר על הלימודים לגמרי ולהתייאש?

  1. סדר יום: שכולל כיבוי אורות וכניסה למיטה בשעה דומה לזו של השגרה הרגילה. רצוי מאוד לקראת שעת השינה לא להיות מחוברים למסכים, שהאור הנפלט מהם פוגע באיכות השינה; קמים בבוקר מינימום חצי שעה לפני תחילת השיעור, כך שיספיקו לשטוף פנים ולצחצח שיניים, להתלבש (!) ולאכול ארוחת בוקר, ולהיכנס רעננים ושבעים לשיעור הראשון.
  2. סדר שבוע: בתחילת השבוע, נשב יחד עם הילדים מול מערכות השיעורים של כולם ונחליט מראש מי מקבל איזה מסך (מחשב/ טלפון/ טבלט) באיזה יום/ שעה, כדי לצמצם מריבות בנושא הזה. נשלב במערכת השבועית גם עזרה שלנו בשיעורי בית לפי השיעורים הנלמדים באותו יום ומידת הצורך שלהם בעזרתנו.
  3. קודם ביזנס, אחר כך פלז’ר: נסביר לילדים שגם בשגרת החירום יש לנו חובות וזכויות. גם בתקופה המשונה הזו התפקידים נשארים: לנו כהורים יש תפקידים, ולכם כילדים יש תפקידים, והראשי שבהם הוא ללמוד. קודם תעשה את משימות הלימודים: תשתתף בשיעור, תכין שיעורי בית, ואחר כך נתפנה לעשות דברים מהנים ביחד.
  4. לגייס אחד את השני לעזרה: לעתים מול אחד ההורים נוצר מאבק כוח כזה, שהילד כבר לא מוכן לשבת איתנו להכין שיעורים. במקרה כזה אפשר לעשות “התקררות” בתפקיד המורה, לזוז הצדה ולהשקיע רק בזמן איכות עם הילד, ולפנות מקום לבן הזוג, לאח גדול או אפילו למורה פרטי מקוון.
  5. מעצלנות – לעזרה: מדוע הילדים רבים איתנו על ענייני הלימודים? כשהם משדרים “לא בא לי” – יש הורים שמפרשים זאת כעצלנות. האמת שמאחורי ההתנהגות הזו היא שבדרך כלל קשה להם. וכאשר קשה לילד שלנו – אנחנו מתגייסים לעזור. איך נדע מהי הדרך הטובה ביותר לעזור? פשוט נשאל! איך אני יכול לעזור לך?
  6. לא נגדם – בעדם: קודם כל נבוא בגישה אמפתית ולא מיליטנטית. אנחנו לא יוצאים לקרב נגדם, אנחנו “תומכי לחימה” שלהם. אנחנו בעדם! אנחנו רוצים בטובתם ובהצלחתם! בבסיס, כל ילד רוצה לדעת עוד ולהתקדם. אולי הוא ויתר לעצמו כי חווה חוסר הצלחה? עלינו להחזיר אותם למסלול ההצלחה – על ידי חוויות של הצלחה. ניתן להם ללמוד בקצב שמתאים להם כך שהם יחוו הצלחה, גם במחיר שהם לא יהיו בקצב של הכיתה. המטרה שלנו היא להחזיר להם את ההנאה מהלמידה.
  7. איך מחזירים את ההנאה מהלמידה? נצא רגע מהמבנה של כיתה-מורה, או במקרה שלנו: תלמיד-זום, ונחפש דרכים אחרות וחווייתיות שגם ינתקו את הילד מהמסך, וגם יחזירו לו את חדוות הלמידה. למידה חווייתית אפשר לעשות בדרכים רבות ויצירתיות, וכל אחד כיד הדמיון שלו ולפי התחום החביב עליו: אם זה ביצירה או במטבח, אם זה בגינון או בטיול במרחק המותר. כל החיים הם למידה, כל החיים הם חוויה.
    הנה עוד הצעה: להפוך את הבית למעבדת ניסויים, ולהיות מדענים צעירים! שיעור מדעים בלי “שיעור” ובלי “מורה” ובלי “כיתה”, הורים וילדים מכל הגילאים והזדמנות להתנסות ולנסות וללמוד בלי לשים לב שלומדים, בעזרת חומרים שיש בכל בית או בגינה. הירחון גליליאו צעיר הוציא גיליון ניסויים במתנה, ללא הצורך בהרשמה או במילוי פרטים. יותר מ-30 רעיונות לניסויים שאפשר לעשות ביחד בבית, ועל הדרך ללמוד עקרונות מדעיים. אנחנו ההורים יכולים לקרוא את פרק המבוא לפני כל פעילות, ולהסביר לילדים תוך כדי התנסות חווייתית, משפחתית ונעימה. להורדת הגיליון הקליקו על הקישור
    הכתבה פורסמה בוואלה, 20.4.2020

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

“יחד ננצח את הקורונה” אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו? רוני לנגרמן זיו יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר