הורים מרצים מגדלים ילדים לא מרוצים

האם אתם מוצאים את עצמכם עושים בשביל הילדים גם דברים שלא מתאים לכם, רק כדי שיהיו בשקט ולא יאכלו לכם את הראש? אם אתם טיפוסים מרצים, חשוב שתקחו בחשבון לא רק את הנזק שזה גורם לכם (על חשבון הזמן, הכוחות והכסף שלכם) אלא גם לילדים, ותחשבו פעמיים לפני שתגידו להם כן

רוני לנגרמן־זיו

מה בסך הכול אנחנו רוצים? רק שהילדים יהיו מרוצים.

ובשביל שיהיו מרוצים, מה אנחנו עושים?! הכול!

לפניכם כמה סיטואציות יומיומיות, זהו את עצמכם כמו ב"בחן את עצמך" הקלאסי: האם אתם אומרים כן לכל בקשה/ דרישה/ תחינה/ יללה של הילדים? האם זה מה שפחות או יותר עובר לכם בראש כשאתם מְרצים ומִתרצים לבקשותיהם? כוכבית: יש הורים שמרצים בכל הקטגוריות, ויש שרק אחת מהן לוחצת להם על הכפתור המתאים. והרי ילדים יודעים ללחוץ שוב ושוב על כפתורים שעובדים.

(ואם אתם ממש לא ממשפחת המרצים, הכתבה הזאת לא בשבילכם; מוזמנים לעבור לכתבה הבאה).

"אמא תקפיצי אותי, וגם את רונה ומיקה ושקד"

מה עובר לי בראש כשאני מתרצה? למה תמיד אני מקפיצה ולא אמא של רונה או מיקה או שקד? כי אמא של מיקה קרייריסטית ועובדת על מאוחר, מסכנה הילדה גם צהריים אוכלת אצלי, כי ההורים של רונה גרושים ולא נעים לי לבקש מהאבא, כי באוטו של אמא של שקד יש כיסא תינוק ואז לא יהיה מקום לכולן. ולמי לא יהיה מקום? להילי שלי כמובן. אז עדיף שאני אקפיץ את כולן.

"אבא פליז, רק עוד פרק אחד!"

מה עובר לי בראש כשאני מתרצה? נכון, הסכמנו על פרק אחד אחרי ארוחת ערב; נכון, זה לא טוב לראות טלוויזיה בלילה, הפרשת המלטונין נפגעת וכל זה; אבל אני לא רוצה להתווכח איתו, הוויכוח ייקח הרבה יותר זמן מהפרק, וגם יגרום לערב להיגמר בטונים צורמים. ואני יודע לאיזה טונים הוא מסוגל, ולא בא לי שהשכנה תדווח לרווחה, בטח לא לאישתי. מה שאתה רוצה חמוד, העיקר שתהיה בשקט. תירדם מצידי על הספה מול הטלוויזיה, אחר כך אקח אותך לחדר.

"אמא, אני רוצה גם! אבל לכולם יש…"

מה עובר לי בראש כשאני מתרצה? רק שלא יהיה שונה, רק שלא יצחקו עליו. שלכולם יש נייק אייר ג'ורדן ורק לו אין; שכולם הולכים לחוג נינג'ה, ורק הוא לא; שלכולם מרשים את המשחק החדש בטלפון, והוא לא יידע על מה מדברים ויהיה מחוץ לחבורה. כל מה שלכולם יש, אשיג את הכסף כדי שיהיה לו. העיקר שיהיה כמו כולם. אני יודעת איך זה להרגיש שאין לי מה שיש לאחרים, בחיים לא אתן לילד שלי להרגיש ככה גם. 

"אבא, אני רוצה על הידיים!"

מה עובר לי בראש כשאני מתרצה? איך הוא לא רואה שאני עם גב תפוס/ פריצת דיסק? הוא לא מבין שלאבא כואב הגב? הוא עומד באמצע הרחוב צורח ולא מוכן להתקדם, לא ארים אותו? אז מה אם הוא כבר בן ארבע ויכול בהחלט ללכת את המרחק הקצר מהגן הביתה; אז מה אם המחיר יהיה כאבי תופת – שאני אאכזב את הילד שלי? איזה מין אבא אני?

"אמא, אני רוצה לשחק לך בשיער עד שאני ארדם…".

מה עובר לי בראש כשאני מתרצה? אני שונאת שמשחקים לי בשיער, שונאת. ולא רק זה, אם אכנס איתו למיטה כדי שהוא יישחק לי בשיער, אירדם. ויש לי עוד אלף דברים לעשות. להירדם בשבע וחצי בערב ולהתעורר בשתיים לפנות בוקר זה לא בתוכניות. ובכל זאת, מה לא אעשה כי שיירדם בשלווה? קח, קח תשחק לי בשיער. אני אספור כבשים בינתיים כדי לא להירדם.

"אני לא רוצה את הטייץ התכלת, אני רוצה את הוורוד!"

  • הוא בסל הכביסה. נו טוב, אכבס לך אותו מהר.

מה עובר לי בראש כשאני מתרצה? איזו מין אמא אני שאני לא מכבסת לילדה בזמן את הבגדים?! חשוב שהיא תלבש מה שגורם לה להרגיש טוב עם עצמה. אז אפעיל עוד מכונה.

"אבא אני רוצה מעדן!"

  • אבל כבר אכלת אחד.

"טוב, אז שוקולד"

  • אכלת כבר שורה.

"אז עוגייה"

  • טוב, קחי.

"עוד אחת…!!"

מה עובר לי בראש כשאני מתרצה? על כתף אחת השד שאומר לי: אל תמנע ממנה, שלא תפתח אצלה הפרעות אכילה; על כתף שנייה השד שגוער בי: אתה לא יודע לשים גבולות לילדה. מה קורה לך? איזה רכרוכי אתה, נותן לה כל מה שהיא רוצה. מחר היא תרצה אייפון ומחרתיים מכונית חדשה.

איך לגדל ילדים מאושרים?

אני עושה בשבילם הכול! נתתי להם עוד פרק ועוד ממתק ועוד הפתעה – למה הם לא מרוצים? למה הם רוצים עוד? ואם אני כבר אומר.ת לא לבקשה העשירית אחרי כל מה שנתתי, למה הם בוכים? למה הם לא מעריכים את מה שכן עשיתי?!

הם שוב בוכים, כי ילדים שמרצים אותם אינם מרוצים אף פעם. הם תמיד רוצים עוד. הם לא יגידו אף פעם "אמא, תודה זה מספיק לי", כי זה החוזה שלהם עם העולם, זה הדפוס שהתקבע להם ביחסים איתנו: הם מבקשים – ואנחנו נותנים; הם דורשים – ואנחנו מתרצים; הם מתחננים – אנחנו מסרבים – הם בוכים, ואנחנו נכנעים. מוּכר?

אז למה חשוב לא לרצות ילדים? ילדים שלא מרצים אותם, שלא נותנים להם כל מה שהם רוצים מתי שהם רוצים, לומדים להעריך כאשר הם כן מקבלים. וחשוב אפילו יותר: ילדים שלא מרצים, לומדים מהבית לחיות בתוך כללים וגבולות, וכשהם יוצאים לעולם, הם יודעים להסתדר. לעומתם, ילדים שרגילים שבבית מרצים אותם, לא יזכו לאותו יחס בחוץ ויהיו מתוסכלים מאוד, כי העולם לא מתנהג לפי החוזה שיש להם איתו (אני דורש = אני מקבל).

כי העולם (אפילו העולם הראשוני של גן הילדים!) מורכב מכללים וגבולות: מתי אוכלים, איפה ומה; מתי יוצאים לחצר ומתי יושבים למפגש; כשמסיימים לשחק, צריך לסדר. ככה זה בגן, ככה זה בחיים. ככל שנחנך ילדים לחיות בכללים ובגבולות (כלומר, ככל שנְרצה אותם פחות!), הם יידעו להסתדר טוב יותר בעולם. ככל שהם יידעו להסתדר טוב יותר בעולם – הם יהיו מאושרים יותר. וזה הרי מה שרצינו מלכתחילה!

אז עכשיו כשאנחנו מבינים מדוע חשוב להציב גבולות (כדי לגדל ילדים מאושרים!), כדאי שנחדד את העניין מהו גבול. גבול זה לא רק לרחוץ ידיים כשחוזרים הביתה ולצחצח שיניים מדי בוקר וערב. אלה כללים שמוטמעים עם הזמן כהרגלים.

גבול זה קודם כול משהו שאני שמה לעצמי כאדם, כהורה: מה נעים לי ומה לא, מה מתאים לי ומה לא: גבולות פיזיים (לא נעים לי שמשחקים לי בשיער; לא אסבול כאבי גב רק כדי לתת לך שירותי הרמה מיותרים), ערכיים (בבית שלנו אוכלים בעיקר אוכל בריא וכמות הממתקים מאוזנת), כלכליים (לא קונים כ־ל מה שרוצים), ודאגה לעצמי (אני עייפה ולא אטרטר הלוך ושוב עם הסעות, אמצא עם מי לחלוק).

ובעיקר, כאשר אנחנו שמים גבולות לעצמנו, אנחנו מלמדים מתוך דוגמה אישית את הילד שלנו לשים גם גבול לעצמו מול אחרים. וגם זו מיומנות סופר חשובה לצייד בה את הילדים.

איך עושים את השינוי?

  • בהדרגה, עם הרבה סבלנות, עם הסבר ("כואב לי הגב, אני לא יכול להרים אותך. אפשר חיבוק ויד").
  • לא לצפות מהם להבין לבד ולהתחשב בנו.
  • החוזה שלהם עם העולם משתנה, הם לא יקבלו את זה בסבבה. להיות מוכנים לבכי, צרחות, יללות, התנגדויות, מאבקי כוח.
  • נהיה אמפתיים: "אני מבינה שקשה לך, אני כאן כשתרצה חיבוק".
  • נעמוד על הגבולות שלנו ברוגע: "אני לא יכולה להקפיץ אותך, אני יכולה להחזיר".
  • במקום לומר לא, נגיד מה כן במסגרת החלופות שמקובלות עלינו: "כבר אכלת שוקולד היום; מה תרצי במקום: בננה או תות?"

הכתבה פורסמה במגזין לאשה וב-ynet ב-20.3.25

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

נהיה בסדר!

איך מגיעים בשלום ובזמן לארוחת החג, איך צולחים את הקיטורים והביקורת של המארחת, ואיך מתמודדים עם ילדים שעלולים להירדם על הצלחת… רוני לנגרמן־זיו החגים הם

קרא עוד »

עצמאי בשטח

ילדים מטבעם רוצים לעשות בעצמם כמו הגדולים, בעוד אנחנו, עם כל הכוונות הטובות, לפעמים עוצרים בעדם: אנחנו חרדים ומגוננים, עוטפים ומפנקים, ושכחנו שתפקידנו להכין אותם

קרא עוד »

אני ילד ירוק

לא צריך להיות מושבניקים רוחניקים כדי להיות קצת יותר ירוקים, גם למשפחה עירונית ממוצעת יש הרבה דרכים פשוטות לתרום לסביבה. למה זה חשוב כל כך

קרא עוד »

מבצע סבתא

אם אתם מוצאים את עצמכם בשורות הבאות, אתם בחברה טובה: נדיר למצוא הרמוניה מושלמת בין דור ההורים לדור הסבים. חילוקי דעות יש תמיד, ולכל משפחה

קרא עוד »

ככה זה כשיש שניים

"למה את לא מרשה לו?!"; "למה אתה לא עוזר לי?!" – תלונות וטרוניות אין־ספור נזרקות לאוויר בין בני זוג שמגדלים יחד ילדים. אפשר לומר שזוגיות

קרא עוד »

סליחה רגע

"תבקש סליחה!", "תבקשי סליחה!" אנחנו דורשים מהילדים כשעולה חשש שמישהו נפגע מהם. אז רגע לפני הפעם הבאה שאנחנו באים בדרישה לסליחה – נעצור את האוטומט

קרא עוד »

בלוז בחופש הגדול

מלחמה מעל ראשנו, בחוץ חום מטורף ולחות הזויה, ובבית הילדים נטולי מסגרות – לא מתכון בטוח לרוגע ושלווה, בלשון המעטה. איך עוברים את אוגוסט בשלום?

קרא עוד »

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

נהיה בקשר