התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון

שבועיים לפני
בגוף בריא: לסיים את הבדיקות הרפואיות – בדיקת שיניים, שיננית, בדיקת עיניים ועוד בדיקות ספציפיות לפי הצורך.
בי גוד: לבדוק אם בגדי הגן/ בית הספר מתאימים לילד או שכדאי להעביר הלאה ולהצטייד בחדשים; לרכוש תלבושת אחידה לבית הספר (לא לשכוח חולצות לבנות שמתכלות מהר!), נעלי ספורט ועוד.
יוצאים לשופינג: לעבור על רשימת הציוד שקיבלנו מהמסגרת החינוכית ולרכוש ציוד בהתאם – תיק, קלמר, עפרונות, עטים, צבעים, טושים, צבעי עיפרון, מדגשים, מחקים, מחדדים, קלסרים, שמרדפים, קופסת אוכל ובקבוקי מים רב פעמיים, וכמובן: מחברות מסוגים שלא ידעתם שקיימים – מחברת מעבדה, מחברת אנגלית חכמה, מחברת מתמטיקה ספירלה (בקיצור, הכול פרט לסוג הפשוט…). רצוי לשתף את הילדים בבחירת הציוד עבורם.
ספרים, רבותיי: לרכוש ישירות או במיזם ההשאלה את ספרי הלימוד; באפשרות השנייה, לבדוק שאכן קיבלתם את כל הספרים לפי הרשימה, ובמידת הצורך לערוך השלמות (מי אמר מילון כיס? אטלס? וכמובן תנ"ך מלא).
שולחן עורך: לסדר לילדים בחדר או בחלל הציבורי בבית פינת לימודים – שולחן מסודר, מדף לספרי הלימוד, הולדרים למחברות, קלמר או צנצנת עם כלי כתיבה שישמשו אותם בבית (ואל תתאכזבו אם לא ייעשה בה שימוש…).
שבוע לפני
עטופים היטב: לעטוף את הספרים והמחברות. גם אם בחרתם שיגיע ארוז עם הניילונים, לתת לילדים לכתוב את פרטיהם על המדבקות, שירגישו שייכות לציוד.
תפתחו ספרים: לפתוח את הספרים החדשים, לעיין בהם יחד ולעניין את הילדים – מעניין מה תלמדו השנה? בואו נקרא קצת. להתלהב באוזניהם מהנושאים השונים כדי לעורר ציפיות.
דרך חדשה: ללכת יחד בדרך לגן ולבית הספר כמה פעמים כדי להכיר אותה בזמן שקט, ואם יש הסעה – לנסוע במסלול של ההסעה ולציין סימני דרך, כדי שיכירו את המקום.
קבוצת השווים: לקבוע מפגשים עם החברים הוותיקים ולרענן קשרים שאולי קצת התרופפו בחופש.
נעים להכיר: אם התחלתם מסגרת חדשה, רצוי ליזום מפגש של ילדי הגן/ הכיתה וההורים בפארק השכונתי כדי שהפנים יהיו מוכרות. אם אתם הוותיקים והגיעו ילדים חדשים לגן או לכיתה, ראוי לערוך להם מפגש קבלת פנים יפה לפני שמתחילה השנה.
פגישה מקדימה: להשתתף במפגש יזום של הגן/ הכיתה במידה שיש כזה, להכיר את הצוות החינוכי ואת המתחם, לקחת את הילד לראות היכן התא שלו, השירותים, החצר, אולם הספורט, המזכירות ועוד.
מה קורה? להצטרף לקבוצת הווטסאפ של הגן/ הכיתה, ואם טרם נפתחה כזו – ליזום אותה: לבקש מהגננת/ המחנכת את רשימת הקשר ולצרף את ההורים האחרים.
התייחסות אישית: לעדכן את בית הספר לגבי צרכים מיוחדים של הילד – אלרגיות, הקלות והתאמות, סייעת וכדומה. במידת הצורך ליזום פגישה אישית עם המורה/ הגננת.
לחזור בזמן: להקדים את זמן החזרה מהחופשה, לא ליפול מהטיסה לכיתה.
לכוון שעון ביולוגי: מדי יום בהדרגה להקדים את שעת השינה והקימה.
בתיאבון: אם שעות הארוחה התרופפו בחופשה, לחזור לשעות ארוחה השגרתיות ולתזונה בריאה ודלת חטיפים.
המראה החדש: לקחת את הילדים למספרה.
חוג שמח: ללכת ליריד החוגים הקהילתי, להתרשם מההיצע ולערוך עם הילדים רשימה לאילו חוגים ירצו ללכת לשיעורי ניסיון בשבועות הראשונים של השנה.
יומיים לפני
מה תאכלו? להכין בשיתוף הילדים רשימת כריכים שבועית, כדי לצמצם ויכוחים ודיונים בבוקר או השלכת הכריך בסוף היום.
ארזתי לבד: לסדר את כלי הכתיבה בקלמר – עפרונות מחודדים, מחק, מחדד, מרקרים, טושים, עפרונות צבעוניים; ואת הקלמר והציוד ליום הראשון (יומן, מחברת חדשה) בתיק.
ישר מהמכונה: לכבס את התלבושת האחידה ופריטי הלבוש החדשים הנוספים.
שיחת הכנה: לשבת עם הילדים לשיחה רגועה, לשאול איך הם מרגישים לקראת השנה החדשה – מה משמח אותם, ממה הם מתרגשים וממה הם חוששים, והאם יש להם שאלות.
סדר יום: להסביר להם מה עומד לקרות במהלך יום הלימודים ולחזור על הכללים, במיוחד אם מדובר במסגרת חדשה. ידע מרגיע ונותן ביטחון.
שעת סיפור: יש ספרים רבים שנוגעים באתגרים של שנת הלימודים החדשה בכלל, ושל הכנה לכיתה א ופרידה בבוקר בפרט. הקראת סיפורים עוזרת לילדים לא להרגיש לבד עם החששות שלהם.
לו"ז שבועי: לעדכן את הילדים מי לוקח ומי מחזיר אותם בסוף כל יום (אם הסידור קבוע או משתנה); ולקבוע איתם נקודת איסוף בסוף היום.
ערב לפני:
- לכוון את השעונים המעוררים.
- להכין את הבגדים למחר על הכיסא.
- להניח את התיקים המסודרים למחר ואת הנעליים ליד דלת הכניסה.
- להכין לילדים פתקים כתובים או מאוירים של בהצלחה ולשים ביומן/ בקופסת האוכל.
- ללכת לישון בזמן!
היום הראשון ללימודים:
- לא לשכוח להצטלם!
- טקס פרידה – נשיקה, חיבוק ושלום.
- להיות סבלניים לקשיי פרידה בימים הראשונים.
- לא להתקשר לגננת כל חמש דקות לשאול אם הוא בסדר (זה פחות זוג עיניים על הילדים). הוא בסדר!
- לסמוך על הילדים שהם גדולים, מסוגלים ויכולים להסתדר!
- ליהנות מהיום שלכם…
- לחכות להם בסיום היום עם חיבוק גדול, געגועים ואוזניים פקוחות לסיפורים החדשים.
הכתבה פורסמה במגזין לאשה ובוואינט ב-14.8.24