ואז, אחרי שנתיים, זה קורה…

הם רוקעים ברגליים, זורקים חפצים, עצבנים וכועסים, מייללים ובוכים, עושים סצנות באמצע הקניון… מי אלה? הילדים שלנו, שנראה שגם הם קראו את הספר הזה שאומר שבגיל שנתיים הם הופכים ממלאכים לשדונים קטנים. מה קורה לילד בגיל שנתיים שהוא "מתהפך" עלינו, ואיך מתמודדים?

רוני לנגרמן־זיו

גיל שנתיים הוא גיל מאתגר במיוחד. באנגלית קוראים לו טריבל טו – גיל שנתיים האיום. אנחנו מעדיפים לקרוא לו "גיל ההתבגרות הראשון", כי זו הפעם הראשונה שהילד שלנו "בועט"… עד הפעם הבאה. מה עובר על הפעוט שלנו?

בשנה-שנתיים הראשונות לחייו הוא כמעט חלק מאיתנו. הוא תלוי בנו בהכל – אנחנו מאכילים אותו, מחליפים לו, מלבישים אותו, לוקחים אותו ממקום למקום, מחליטים מה סדר היום שלו. בהדרגה, "חבל הטבור" הולך ונמתח – הפעוט מתחיל לגלות שהוא אדם נפרד מאיתנו, ומנסה להבין את הגבולות שלו: מי אני ומה אני יכול לעשות. מכירים את "אני לבד"? הוא רוצה להיות עצמאי, גדול ויכול, לקחת חלק בעולם של הגדולים. לכן למעשה כל מה שהוא עושה זה לא נגדנו אלא בעד עצמו, בעד ההתפתחות שלו. גם כשהוא בוכה וצורח ומיילל "בלי סיבה" נראית לעין (שלנו) – הוא לא עושה לנו דווקא, הוא מגלה את עצמו.

בנוסף, בתקופה הזו רבים מאיתנו מחליטים על הרחבת המשפחה, ומביאים לפעוט שלנו אח קטן. איזה כיף! ובכן… למי? התינוק שלנו, שהיה רגיל להיות נסיך הבית ושכל מבוקשו ניתן לו מיד, נדרש פתאום לחכות בסבלנות, לקבל לא, וגם "להיות בוגר" – והוא רק בן שנתיים! אנחנו פתאום "מצפים ממנו" ש"בגילו הוא כבר יבין" – והרי עד לפני רגע לא ציפינו ממנו דבר פרט לכך שיהיה מתוק ויחייך. תחשבו מה עובר עליו: מצד אחד הוא רוצה יותר (לנסות ולהתנסות), מצד שני אנחנו דורשים ממנו (להבין, להמתין, לקבל לא, לדחות סיפוקים). הוא נמצא במקום לא פשוט.

מה לעשות? לזכור שאנחנו המבוגרים האחראים, שאנחנו בתפקיד כל הזמן. אין לנו פריבילגיה להיעלב מהילד שלנו, לריב איתו או להיות ברוגז איתו. מה כן? עלינו להחזיק את החבל בשני הקצוות, כל הזמן: מצד אחד לשמור על יחסים טובים עם הילד, ומצד שני להציג לו גבולות ברורים (גבולות שקודם כל צריכים להיות ברורים לנו), ולא להיכנע לכל גחמה שלו (עוד ממתק, עוד משחק, עוד סיפור – רק כדי לרצות אותו ולהפסיק את הבכי. שכן זה לא באמת יעלים את הבעיה).

מה כוללים היחסים הטובים? הקשבה ואמפתיה ("אני מבינה שזה מכעיס שהוא לקח לך…"/ "זה באמת מעצבן כשלא מקבלים…"), לצד עידוד, פרגון והעצמה בפני כל מי שרק רוצה לשמוע על הדברים הנפלאים שהוא עושה (לא רק "איזה מתוק", אלא לתאר בדיוק מה הוא עשה שהביא לתגובות נלהבות מאיתנו). בנוסף, לבקש עזרה – לבקש ולא לדרוש: "בוא תעזור לי לסדר את הסלון", "תוכל בבקשה להביא לי את הבקבוק…" – דברים שהוא יכול לעשות וישמח לעשות, ויגררו פרגון מצדנו.

כולם מדברים על לתת לילד אפשרויות בחירה. למה זה כל כך חשוב? מצד אחד, הילד (בכל גיל בעצם) רוצה להיות גדול ולהחליט, מצד שני, המציאות לא מאפשרת לו זאת. תחשבו כמה מעט שליטה יש לילד על חייו: מחליטים לו מתי לקום ולאן ללכת, מה לאכול ומתי ללכת לישון – כמה מעט דברים הוא מחליט בעצמו! לכן ככל שנוכל לתת לו אפשרויות בחירה, או לפחות התייעצות (תלוי גיל וסיטואציה כמובן, וכאשר כל האפשרויות שוות בעינינו). הקלאסי הוא לתת לילד בחירה בין הבגדים שילבש לגן מחר, אבל גם בבילוי אחר הצהריים, איזה חבר להזמין, וכן הלאה.

ומעבר לבחירה בדברים שקשורים להם, תחשבו כמה זה יעצים אותם כשנשתף אותם בהחלטות שקשורות לבית. אלה דברים קטנים בעינינו, אבל תשומת לב לעניין תאפשר להם לקחת חלק, למשל: מה לדעתך כדאי לקנות מתנה לסבתא? או: מה לדעתך כדאי להכין ארוחת ערב? אבא בקבוצת הורים ששאל את בתו בת השלוש איזו חולצה כדאי לו ללבוש לעבודה, סיפר שמאז היא מבקשת להיות "הסטייליסטית האישית" שלו מדי בוקר. איזה כוח זה נותן לילד שאנחנו מתייעצים איתו לגבינו!

אבל כל זה בעת רגיעה ושיחה נינוחה. בזמן אמת של השתטחות בקניון או בעיצומו של סשן צרחות בלתי פוסק – לקחת אוויר ולזכור שזה יעבור. אין מה לשאול/ לאיים/ לצעוק/ להטיף/ להתחנן או לדבר בכלל – הילד לא באמת מקשיב. הוא עסוק בכאב ובתסכול שלו, שאנחנו לא מבינים מהו. לא להתעלם! הילד במצב לא נעים קודם כל בשבילו. הוא זקוק לנו שם, לדעת שאנחנו יכולים להכיל אותו. להציע חיבוק ואמפתיה. אין מקום להרבה דיבורים, מקסימום מילות נחמה. כל הההתייעצויות והשאלות, בקשת העזרה והעידוד – בזמן רגוע.

ועוד כמה תובנות של אמהות:

קרן סלומון, אמא לארבעה, מלווה התפתחותית ובעלת מרכז "צעד אחר צעד" בקדימה: "מה שמלווה אותי שנים בהורות ובטח בגיל הזה, הוא המשפט 'לדעת לבחור את המלחמות שלנו'. על מה כדאי ואפשר לוותר ומה באמת חוק בל יעבור".

ניצן גיל כאהן מנתניה, אמא לארבעה, דיאטנית, מומחית לבישול בריא: "העצה הכי טובה שלי היא לנסות לעזור לילד לרדת מהעץ. אני משתדלת להציע חיבוק. בפעמים הראשונות זה אפילו הפתיע אותם. הם לא מצפים לזה. עם השנים הם לומדים שזה פתרון לא רע כדי להירגע, ובטח עוזר לרדת מהעץ. זה מגיע למצב שהמייללת התורנית אחרי כמה יללות כבר מבקשת 'חיבוק בשביל להירגע'. אני מציעה לנסות, אולי תופתעו".

סילבי גינסברג מרשפון, אמא לארבע, מדריכת הנקה: "הדרך שלי היא להעצים אותה. לתת לה, איפה שניתן כמובן, להחליט לבד (בחירה בין שני בגדים, לבחור צלחת וכו'), ובנוסף – לבקש ממנה עזרה. להגיד לה כמה שאני סומכת עליה שהיא בוגרת וגדולה ויכולה לעזור. אם היא מבקשת לעשות משהו לבד אני נותנת לה – אם זה לא מסוכן, והיא באמת מצליחה להתלבש לבד ואפילו לנעול נעליים יפה. אני חושבת שתחושת המסוגלות נתנה לה את היכולות להצליח, ומכיוון שאני לא מתייחסת אליה כתינוקת שזקוקה לכל דבר, היא מרגישה עצמאית ויש לנו פחות התנגשויות". 

לימור קלינגר מקריית ביאליק, אמא לשלושה, עורכת קליפים ובלוגרית: "לא נעים להגיע לגן ולמצוא על היד של הילד 'שעון' נשיכה מחבר. האינסטינקט הראשוני הוא לצעוק על הצוות איך לא שמו לב. תופעה זו אינה נחשבת להתנהגות אלימה, וחולפת כאשר הילד מתחיל לדבר בצורה ברורה יותר. אין מה להאשים את ההורים או לבוא בתלונות כלפי הגן".

קרן אלאלוף שרעבי מרחובות, אמא לחמישה, שחקנית, מנהלת מאמצחיק: "גיל שנתיים היה בעייתי במיוחד אצלנו בגלל קשיי שפה. שלושת הבנים שלי סבלו מדיספרקציה ברמה כזו או אחרת והיה להם קשה לבטא במילים מה שהם רצו. זה יצר תסכול גדול והתקפי בכי. גיליתי שילדים שוכחים לבכות כשמצחיקים אותם – ובזה אני מצטיינת! בכל מקרה צריך לקחת אוויר ולזכור שזה עובר".

בת-שבע גלמידי, אמא לארבעה, דוקטורנטית לפיזיקה וכתבת בגליליאו צעיר: "העצה הכי טובה שעובדת כמו קסם: לתת לילד להיות איש צוות. ברוב המקרים המרד הוא נגד הבוס ולא נגד הצוות, כך שזה עושה את הכול הרבה יותר פשוט. בארוחה – לתת לו להיות אחראי על ערבוב הסלט, בטיול – לתת לו להחזיק את המפה, לתת לו להכין את האמבטיה ('אתה אחראי על הברז!'), ולתת לו להיות מפקד הלחימה בעששת ('אז איך המפקד מציע להילחם בחיידקים הרעים?'). מניסיון, זה עובד עד גיל 15 לפחות…".

הכתבה פורסמה בלאשה 31.10.16

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר