ככה זה כשיש שניים

"למה את לא מרשה לו?!"; "למה אתה לא עוזר לי?!" – תלונות וטרוניות אין־ספור נזרקות לאוויר בין בני זוג שמגדלים יחד ילדים. אפשר לומר שזוגיות הורית מוצלחת היא נס. ואפשר לומר שהיא ההבנה שהדרך שלי אינה הדרך היחידה שנכונה. איך עושים את זה יחד?

רוני לנגרמן־זיו

כשאנחנו אומרים "איי דו" לזה או לזאת שאהבה נפשנו, אנחנו לא נותנים דעתנו לכך שבעתיד הממש לא רחוק נעביר את זמננו במריבות על האם לתת לילד.ה עוד עוגייה, האם לאפשר לו.לה עוד חוג, באיזו שעה חשוב לנו שהילדים ייכנסו למיטות, ועד כמה נקפיד על כך שהם יאכלו ארוחת ערב ליד השולחן ולא בסלון… אבל קפיצה בזמן כמה שנים קדימה, וזה בערך מה שקורה. המציאות נושכת, והמריבות גם. "לפני הילדים לא רבנו אף פעם!" אומרים זוגות. "מה קרה לנו? מה התקלקל בדרך?"; הנה תקציר הפרקים הקודמים:

בפרק הראשון – הרווקות, הכול היה ורוד, פרפרים וכל זה. עברנו לגור ביחד, ואולי אפילו עשינו ה-כול ביחד: ניקינו, ערכנו קניות, בישלנו, אירחנו. הכול זרם. החלטנו להתחתן, והיה ברור שיגיעו ילדים. לא נתנו דעתנו על ההבדלים בגישות בינינו, אולי אפילו לא ידענו שיש כאלה או שהצלחנו להתעלם מהם באלגנטיות.

בפרק השני נולד הבכור, והתחילו חריקות קלות: "את כל היום בבית, למה הבית נראה ככה?!"; "אני כל היום עם הקטן ואתה מבלה בעבודה, למה המקרר ריק?!" – ביקורת, האשמות וטרוניות קלות עד מתונות. אולי גם הייתה איזו חמות או שתיים שבחשו בקדרה והוסיפו שמן למדורה.

בפרק השלישי והמרכזי, שבו עסקינן היום, אנחנו כבר עם שניים בואכה שלושה או יותר, הבית כבר מתנהל באיזושהי שגרה. אבל משום מה, במקום שדברים יזרמו על מי מנוחות, חילוקי הדעות בינינו רק גדלים ועימם התסכולים, הכעסים והטינות. כי ילדים, כמו ילדים, מביאים לפתחנו בכל בוקר, צהריים וערב אתגרים חדשים, וכל אחד מאיתנו מגיב ומתמודד אחרת (וכל זה בלי להזכיר את האזעקות והיירוטים, המפונים והמילואים, שגם הם, בדיוק כמו החמיות, מוסיפים רק רעש ומתח מיותר למערכת). אז איך זה נשמע אצלכם?

בוקר טוב?!

היא: "תתלבש כבר! תנעלי נעליים! לא, לא רואים עכשיו יו־טיוב! לא, אין עוגייה! אין לי זמן, בואו כבר, אני מאחרת!!!"

הוא: "מה את רוצה מהילד? הוא מתלבש; תני לה עוגייה, מה אכפת לך; אז תאחרי, מה יעשו לך כבר?!"

מה היא בסך הכול רוצה? לתקתק דברים בקצב שלה ולהגיע בזמן.

מה הוא בסך הכול רוצה? להרגיע ולהקשיב לילדים; בפועל, הוא מעצבן אותה יותר מאשר מועיל. היא מרגישה שבמקום לעזור לה ולגבות אותה, הוא עוד חזית שהיא צריכה להתמודד איתה.

מה עושים? כשמכל הכוונות הטובות נוצר קצר בתקשורת, וכשהלופ הזה פוגש אתכם מדי בוקר, כדאי לעצור ולחשב מסלול מחדש. בשיחה נינוחה וללא האשמות (ולא בבוקר!) חושבים יחד: איך עושים את הבוקר רגוע יותר (הצד שלו) ועם זאת יעיל דיו (הצד שלה). אולי אבא ממהר פחות, ויכול לקחת למסגרות? האם יש דברים שאפשר להקדים ולעשות בערב, כמו לסדר תיק, בגדים, נעליים, אולי אפילו להכין כריכים? במקום לצבור כעסים, חשוב לפרק את התוכנית לצעדים קטנים ולחלק אחריות.

מה אוכלים היום?!

היא: "הכנתי לילדים לצהריים ברוקולי, שעועית ירוקה, עוף מאודה וקינואה עם סלט ירוק".

הוא: "את עושה צחוק? ילדים לא אוכלים את זה! מה רע בנקניקיות וצ'יפס? אנחנו גדלנו יפה ככה".

מה היא בסך הכול רוצה? שהילדים יאכלו בריא; ובכלל, שיעשו הכול כדי לשמור על הבריאות (לשתות מספיק מים, לאכול ירקות, למרוח קרם הגנה, ללכת לשיננית).

מה הוא בסך הכול רוצה? שהילדים ייהנו מהחיים, הרי חיים רק פעם אחת: נאגטס, צ'יפס, קולה, נוטלה – זה אחלה תפריט. לא?!

מה עושים? אם היא תתעקש רק על הברוקולי ותוציא את הממתקים מהבית, מישהו או מישהם ואבאשלהם, יאכלו אותם בהיחבא כי אין כמו הפרי (או הוופל) האסור. אז מה עושים? מבינים שחיי משפחה טובים ורגועים (שלום בית אם תרצו) חשובים יותר מלבלות את היום במלחמה על העקרונות. לא אומרת שתזרוק אותם, חלילה. יש דרך מצוינת להנחיל עקרונות שאינה כרוכה במריבות. קוראים לה דוגמה אישית. ככל שהילדים יראו אותה אוכלת בריא, כך גדל הסיכוי שהם לפחות יסכימו לטעום. בנוסף (ע"ע בוקר טוב?!) מומלץ לדבר על זה בארבע עיניים: על כמה שלה חשוב שהילדים יאכלו בריא, על כמה שלו חשוב שיהיו גם פינוקים וג'אנק פוד מדי פעם, ולהגיע להסכמה על מועדים ומינונים.

אחה"צ בנעימים?!

היא: "חשוב לי שהילדים יילכו לחוגי ספורט: אני רוצה לרשום אותם לג'ודו, כדורגל, שחייה וקפוארה. שלא יישבו כל היום במסכים".

הוא: "חשוב לי שהילדים יפתחו את המוח. אני רוצה לרשום אותם לרובוטיקה, סייבר, אנגלית ושחמט. זה חשוב לעתיד שלהם, שיהיה להם יתרון".

מה שניהם בסך הכול רוצים? את טובת הילדים.

מה עושים? שוב, חשוב לשלב בין ההשקפות והרצונות של שני ההורים; אך במקרה של שעות הפנאי (ולא רק במקרה הזה), חשובה גם דעת הילדים והנטייה שלהם. אולי הילד מוכשר באמנות או במוזיקה? רוצה אילוף כלבים או רכיבה על סוסים? אולי הילדה בכלל לא רוצה חוגים, ומעדיפה רק להיפגש עם חברות? ואולי הלימודים מעמיסים מספיק מטלות והילד רוצה גם לנוח אחר הצהריים? נושא כזה (ולא רק הוא) מזכיר לנו להניח לרגע בצד את חילוקי הדעות בינינו, ולהקשיב קודם כול לילדים.

ערב טוב?!

היא: "איפה אתה? הכול עליי! לא מספיק הייתי איתם כל אחר הצהריים, אתה שוב מאחר ולא בא לעזור לי עם ארוחות הערב והמקלחות?!"

הוא (האמת שאין לי כוח להתמודד עם כל הטרפת והצעקות שלה ואני מעדיף להישאר עוד שעה בעבודה): "יש לי ישיבה דחופה, אנסה להגיע כמה שיותר מהר".

מה היא בסך הכול רוצה: קצת עזרה, מישהו שיחלוק איתה במטלות.

מה הוא בסך הכול רוצה: הוא רוצה להיות שותף שווה (ולא רק "לעזור"), אבל לרוב היא דורשת שהעזרה תהיה בדרך שלה, ומבקרת אותו על הדרך שלו. אז מניסיון שלו, עדיף שיגיע אחרי הכול…

מה עושים? חלוקת תפקידים: הוא מקלח, היא מפנה את ארוחת הערב; היא מרדימה את הקטן, הוא מספר סיפור לגדולה (ולמחרת מתחלפים, או שלא; זה הרי ישתנה מהר מכפי שחשבתם). ובעיקר: בלי ביקורת ותלונות על איך שהצד השני מקלח ("לא שטפת לה מאחורי האוזניים!"), מספר סיפור ("לא עשית קולות של חיות!"), שוטף כלים ("השארת את כל הג'יפה בכיור!") וכן הלאה. ביקורת מורידה מהצד השני את כל החשק לעשות…

תחשבו על המשפחה כמו על חברה עסקית. העניין הוא שלכל חברה יש מנכ"ל אחד וסמנכ"לים לעניינים שונים, ובמשפחה לעומת זאת יש שני מנהלים. לכל מנהל הדרך שלו להוביל את החברה שלנו להצלחה ולשגשוג, ובאופן טבעי השוני הזה גורם לחיכוכים.

על כל נושא שמתעוררת מחלוקת מחר או בעתיד, וכאמור יש ועוד יהיו אין־ספור כאלה (האם לתת לה לישון אצל חברה? איך להגיב כשהילד לא עשה שיעורים? דיבר לא יפה? האם לתת לסבתא לעשות בייביסיטר בהנחה שנקבל ילד עתיר סוכרים ומסכים? האם לשלוח את הילד לבית ספר אנתרופוסופי? האם לאמץ כלב? מה לעשות אם אני לא סובלת את החבר של הילדה?) נזכור את העקרון הזה: לדבר על זה בארבע עיניים, ברוגע ובלי שיפוטיות. נסביר את הצד שלנו, ונקשיב (באמת!) לצד השני.

אם רק ניזכר בכך שהאינטרס הוא משותף (טובת הילדים, שמחה בבית) ולכל אחד הדרך שלו להגיע לאותה מטרה, נוכל להבין שהדרך שלנו היא לא היחידה הנכונה, וגם אם נסכים לא להסכים (וכן, זה בסדר שיהיו דברים שמותר לעשות רק עם אבא, או רק עם אמא, אם אינם מסוכנים) – נוכל לכבד את ההשקפה והדרך של בן/בת הזוג שלנו.

הכתבה פורסמה במגזין לאשה ובוואינט ב-2.12.24

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

נהיה בסדר!

איך מגיעים בשלום ובזמן לארוחת החג, איך צולחים את הקיטורים והביקורת של המארחת, ואיך מתמודדים עם ילדים שעלולים להירדם על הצלחת… רוני לנגרמן־זיו החגים הם

קרא עוד »

עצמאי בשטח

ילדים מטבעם רוצים לעשות בעצמם כמו הגדולים, בעוד אנחנו, עם כל הכוונות הטובות, לפעמים עוצרים בעדם: אנחנו חרדים ומגוננים, עוטפים ומפנקים, ושכחנו שתפקידנו להכין אותם

קרא עוד »

אני ילד ירוק

לא צריך להיות מושבניקים רוחניקים כדי להיות קצת יותר ירוקים, גם למשפחה עירונית ממוצעת יש הרבה דרכים פשוטות לתרום לסביבה. למה זה חשוב כל כך

קרא עוד »

מבצע סבתא

אם אתם מוצאים את עצמכם בשורות הבאות, אתם בחברה טובה: נדיר למצוא הרמוניה מושלמת בין דור ההורים לדור הסבים. חילוקי דעות יש תמיד, ולכל משפחה

קרא עוד »

סליחה רגע

"תבקש סליחה!", "תבקשי סליחה!" אנחנו דורשים מהילדים כשעולה חשש שמישהו נפגע מהם. אז רגע לפני הפעם הבאה שאנחנו באים בדרישה לסליחה – נעצור את האוטומט

קרא עוד »

בלוז בחופש הגדול

מלחמה מעל ראשנו, בחוץ חום מטורף ולחות הזויה, ובבית הילדים נטולי מסגרות – לא מתכון בטוח לרוגע ושלווה, בלשון המעטה. איך עוברים את אוגוסט בשלום?

קרא עוד »

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

נהיה בקשר