הבלוג של רוני // ביעור החמץ האישי שלי

או: מי יכול להמליץ על איך בדיוק עושים סדר בחיים? אני!

רוני לנגרמן זיו

פסח בפתח, ולצד ניקיון הבית מחמץ והשלכה לפח של כל החפצים שכבר אינם בשימוש, כדאי לעשות את זה גם לנפש. הסל שבתמונה נוצר במפגש נשים לפני פסח, שבו ביקשתי להשליך לסל את כל הדברים שהיינו רוצים להיפטר מהם בחיינו, משום שהם תוקעים אותנו ולא משרתים אותנו יותר. הנה מה שיש בסל שלי:

כעסים
“למה את כועסת?” שאל אותי אישי היקר בנימה הכי דאגנית בעולם. רק אז קלטתי שאני מתהלכת בימים האחרונים קצת כעוסה. אני כועסת על הילדים שהם לא זזים מהמסכים. אני כועסת על הבלגן שהם משאירים אחריהם בכל מקום. אני כועסת על המקרר הריק. אני כועסת על הכביסה שנערמת. אני כועסת על ערמות האשפה שלא נזרקות לפח. אני כועסת על העבודה שמצטברת לי על השולחן. אני כועסת על העבודה האקדמית שטרם התחילה להיכתב ועוד מעט צריכה להיות מוגשת למרצה. ואז הבנתי: כשאני כועסת על כל העולם – אני בעיקר כועסת על עצמי, שלקחתי על עצמי יותר מדי משימות, שאני לא מנהלת נכון את הזמן שלי. “את יכולה לכעוס עליי במקום לכעוס עליהם”, הציע לי העזר כנגדי. עם כזו הצעה, איך אפשר לכעוס עליו? קלטתי שאם אני רוצה להיפטר מהכעסים, אני צריכה להפסיק לכעוס על עצמי. זאת אומרת, לקבל את ההחלטות שלי. אם החלטתי לעבוד – לקבל את העובדה שהילדים במסכים ולא יוצאים לחיק הטבע עכשיו; שאם החלטתי להיות עם הילדים, העבודה לא תוכל להיעשות כמו שהיא נעשית כשיש לי את השקט שלי. אם המציאות היא כזו – הכעס שלי לא ישנה אותה, רק יקשה על ההתמודדות שלי. לשחרר את הכעסים ולאמץ במקומם קבלה. של העולם, של עצמי ושל ההחלטות שלי.


רגשות אשם
נדמה שייסורי מצפון, רגשות אשם, או איך שלא תקראו להם, באים בילט-אין עם ההורות. היה נדמה לי – עד שפגשתי את חברתי נ’, שהוכיחה שהורות לשלושה ילדים בהחלט לא חייבת לבוא עם רגשות אשם, ושאפשר להיות שלמה ושמחה עם הבחירות שלך, גם אם הן לא מוצאות חן בעיני כל השכונה ואחותה. נכון, היא לא פולניה כמוני, אבל באותה הזדמנות שאני בוחרת להשליך לסל את ייסורי המצפון שלי – אשמח להיפרד גם מקצת (או הרבה) מה”פולניות”. ייסורי המצפון האלה לא עושים טוב, כי הם גורמים לי להרגיש רע עם הבחירות שלי: אם אני בוחרת לצאת עם חברה לקפה, אני לחוצה כי אני לא בעבודה; אם אני בוחרת להישאר עוד שעה בעבודה, אני מתוסכלת כי אני “מזניחה” את הילדים; אם אני יושבת לכתוב פוסטים בלילה, אני מאוכזבת מעצמי שבחרתי לא לבלות את הערב עם בן זוגי… בקיצר, אני לא פה ואני לא שם – קרחת מכאן ומכאן. ביעור ייסורי המצפון יאפשר לי להיות. פשוט להיות במקום שבחרתי. ראשית, זה אומר לזכור שכל מקום שאנחנו נמצאים בו וכל דבר שאני עושה הוא מתוך בחירה – ושנית, להיות שלמה עם הבחירות שלי. וזה כבר שיעור לא פשוט.


ביקורת
קודם כל, אין דבר כזה ביקורת בונה. באדלר לימדו אותי שביקורת אינה מצמיחה, היא מנמיכה. אז רגע לפני שמעבירים ביקורת – על הילד, על בן הזוג, על קולגה או על ההורים, אעצור רגע ואשאל את עצמי: האם הייתי רוצה שידברו אליי כך, ואיך הייתי מרגיש? אמהות שואלות אותי “אז איך הילד שלי יידע מה לעשות אם לא אגיד לו?”. כי יש דרך להגיד, ולא כל דרך היא ביקורתית. בתור עתונאית במקצועי, פיתחתי חוש ביקורת ועט שנונה. כשקצת התבגרתי וקלטתי שתמיד יש מישהו מהצד השני שקורא את הדברים ועלול להיפגע – ירדתי מהעץ שלי ולקחתי צעד לאחור. החלטתי שאם אין לי משהו טוב לומר – פשוט לא אגיד. זה לא עושה טוב לא לי ולא למבוקר כל החצים המורעלים האלה. אז בואו נבחר לומר את הדברים שיש לנו לבני הזוג, לילדים, להורים, לעובדים – בצורה נעימה, כמו שהיינו אומרים לחברה טובה. תמיד יש עוד דרך. והביקורת – לסל וחסל.


דאגות
בפינת המחשב בבית הוריי תלוי המשפט “הדאגה לא לוקחת את הבעיות של המחר – היא לוקחת את השלווה של היום”. דאגות הן רק מחשבות. הן לא המציאות, הן רק המחשבות שלנו על המציאות, ותו לא. ואם הוא ייפול? ואם ירביצו לו? ואם יעליבו אותו? ואם הגננת תצעק עליו? ואם היא תשבור לו את הלב? ואם ואם… המחשבות האלה מטרידות אותי, גורמות לי לכאב לכאב, לחרדות ולכעסים, ולעתים אף לנהוג באימפולסיביות. מתוך רצון למנוע מצב שאין לי שליטה עליו, אני עלולה להצר את צעדיהם של האהובים עליי, למנוע מהם להתפתח ולהיות עצמאיים, לשדר להם שהעולם מסוכן ולגרום להם לתלות בי – ואף אחד מאלה לא ישרת אותם בחיים. אז מה לעשות עם כל הדאגות האלה? לזכור שהן רק מחשבות. הן רק בראש שלי ולא במציאות. ואם הן רק בראש שלי, הן שלי ואני בחרתי בהן, ממש כך! וגם אני זו שיכולה לבחור להחליף אותן במחשבות אחרות, שיביאו עימן רגשות אחרים ויגרמו לי להתנהג לגמרי אחרת! הדאגות שלי אינן תלויות באף אחד אחר מלבדי. יש בהנחה הזו הרבה אחריות, אבל גם אופטימיות. למשל: מה אם במקום לחשוב “הוא ייפול, הוא ייפצע, הוא יבכה”, אחשוב: הוא יצליח, הוא גדול, הוא עצמאי, הוא יכול! מה המחשבה הזו מאפשרת לי להרגיש? שמחה, גאוה וביטחון. ואיך היא מאפשרת לי להתנהג? לשדר לילד שאני סומכת עליו, ושהוא יכול לסמוך על עצמו! שגם אם יש מכשול או סכנה בדרך, שהוא יכול ויודע להתמודד. ומי צריך יותר?


פחדים
פחדים הם עניין עמוק שאי אפשר לפתור אותו בפסקה אחת, אבל מי לא מייחל לכך שיוכל להשליך כמה פחדים אל הפח?! אני מרגישה שהפחדים עוצרים אותי, תוקעים אותי, מעכבים אותי מלהגשים את עצמי. באימון אדלריאני קוראים לפחדים “שומרים” – הם שומרים עלינו מפני סכנה, תחשבו הישרדות: הם שומרים שלא נלך לבד ביער, שלא נקפוץ לבור עמוק, שלא נתחיל דרך שאנחנו לא יודעים איך נצא ממנה. הפחדים טבועים בנו עמוק מילדות (מישהו שאמר לנו “אל ת…” אל תקפוץ/ אל תטפס/ אל תתקרב/ אל תלך – זה מסוכן) ומאותו רגע הטמענו את ההתנהגות הזו. כדי להתחיל להתמודד עם הפחדים אחד אחד, מציעים באימון אישי לדבר איתו, להתיידד איתו, לשאול אותו מפני מה הוא שומר עליי, ולבדוק האם הוא עדיין רלוונטי לחיים שלי היום, או שאני כבר לא צריכה את חיבוק הדב שלו. לומר לו יפה תודה על כל השנים ששירת אותי בנאמנות, אבל בפסח הזה הוא מושלך לסל עם כל החפצים הישנים.


פרפקציוניזם
למען האמת, הייתי בטוחה שאני לא פרפקציוניסטית בכלל. רחוקה מזה שנות אור. אני? ממש לא בכיוון. כולן כאלה טובות ב… ואני כל כך לא. לא הייתי מוכנה להודות שפרפקציוניזם – שאיפה לשלמות, הוא מנת חלקי. אני, מה פתאום? מסתפקת במה שיש. בטח. עד שקלטתי שכל הסיפור הזה שאני מספרת לעצמי, על כך שאני לא מספיק טובה ב… הוא-הוא בדיוק פרפקציוניזם. כשקלטתי, התחלתי לאסוף לעצמי דוגמאות והוכחות הכי בקטנה: אם העוגה קצת נשרפה, לא אגיש אותה ואקנה בקונדיטוריה; אם הכנתי כרטיס ברכה בכתב יד והכתב לא נראה לי, אתחיל מהתחלה ואדפיס במחשב; על העבודה שלי אעבור מאה פעם לפני שאגיש אותה, כנראה שלא סתם אני עורכת לשונית שרואה את הפסיקים הקטנים והרווחים הכפולים; שלא לדבר על איך החתונה שלי היתה מתוכננת לפרטים הכי קטנים, עד לרמת איך יעמדו הסכין והמזלג, אילו פרחים יהיו על החופה ובאיזה צבע יהיו המפיות (כתום…); לפרפקציוניזם הזה יש מחיר גבוה – עבודה קשה, מסתכלת, סיזיפית, שלא נגמרת ובעיקר שאף פעם לא מספקת. הפרפקציוניזם הזה מגיע מהפחד ש”יתפסו” אותי – לא מוכנה, נופלת, נכשלת, מפספסת, טועה, לא מדויקת. הפרפקציוניזם הזה צריך ללכת לפח הזבל של ההיסטוריה. כדי שהוא יוכל ללכת לשם, צריך קודם כל לסלק את הפחד הזה. להבין שיאהבו אותי גם אם אהיה קצת פחות (ואולי יאהבו אותי יותר אם יגלו שגם אני לא מושלמת?! אה…), ושגם אם לא יאהבו אותי – אז מה?!


קנאה
לא נעים להודות – אבל היא קיימת: איך זה שהם עברו דירה/ קנו מכונית חדשה/ יוצאים כל חודשיים לחופשה, מאיפה יש להם כסף? בטח ירושה; להיא יש עבודה ממש דבש, מן הסתם יש לה קשרים עם הבוס; איך היא נראית ככה אחרי שלוש לידות? בטוח עשתה ניתוח; איך זה שהילדים שלהם כל כך מחונכים? בטח הם הורים ממש קשוחים… ואפשר להמשיך עוד ועוד. הקנאה הזו אינה משרתת אותי, אינה מקדמת אותי למקום טוב יותר, גורמת להרגשת קורבנות (למה לי אין/ למה לי לא מגיע) ורק מכניסה אנרגיות שליליות ליחסים. אז יאללה, אני משליכה את הקנאה לפח, שורפת אותה עם החמץ, ומחליטה להיות שמחה בחלקי ולפרגן מכל הלב (באמת!) לאחרים על השמחות שלהם.


הפורסם פורסם בבלוג שלי בסלונה 12.4.2014

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר