עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?!


רוני לנגרמן זיו

כמדי שנה מקדימה חופשת הפסח של הילדים את החופשה שלנו מהעבודה, וגורמת לנו לחפש סידורים שונים ומשונים (קייטנת אמהות, תורות בין ההורים לדודים ולסבים וכן הלאה) כדי לאבד מינימום ימי עבודה וגם להספיק את מטלות הלפני-חג שלנו.
אבל היי, גם הילדים הגיעו הביתה עם מטלות בלתי מבוטלות: שיעורי בית, עבודות לחופש, פרויקטים שונים ומבחנים שיקרו מיד אחרי החג, כי אוטוטו כבר מאי והשנה נגמרת, ואיכשהו המורים צריכים לתת ציונים. ומה איתנו ההורים? גם ככה אנחנו בקושי מג'נגלים בין שלל המטלות, גם את זה אנחנו צריכים על הראש? של מי האחריות? ואיך זה יכול להיות שפעם זה כלל לא עניין את ההורים שלנו והם היו עסוקים בשלהם, והיום קבוצות הווטסאפ של ההורים סוערות?

מי זלל את האחריות שלי?
היום חשוב להורים להיות מעורבים, ואכן להיות מעורבים זה חשוב. אמנם פעם היה אחרת ויצאנו די בסדר, אבל זה בסדר לא פחות שהורים מעורבים בחיים של ילדיהם בכלל, ובתחום הלימודי בפרט. אבל, וזה אבל גדול – חשוב לדעת את ההבדל בין מעורבות להתערבות; בין לאפשר להם לקחת אחריות, לבין לזלול להם את האחריות.
איך זה נראה כשאנחנו זוללים להם את האחריות? אנחנו "יושבים להם על הראש", מזכירים ומזכירים, חופרים ונואמים, עוזרים ודוחפים עד כדי מכריחים, מסדרים להם מערכת, מסכמים להם למבחנים, ולפעמים אפילו אומרים להם את התשובות עד כותבים אותן במחברת עבורם.
ומה זה גורם לילדים כשאנחנו זוללים להם את האחריות? נכון, לא לקחת אותה. לסמוך עלינו שהלימודים שלהם בידיים שלנו. זה בדיוק ההפך ממה שהיינו רוצים שיקרה. אז למה אנחנו ממשיכים לעשות אותו הדבר ולצפות לתוצאות שונות?
אז מה עושים? חשוב לזכור שזה לא הכל או כלום. זה לא או שאני שם או שאני לא קיים. בהחלט יש לנו תפקיד. התפקיד שלנו הוא ללוות את הילד שלנו ברכישת מיומנויות לימודים, כמו בכל רכישת מיומנות חיים. עד שהוא מצליח… לאכול לבד/ להתלבש לבד/ לנעול לבד/ לחצות כביש לבד וכן הלאה – אנחנו שם איתו ובשבילו, כך גם עם הלימודים. בהתחלה יותר עוזרים, אחר כך תומכים, ובהמשך הופכים למלווים. היחס שלנו ללימודים תלוי מאוד בגיל של הילד ובצרכים האישיים שלו. יש ילדים שמצליחים להגיע לעצמאות בלימודים בשלב מוקדם, ואחרים זקוקים עוד לליווי ההורי. מה שחשוב הוא לא לעשות עבורם, אלא לדעת מה הם יכולים לבד, ובמה הם עדיין זקוקים לעזרה.


איך כדאי להתארגן עם הלימודים לקראת חופשת הפסח?
• לשבת עם הילד על רשימת המטלות שיש לו מול מספר ימי החופשה ולוח הזמנים המשפחתי. אם הוא נלחץ מעומס המטלות, לעזור לו (אפשר בעזרת דבקיות) לראות שהשד לא נורא כל כך אם מחלקים את המטלות לצעדים קטנים – מה אני צריך לעשות בכל יום כדי לעמוד בסוף בכל היעדים שלי.

• בימי שגרה של חופשה (כאלה שהילדים בבית ואנחנו בעבודה) כדאי מראש להקצות חלון זמן ידוע ומוסכם במהלך היום למטלות לימודיות – גם כשהילדים בוגרים יותר ועובדים לבד, וגם כשאנחנו יושבים איתם.

• כשאנחנו עושים הסכם כזה עם הילדים – האחריות לעמוד בו היא שלנו. למה הכוונה? כדאי שתהיה תוצאה לאי עמידה במטלות (למשל, אם היתה תוכנית כיפית לאחר הצהריים, נחליט שקודם יושבים שעה על שיעורים, ואחר כך יוצאים). כך, במקרה שהילד לא יעמוד בהסכם – נוכל להפעיל את התוצאה. תוצאה מפעילים בענייניות, ללא כעס.

• כאשר הלימודים הופכים לנושא קבוע למריבות וחיכוכים בין הורים לילדים – כדאי להוציא אותם ל"מיקור חוץ". עדיף לפעמים לקחת מורה פרטי או תיכוניסט שיישב עם הילד שלנו על שיעורים, ולא להרוס את היחסים!

• מטרת המטלות לחופש היא להזכיר לילד את החומר הנלמד במשך ימי החופשה, כדי שיחזור ללימודים אחרי שתירגל והמורים לא יצטרכו לחזור רבות על החומר. לכן זה פחות אפקטיבי להזדרז ולסיים הכל בימים הראשונים. ועם זאת, אם אנחנו יוצאים לחופשה בחול המועד, מומלץ לסיים את המטלות לפני שיוצאים לחופשה כדי לצאת בראש שקט.

• כאשר מדובר בילדים צעירים שרק רוכשים מיומנויות של קריאה, כתיבה וחשבון, אפשר להמשיך לתרגל את המיומנויות האלה במהלך החופשה המשפתית תוך כדי משחק (לקרוא שלטים בדרך, לספור מכוניות, לעשות תרגילים עם צדפים בחוף הים וכן הלאה).

בשורה התחתונה, באמת שמגיע להם קצת חופש אחרי תקופת לימודים אינטנסיבית למדי מאז חנוכה (מינוס פורים קצר). אמנם לימודים זה חשוב, אבל חופש ופנאי חשובים לנפש, כמו גם לקשר המשפחתי (בין האחים ובין ההורים לילדים) – לא פחות. אז אפשר מעט להרפות.


הכתבה פורסמה במאקו, 3.4.2019

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר