פגישה אישית עם הילדים

חשבתם פעם לשבת לפגישה אישית עם הילד שלכם? לשמוע מה באמת הוא חושב ומרגיש? החופש הגדול מאפשר לנו זמן רגוע לשבת יחד, להקשיב, לדבר, לשתף. למה זה כל כך חשוב? איך מקשיבים באמת? ואילו משחקים יוציאו אותנו מהקופסה?


רוני לנגרמן זיו

החופש הגדול בעיני רובנו נראה כמו מלחמת הישרדות. רצים מקייטנה לקייטנה, מסבתות לדודים, ובשאר הזמן מנסים למצוא תעסוקה בלי לנזול מחום: ים-בריכה-חברים-קניונים. וכשהטמפרטורות מטפסות וכלים כל הכוחות, אנחנו מחפשים מה לעשות בין ארבעה קירות: אפייה, יצירה, אוהל בסלון ושאר בלגנים.
אבל היי, רגע. למה חייבים כל הזמן לעשות ולעשות? חופש גדול הרי משמעותו חופש – חופש מעשייה, זמן מנוחה, אפשרות לשבת ולהירגע, לעצור ולהתבונן, ובעיקר להקשיב, לא רק לדבר. החופש הגדול מאפשר לנו הזדמנות לשיח אמיתי, פתוח וכן. כשאין לחץ של להגיע בבוקר למסגרות הלימודים, אחרי צהריים לחוגים ולחברים, בערב לתקתק מקלחות, ארוחה וכלים – הזמן מקבל משמעות אחרת. אפשרות לשחרר קצת את הלחצים הרגילים, להתרווח בכורסה, ולגלות את הילדים שלנו – והאמת גם את עצמנו – מחדש.


למה בכלל חשוב לשוחח עם הילדים שלנו?

שאלה כביכול רטורית, אבל אם תחשבו על זה רגע, רוב השיחות היומיומיות שלנו איתם מתחלקות בגדול לשניים: שיחות "איך היה היום?-כיף", ושיחות הטפה: "למה לא עשית/ כמה פעמים אני צריכה להגיד לך/ בוא-שב-תאכל-תכין שיעורים". אף אחת מהן בעצם אינה שיחה, שתיהן (בייחוד זו האחרונה), היא מונולוג, שהצד השני קורא לו "חפירה", ולא באמת מקשיב.


מיומנות של שיחה אמיתית אינה מושגת בקלות בעולם המהיר והמיידי של היום, והחופש הגדול מאפשר לנו לשבת באמת עם הילדים, על כוס קפה/ שוקו/ מיילקשייק, ולהקשיב להם, לפעמים בפעם הראשונה – באמת. לתת להם מקום להביע רגשות (את כל קשת הרגשות, גם פחות נעימים: תסכולים, כעסים, כאבים, געגוע). להביע את עצמם במילים בכלל, ולהביע רגשות בפרט – זו מיומנות תקשורת שחשוב מאוד שתהיה להם. וחשוב לא פחות: שהם יידעו שיש מי שמקשיב להם. שהם יידעו שאנחנו כתובת עבורם, שיש להם למי לפנות במצבי קושי ומצוקה, כמו גם כדי לחלוק חוויות מהנות ושמחות.


איך נשוחח עם הילדים שלנו?

שיחה אין משמעותה כאמור הטפה, וגם לא תחקיר. אנחנו לא יכולים להכריח את הילדים שלנו לדבר (או כל דבר אחר, בעצם), אלא תפקידנו לתת להם דוגמה אישית למה שאנחנו רוצים ללמד אותם.
לכן המיומנות החשובה הראשונה היא שיתוף. אם הילדים לא שמעו אותנו משתפים – הם לא יידעו לשתף בעצמם. נספר להם על היום שלנו גם בצורה אינפורמטיבית, וגם תוך הבעת רגשות (כאמור, לא רק נעימים: מי הכעיס אותי היום, מי העציב אותי וכן הלאה).
המיומנות החשובה השנייה היא הקשבה. הקשבה נקייה, הקשבה אמפתית. הרעיון הוא כזה: מקשיבים בלי לקטוע את המספר באמצע, שואלים רק שאלות שיקדמו אותו (ולא שאלות חטטניות ומעצבנות בסגנון "וכמה קיבלה יעל?", "ומה אמא של יואב אמרה?"), ובעיקר – לא מביעים שום ביקורת. ביקורת חוסמת והורסת את הגשר לשיתוף. וגם: לא מביעים דעה או מייעצים – אלא אם הילד ביקש לשמוע.
בשנים האחרונות יש היצע עצום של משחקי קופסה המאפשרים לפתוח שיח רגשי. הם מתאימים לפתוח ערוצי תקשורת בדו-שיח אישי של הורה-ילד, וגם בשיחה משפחתית שבה נוכחים אחד ההורים או שניהם, ילד אחד או יותר. הנה כמה דוגמאות:


לילדים צעירים:

• "זה היום שלי" – משחק שיתוף הדדי על מאורעות היום בגן ובית הספר ותכנון היום הבא

• "אוצרות הלב", "טריק או משימה", "שירת המלאכים" ועוד מבית "ניתן באהבה" – משחקי ערכים לתקשורת משפחתית.
• "מה אני מרגיש", "מה אני רוצה?" ועוד – משחקי קלפים ובהם שאלות על מחשבות ורגשות של מיכל לאופר.
• "פשוט. לשתף" – משחק לוח המאפשר שיתוף ומעורר שיח באריזת מזוודה (להשיג בכמה צבעים) של רונית חלפון וליאת זיתוני.
• "חלום לי", "חלומות וחבלים", "גלה לי", "יש לי פיראנות" ו-So do you"" (לילדים בוגרים ולמבוגרים) מבית dreambow.
• "קלפי החלומות" של מירב מוסקוביץ – לתקשורת נעימה בין הורים וילדים דרך חשיבה חיובית ודימיון מודרך לפני השינה.
• קוביית משחק ויצירה – מאפשרת גם יצירה משותפת (צביעה והרכבת הקובייה) וגם שיח המתפתח בעקבות השאלות שעליה.


לילדים בוגרים יותר ולמבוגרים:
• "מגרש ביתי – טריוויה משפחתית", "הרביעיות שלנו" ו"סט משפחתי" – פותחים שיחות על המשפחה שלנו, העלאת זיכרונות והיכרות משפחתית מזווית לא שגרתית. מבית מגרש ביתי.
• "על מה ולמה – ילדים מנסחים ערכים" – פותח שיחה עם ילדים על ערכים, מאפשר לבחון ולנווט אל הסולם הערכי המשפחתי האישי, של שוש מעוז-אריה.
• "זרעים של קשר" – מאפשרים שיחה פתוחה עם האנשים האהובים עליכם, של מאיה לנג-גלעד.
• "על השולחן", "רגעים של בנות", "רגעים של בנים", "חפצים מדברים", "סיפור דרך" ועוד, מבית "רגעים".
• "ינשופים" – קלפי שיח על תקשורת ורגש באמצעות ספרים, של ד"ר רוני גז לנגרמן.
ויש גם ספר: "הרשימה לילדים" – ספר שמאפשר לשוחח על החלומות שלנו בקול רם, ולא רק להביע אותם "בלב". הרעיון הוא שככל שיותר אנשים ישמעו – כך גדל הסיכוי שמישהו יוכל לעזור לנו להגשים.
הכתבה פורסמה באתר madcafe בתאריך 24.7.2016

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר