צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד… אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להפחית את זמן המסכים של הילדים?


רוני לנגרמן זיו

מה לא לעשות
לא לצפות שהילדים יתנתקו בעצמם מהמסכים. הם נולדו עם הטאץ’ סקרין ביד, זה חלק מהחיים שלהם בכלל ומחיי החברה בפרט. בנוסף, זו פעילות מאוד אטרקטיבית, וכדי שהם יתנתקו מהמסכים צריכה להיות אטרקציה גדולה יותר. להגיד להם “תעזבו כבר את המסך, קחו ספר! אני בגילכם…” זה לא יעיל במיוחד, זה יוצר אנטי, ומשפט כזה בעיקר מגיע מחוסר אונים ותסכול שלנו מכך שאין לנו פתרונות ממשיים לדילמה הזו. בנוסף: לא להעניש (“אנתק לך את האינטרנט!”) ולא לתת כפרס (“תסדר את החדר ואחזיר לך את הטלפון!”). כל ההתנהלות סביב המסכים (ובכלל) כדאי שתהיהבתקשורת פתוחה בגובה העיניים מאשר ביחסים כוחניים של פרסים ועונשים.

דוגמה אישית
תסתכלו עליהם ותראו אותנו. גם אנחנו מחוברים מאוד למסכים שלנו, קופצים על כל נוטיפיקיישן. אז תגידו “אבל אנחנו עובדים, והם סתם משחקים…” מבחינתם הם רואים – ומחקים. אם אנחנו רוצים שהם יתנתקו, עלינו להתנתק. לא נדרוש מהילדים לדחות סיפוק שאנחנו לא יכולים לדחות בעצמנו. לא בבת אחת, כמובן, הרי זה לא ריאלי שכולנו נזרוק את הטלפונים לים. אפשר להחליט למשל שארוחת ערב היא זמן נקי מסלולריים, כולל לא קמים לווטסאפים או לצלצולים (ועל כולנו לעמוד בזה!); אפשר להחליט שיש עמדת הטענה במרכז הבית, וכולם מטעינים שם את הטלפונים בשעה מסוימת בערב ולא נכנסים איתם למיטות. ככל שנתחיל בגיל צעיר יותר, ההרגלים ייטמעו מהר יותר.

לעדכן מראש
כשאנחנו מעוניינים לרתום את הילדים לפעילות כלשהי (שלא לומר מטלה), שעשויה להיות פחות אטרקטיבית מהמסכים וככזו היא פוטנציאל להדליק מריבה בינינו לבינם, נעשה זאת תוך שמירה על כללי הבקשה: קודם כל בנימוס (בבקשה ותודה), עם עידוד מלא אחרי הביצוע (“ממש עזרת לי, תודה”) תוך עדכון מראש (למשל נשלח ווטסאפ: “אני בדרך חזרה מהסופר, אגיע בעוד חצי שעה, אם תוכל לעזור לי לפרוק את הדברים, תודה”); מתן בחירה במידת האפשר כשזו אינה מטלה דחופה (“אשמח אם תוכל לעזור לי לסדר את הממ”ד, בוא נקבע יום ושעה שמתאימים לך”) – וגם כשזו מטלה שמחכה לביצוע (“תוכל להוריד את האשפה אחרי שייגמר הפרק? תודה”), ועם זאת לא לחשוב שהם יזכרו לבד, זה לא בראש מעייניהם. הם לא עושים לנו דווקא. לתזכר, בעדינות ובלי ארסיות (“זוכר שקבענו מחר בבוקר…?”; “זוכר שהבטחת לי שאחרי התוכנית…?”).

שיחה מקדימה
כשאנחנו לא בבית והילדים כן, אין לנו באמת שליטה (והאמת, אין לנו שליטה בכלל בחיים) על הבחירות שלהם, אך כן יש לנו השפעה. כשהדברים נעשים בשיחה בגובה העיניים, עם הבנה שלנו את הצורך שלהם (בשחרור גבולות), מאוד ייתכן רצון טוב מצדם להבין את הרצונות שלנו. כלומר, חשוב לאפשר את החופש בחופש, ואם יש מגבלה של שעות מסכים בשנת הלימודים אולי לא ריאלי לצפות שהיא תישמר כשיש להם שעות רבות לרבוץ בבית בלי מסגרת לימודים. עם זאת אפשר לעשות עם הילדים הסכם שבמסגרת הזמן העומד לרשותם עד שאנחנו חוזרים הביתה, יש להם מטלות מסוימות (אם אלה מטלות של הבית או שיעורים לחופש) ובשאר הזמן הם חופשיים לנווט בין מסכים, חברים, תחביבים וכו’. בשיחה הזו אנחנו ניתן את ה”מה חשוב לי” שלנו, ונשאל אותם לדעתם! לא לדלג על הקטע הזה – אחרת זו תהיה עוד שיחת הטפה שאנחנו מדברים והם לא באמת מקשיבים… העיקרון של שיחה הוא שלכל אחד מהצדדים יש אפשרות להתבטא, להקשיב ולהיות מוקשב, נשאל: למה הם מצפים? מה היו רוצים? כמה שעות ביום הם חושבים להיות במסכים? ומה הכוונה “במסכים” – זו רק רק הכמות (הזמן) אלא גם האיכות (של הפעילויות – וחשוב להתמצא במשחקים שלהם, באתרים שהם גולשים בהם, ביוטיוברים שהם צופים בהם, ברשתות החברתיות שהם משוטטים בהן – זה זמן השיתוף וההתעניינות). זה שהקשבנו לא אומר שכל בקשה שלהם צריכה להיענות בחיוב! נשקול את כל ההצעות והבקשות ונגיע יחד להסכם שכולל גם את שעות המסכים שלהם וגם את ביצוע המטלות, וגם את התוצאות (הידועות מראש!) במקרה של הפרת ההסכם.

פורסם במסגרת כתבת מומחים ב-Ynet הורים 3.7.2018

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

“יחד ננצח את הקורונה” אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו? רוני לנגרמן זיו יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר