שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו?


רוני לנגרמן זיו


יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה לילד מה שהוא צריך; אם הוא רוצה משהו – שיבקש, ואנחנו נשקול אם לקנות או לא; מהצד של ההורה זה נותן לו שליטה על מה הילד צורך (מוצרים ושירותים), ועם זאת זה עלול לגרום לקונפליקטים כשהילד רוצה משהו וההורה לא מרשה.
האסכולה השנייה אומרת – ניתן לילד תקציב קבוע (דמי כיס) ושיקנה מה שהוא רוצה. השאלה מה קורה כשהוא רוצה לקנות משהו שלא מקובל עליי. אם זה מוצר מסוים שלדעתי לא מצדיק את המחיר (למשל ג’ינס ב-500 שקל) או אם הרכישה שלו תשאיר אותו עוד שעות ליד המחשב, למשל הרחבה/ שדרוג למשחק מחשב; אם זה לצאת למועדון שלא מתאים לדעתי שהוא יסתובב שם, וכלה באמת בדברים מסוכנים יותר כמו אלכוהול, סיגריות, נרגילות וכו’. ואז הוא יגיד “זה הכסף שלי ואני קובע”, ואז איפה האמירה שלי כהורה, אם החלטתי לתת לו את הכסף טשיעשה מה שהוא רוצה?


אז נכון, זה הכסף שלך ואתה קובע – עד גבול מסוים. כי אני ההורה כאן לשים את הגבולות. זה התפקיד שלי לשמור עליך, וגבולות שומרים עלינו. התפקיד שלי להגן עליך – על בריאות הגוף והנפש שלך, על הבטיחות שלך ועל הביטחון הרגשי שלך, שלא תיפגע. ואם לדעתי אתה עלול להיפגע, אני כאן כדי לשים את הגבול.
השאלה אם זה רק משהו שלא עולה בקנה אחד עם הערכים שלי, למשל, אני נוהגת לקנות בגדים במחירים מוזלים ולא לנופף במותגים, והילד מתעקש לבזבז את כל דמי החנוכה שלו על ג’ינס אחד? האם זה מקום שאני יכולה להרשות לו את המרד הזה, אחרי שאמרתי את דעתי וגם נתתי דוגמה בהתנהגות שלי לערך הזה, כי אני לא קונה מותגים.
אם זה המרד שלו כרגע, אני יכולה להרשות לו את זה ולתת לו את הבחירה – ושיישא בתוצאות. כלומר אם הוא בזבז את כל דמי הכיס על ג’ינס והוא רוצה ללכת לסרט, אני יכולה לומר – “סיימת את דמי הכיס שלך, לי אין יותר”. ולתת לו לשאת בתוצאות מעשיו – וזה לא עונש, כי הסברנו מראש.


בגדול, כשילד מקבל סכום כסף גדול כמתנה מבני המשפחה, למשל לבר מצווה, לחג או ליום הולדת, אפשר לשבת יחד ולעשות תוכנית. קודם נציע לו לרשום את רשימת החלומות/ ה”וויש ליסט” שלו – מה היה רוצה לקנות/ איך היה רוצה לבלות/ – בקיצור מה היה רוצה לעשות עם הכסף. נשאל האם באמת הוא רוצה את זה וזה ממש חשוב לו, או זה רק “כי לכולם יש” – ואז איפה אנחנו עם המסר של “לכולם יש”. האם אני צריך להיות כמו כולם או ייחודי? וזה לפעמים גם חשוב לאפשר את ההרגשה הזאת של להיות כמו כולם כי לקבוצת השווים בגיל ההתבגרות יש משקל משמעותי.

אז נשב עם הילד עם הרשימה, נשלח אותו לבדוק כמה עולה כל דבר – האם אפשר להשיג במבצע או בזול יותר אם קונים און ליין, גם אם תקבל את זה כאן ועכשיו.
ומה הילד לומד? תכנון כלכלי, תעדוף, השוואת מחירים, בדיקת צריך מול רוצה, בדיקת אני מול החברה, דחיית סיפוקים.

חינוך כלכלי מתחיל מגיל מאוד צעיר. כשאנחנו משתפים את הילדים בהחלטות כלכליות האם לקנות או לא לקנות, הולכים איתם לסופר ומשווים יחד מחירים של מוצרים, נותנים להם 10 שקלים למתקנים בקניון או לקנות משהו בקיוסק, ולא מזרימים ככל שהם רוצים.
חברת השפע מאוד מפתה, נורא קל לנו להיענות להם כי בסך הכל יש לנו, ומה זה בשבילנו עוד 50 או 100 או אפילו 500 שקל… אבל המסר שעומד מאחורי ההתנהלות הכלכלית שלנו חשוב יותר.
יש הורים שמפצים את עצמם באמצעות הילדים, שהרגישו שבילדותם לא היה להם, ומחליטים שהם ייתנו לילדים שלהם הכל. אבל מה הילדים לומדים כשאנחנו “נותנים להם הכל”? הם בעיקר לא לומדים להעריך, הם בעיקר לומדים שאין גבול, שתמיד ניתן להם, ושהם אף פעם לא יצטרכו להתאמץ. וכל אלה לא יכינו אותם לחיים האמיתיים. כי בחיים האמיתיים יש בחירה, ובכל בחירה יש ויתור, ובדרך כלל אתה יכול לקבל או/או ולא גם וגם, ובדרך כלל אתה צריך לעבוד ולהתאמץ בשביל הכסף שלך.

*הכנה לראיון לתוכנית צבע הכסף רשת ב’, 27.11.19

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

“יחד ננצח את הקורונה” אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר