על פניו נראה שבחירת החוגים לילדים היא משימה פשוטה, אך כשבסוף אנחנו נשארים עם פאזל קשה לפיצוח, כדאי להקדים מחשבה לבלגן
- איזה חוג? השאלה הראשונה היא לאיזה חוג לרשום את הילד. מכיוון שרוב היום הילדים נמצאים במסגרות שבהן מכתיבים להם כל הזמן מה ללמוד באיזו שעה, בחירת החוגים היא המקום שאנחנו יכולים לפתח אצלם את מיומנות הבחירה. לאפשר להם ללמוד על נטיות לבם, כישוריהם וחוזקותיהם, ובהתאם לכך להחליט.
- ומה עם הדעה שלי? אם מאוד חשוב לי שהילד ילמד לנגן על גיטרה או יילך לחוג כדורסל, השאלה מאיפה זה מגיע. לענות לעצמנו – בכנות – מדוע כל כך חשוב לי שהילד ילמד דווקא גיטרה? האם זה כי ההורים שלי לא קנו לי גיטרה כשהייתי בגילו וכל כך רציתי…? לא ללכת למקום של להגשים את החלומות שלנו בעזרת הילדים; חיוני וקריטי להתפתחותם התקינה שנדע לעשות את ההפרדה בינינו לבינם. הם אנשים נפרדים מאיתנו, חשוב לתת להם לפתח את תחומי העניין שלהם.
- ואם חשוב לי שהוא יילך לחוג ספורט? אם זה בא ממקום של ערך – שלדעתנו יש לשלב פעילות גופנית כחלק מאורח החיים ואנחנו נוהגים כך גם ביומיום שלנו (הולכים ברגל במקום לנסוע, מרבים לרכוב על אופניים, לשחות וכדומה), סבירות גבוהה שהילד יאמץ את הערך הזה – באופן המתאים לו. נסביר לו שחשוב לנו שיבחר חוג ספורט, אבל ניתן לו חופש בחירה בין כדורסל, היפ הופ, טקוואנדו וכן הלאה.
- ואם אח שלו מתאמן בדיוק באותו ענף? מצד אחד, אנחנו לא רוצים לעודד תחרות בין אחים, ומצד שני, אנחנו לא רוצים לעודד בלעדיות. שלא יקרה מצב שאם יעל לומדת קפוארה, אסור גם לאחותה סיון ללמוד קפוארה, כי זה “התחום של יעל”. אם הילד בוחר בתחום של אחיו, אין סיבה שלא נעודד אותו. אם כי כאמור לא נלבה את התחרות ביניהם, אלא את שיתוף הפעולה, את החיזוק ואת העידוד אחד של השני.
- ואם הוא רוצה לפרוש? ייתכן שהחוג לא מוצא חן בעיני הילד מסיבות שונות (התחום, המדריך, הילדים…) וייתכן גם שהילד לא רגיל להתמיד. בעולם של היום השופע גירויים מתחלפים, קשה ללמד את הילדים שלנו להתמיד במשהו. חשוב לבדוק מדוע הילד רוצה לפרוש, ואם זה עניין המחויבות – אפשר לסכם איתו מראש למשל שמנסים פרק זמן מסוים (למשל שלושה חודשים) לפני שעוברים לנסות משהו אחר.
- כמה זה עולה? חוגים זה יקר. יש ילדים שרוצים גם את החוג הזה וגם את זה וגם את זה… אם התקציב שלנו מוגבל, נהיה גלויים איתם ונפרוס בפניהם האפשרויות, למשל, כל ילד יכול לבחור שני חוגים. ואגב תקציב: שימו לב להנחות בהרשמה מוקדמת, למדיניות ביטולים, להנחות לאחים ועוד.
- לקנות או לא לקנות? תלבושות ואביזרים נלווים הדורשים השקעה כספית נוספת, אפשר בהתחלה להשאיל או לקנות יד שנייה במחיר סמלי. נסביר לילד שאם הוא יראה שהוא משקיע ורציני בתחום – גם אנחנו נהיה מוכנים להשקיע ולרכוש לו את האביזרים הנדרשים. והאמת, גם אם “לכולם יש” מדי כדורסל מהשיעור הראשון והוא עוד ישחק חודשיים עם הבגדים הרגילים שלו, הכל בסדר… הוא יעריך אותם יותר כשהוא יקבל אותם כתוצאה מההשקעה שלו.
- איפה זה נמצא? לג’נגל בין שלושה חוגים שונים בשלושה מקומות בקצוות שונים של העיר מדי אחר צהריים זו משימה מתישה עד בלתי אפשרית. גם אם אנחנו סומכים על זה שנעשה קאר-פּוּל עם הורים אחרים, זה לא תמיד מסתדר. ברישום לחוגים כדאי לחשוב גם על הנוחות שלנו, שחוזרים עייפים אחרי יום עבודה למשמרת של “חברת הסעות אמאבא בע”מ”.
- ואם לדעתי הוא ממש לא מוכשר לזה? חוג לא אמור להיות מקום שבו מצטיינים, מצליחים או גורפים פרסים. זה יכול להיות ערך מוסף, אבל זו אינה המטרה. המטרה של חוג היא הנאה. רצוי להוריד את הלחץ של התחרותיות מהחוגים, יש לילדים מספיק תחרותיות במערכת החינוך. גם אם הילדה לא רקדנית מצטיינת או כדורסלנית מחוננת ונהנית מאוד ללכת לחוג – נאפשר לה בשמחה את ההנאה הזו.
- ואם הוא לא רוצה שום חוג? אז לא. ממש לא חייבים. חוגים הם פעילות לשעות הפנאי, וגם לילדים מגיע, כמו לנו, לבחור את פעילות הפנאי שלהם. יש ילדים שמעדיפים לבלות עם חברים, עם האחים שלהם, איתנו ההורים, או רק רוצים קצת שקט עם עצמם אחרי יום ארוך שבו היו עם ילדים נוספים. וזה ממש ממש בסדר.