האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים?
רוני לנגרמן זיו
אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה שמזכיר ספרים, מחברות ועפרונות, ורגע לפני שהמורה תופסת אותם הלומי שינה בבוחן פתע – נאפשר להם חזרה הדרגתית לשגרה בימי החופש האחרונים.
חוזרים הביתה: משפחות רבות מנצלות את ימי אוגוסט האחרונים להארכת החופשה המשפחתית או לדילים של הרגע האחרון. מומלץ לשוב הביתה כמה ימים לפני סיום החופשה כדי לתת לילדים לשוב לסביבה הטבעית, הביתית והמוכרת שאיתה יפתחו את השנה החדשה. “לצנוח” מחופשה לתוך שנת לימודים זה מעבר חד מדי, בעיקר עבור ילדים שחווים קושי במעברים.
מכוונים את השעון הביולוגי: בחופש הגדול נדיר שמצליחים לשמור על שעות השינה הנהוגות במהלך שנת הלימודים. הולכים לישון מאוחר, קמים מאוחר, ישנים אצל חברים, יוצאים לבילויים וכו’, והשעון הביולוגי מתהפך. כדאי להסתגל בהדרגה בחזרה לשעות המתאימות – לכוון את הילדים ללכת לישון בכל יום חצי שעה או שעה מוקדם יותר מאמש, עד ההגעה לשנת הלימודים בשעת השינה הקבועה (בהתאם לגיל כמובן). זאת כדי להקל על הקימה בבוקר, להגיע רעננים לכיתה ולא להירדם על השולחן בימים הראשונים. כמו בכל שינוי, רצוי לעשות זאת בשיחה פתוחה ועם הסברים על הסיבה שעומדת מאחורי הדרישה, ולא בהנחתה (“כי ככה אמרתי”).
אוכלים מה שצריך: כשאנחנו בעבודה והילדים בחופש בבית, התזונה שלהם בדרך כלל אינה אידיאלית. אנחנו יכולים להשאיר סירים במקרר כאוות נפשנו, אבל כשהם קמים בשתיים בצהריים שניצל ופירה לא בא להם טוב, והם ישלחו ידם למדף החטיפים קצת יותר מכרגיל; לקראת החזרה ללימודים ועם כיוון השעון הבילוגי גם תחושות הרעב ישתנו בהתאם, וכדאי לחדד מול הילדים את חשיבות שעות הארוחות ואיכות המזון לבריאותם, לאנרגיות שלהם ולחידוד המחשבה.
מסדרים את החדר: איך נראה החדר של הילדים שלכם אחרי חודשיים של חופש? משהו בסגנון “חפש את הילד” בין ערימות של משחקים, בגדים, ספרים, יצירות ועוד. כדאי לנצל את ימי החופש האחרונים בסידור החדר, מיון, זריקה או מסירה של דברים שכבר אינם בשימוש, והכשרת פינת לימודים (אם לא הייתה כזו) מתאימה, מקום שקט להכנת שיעורים ומדף לספרים, למחברות ולשאר הציוד הלימודי, כך שהילד יוכל להגיע אליהם בקלות.
יוצאים לקניות: למי שמחכה לרגע האחרון ולמי שכבר רכש את כל הציוד ונשאר לו ספר או שניים, זה הזמן לעשות השלמות של רכישת ספרים וציוד לבית הספר. כדאי לשתף את הילדים בבחירת הציוד כדי שירגישו שותפות בתהליך, שנעשה בעצם למענם. נסביר להם את התקציב העומד לרשותנו, וננחה אותם לבחור, למשל, פריט אחד או שניים ממותגים ולא את כולם בשל מחירם הגבוה יחסית – והנה, התחלנו שיעור כלכלה. תחושת השיתוף תמשיך בבית, כשנבקש מהם לסייע בעיטוף הספרים והמחברות. תוך כדי התהליך הם יוכלו להציץ בספרים החדשים ולבדוק לפני שמתחילים על אילו נושאים ילמדו השנה.
מרעננים את החומר: בעודנו מביטים בספרים החדשים, אפשר לבדוק עם הילדים מה הם זוכרים – כמה תרגילי חשבון וקטעי קריאה לרענון מיומנויות הלמידה, למי שעבר חודשיים של בטלה. רצוי בהזדמנות זו לבדוק אם הילדים סיימו את כל השיעורים שקיבלו לחופשה.
מכירים את הסביבה: במקרים של מעבר דירה או כניסה לבית ספר חדש, חשוב לעשות היכרות עם הסביבה החדשה – לתרגל את הדרך לבית הספר, גם אם הם ייסעו בתחבורה ציבורית לקחת אותם באותה דרך; את הימים האחרונים של החופשה רצוי גם לנצל למפגשים עם ילדים שילמדו יחד איתם בכיתה החדשה – כדי שיהיו להם פנים מוכרות בין שלל הפרצופים החדשים בבית הספר. בבתי ספר רבים נהוגים מפגשים עם המורה והילדים בשבוע האחרון לחופשה, חשוב לאפשר לילדים להגיע למפגש. למוכר והידוע יש אפקט מרגיע.
מתכננים לו”ז: ביישובים רבים נהוג לערוך יריד חוגים בשבוע האחרון לחופשה. כדאי לצאת עם הילדים ולהתרשם מההיצע. בשבועות הראשונים לאפשר להם להתנסות בכמה חוגים, ואחר כך לפרוס בפניהם את האפשרויות המתאימות לכם מבחינת תקציב ולוגיסטיקה (למשל, אם שני ילדים בוחרים בחוגים המתקיימים באותה שעה בשני קצוות של העיר). את לוח החוגים לתלות על המקרר, כך שכל בני הבית יהיו מעודכנים תמיד איפה כל אחד נמצא.