אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת ממש נגד משחקי מלחמה. איך מתמודדים במצבים יומיומיים כשכל אחד מגיע עם האג'נדה שלו?


רוני לנגרמן זיו


בדורות הקודמים זה בכלל לא היה אישיו. חלוקת התפקידים במשפחה היתה די ברורה, וכל אחד היה אחראי על הטריטוריה שלו: האב היה המפרנס העיקרי ואחראי על אכיפת החוקים ועל הענישה ("חכה-חכה שאבא יבוא"), האם היתה אחראית על תחזוקת הבית ועל חינוך הילדים, ונראה שכל אחד ישב היטב במקום שלו. בדור שלנו, ההורות השיוונית והיטשטשות הגבולות בין אמא לאבא (והשאלה הכה-פופולרית "האם אפשר להוציא את אמא מהמשוואה?"), מעלה חילוקי דעות בין ההורים על תחומי האחריות שלהם, שהפכו להיות משותפים.


הוא אמר, היא אמרה
מה מקור חילוקי הדעות הללו? כל אחד מאיתנו מגיע לזוגיות, ועל אחת כמה וכמה להורות, עם ה"מזוודה" שלו, הכוללת את המטען שצבר במשך השנים ואת הדעה שלו על איך צריך להתנהג אבא, איך צריכה להתנהג אמא, איך צריכים להתנהג ילדים, ומהו חינוך ראוי. הבעיה נוצרת כמובן כשה"צריך" פוגש את המציאות – ואת ה"צריך" של בן הזוג. הנה כמה דוגמאות מהתנהלות יומיומית של משפחה, חפשו את עצמכם (ההבדלים בין המינים לצורך ההדגמה בלבד, כל דוגמה הפיכה כמובן לצד השני):


• הוא מרשה לילדים לראות טלוויזיה בזמן התארגנות הבוקר, היא עצבנית וצורחת שהטלוויזיה מאיטה את ההתארגנות שלהם.
• הוא אומר שצריך לצחצח שיניים מייד כשיוצאים מהמיטה, היא טוענת שיש לצחצח שיניים אחרי ארוחת בוקר כדי להוציא את החיידקים מהפה.
• היא אומרת שמספיק שישתו את השוקו שלהם, הוא דורש שלא יוצאים על בטן ריקה וחייבים לאכול משהו.
• היא קמה בדקה ה-90 ומארגנת את הילדים בלחץ, הוא מתעצבן שבגללה הם תמיד מאחרים.
• היא טוענת שחייבים לאכול ארוחת צהריים שכוללת את כל אבות המזון, הוא מסביר שלא יקרה כלום אם מדי פעם הם יאכלו נקניקייה או שניצל תעשייתי
• הוא דורש מהילדים לשבת על שיעורים מייד אחרי בית הספר, היא מאפשרת לילדים לשחק שעה-שעתיים במחשב כדי "לנקות את הראש".
• היא נותנת לילד ממתק לקינוח בכל יום, הוא אומר שממתק זה פרס שצריך להרוויח.
• היא אומרת שילד חייב ללכת לחוג ספורט, לחוג מוזיקה ולחוג יצירה כדי להתפתח, הוא אומר שאפשר גם סתם לרבוץ על הספה או לצאת לשחק כדורגל.
• הוא אומר שאם הילד אמר מילה לא יפה להוריו או לאחיו צריך להעניש אותו, והיא נגד עונשים.
• היא אומרת שההורים חייבים לשחק עם הילדים, הוא אומר שהילדים צריכים לדעת להעסיק את עצמם.
• היא מתנגדת לקנות לילדים צעצועים בדמות כלי נשק, הוא טוען שזה מפתח את הגבריות.
• היא אומרת שחייבים לאכול ארוחת ערב יחד כולם סביב השולחן, הוא אומר שהעיקר שהילדים מכניסים משהו לפה ומה זה חשוב אם זה ליד המחשב או הטלוויזיה.
• הוא אומר שחייבים לחפוף ראש כל יום בגלל כל החול מהגן, היא אומרת שזה הורס את השיער וגורם לנשירה.
• היא אומרת שחייבים לקלח את התינוק כל יום, והוא אומר שבחורף הוא יכול להתקרר, ומספיק פעם ביומיים.
• היא מקריאה בטקס השינה שלושה סיפורים לבחירת כל אחד מהילדים, הוא רק נותן נשיקה ואומר לילה טוב, כי הוא שונא לקרוא.
וכל זה עוד לפני שדיברנו על עניינים עקרוניים כמו לחסן או לא לחסן, לשלוח למערכת החינוך הציבורית או הפרטית, איזו רמת מעורבות לאפשר לסבא וסבתא בגידול הילדים, מי רוחץ כלים ומי תולה כביסה, מי הולך לאסיפות הורים ומי מתנדב לוועד הכיתה.


כמה אפשר לריב?
לזוגיות בעידן הנוכחי יש הרבה יותר פוטנציאל משברי (הודות למהפכה הפמיניסטית שהובילה לשיוויון, או לשאיפה לשיוויון), ואפשר לראות את זה בפועל בעלייה המטורפת באחוז הגירושים, שהיא גם תוצאה של היכולות המתפתחות (מבחינת כלכלית ומבחינת כישורים הוריים) של בני שני המינים להחזיק כל אחד מהם לבד בתא משפחתי.
אבל אנחנו לא בעד לפרק חבילות, אלא להחזיק בהן במידה שזה נכון לכל המעורבים. וכמאמר האמירה החכמה על הזוג הנשוי בני ה-80: "אנחנו מגיעים מהזמנים שבהם כשמשהו התקלקל לא החליפו אותו מייד, אלא התאמצו לתקן".


שלב 1: הכל מתחיל במודעות. מודעות לכך שהאמת אינה בידיים שלי, ושבן הזוג שלי לא עושה דווקא נגדי, אלא מדבר את עצמו. לאפשר לעצמי, ברגע של רוגע, לבחון את העקרונות שלי: אולי באמת לא חייבים לחפוף ראש כל יום? אולי השמיים לא ייפלו אם הם יאכלו מול הטלוויזיה? אולי הילדים גדלו והם כבר לא זקוקים ללכת לישון בשמונה? אולי יש באמת טעם בדבריו והגיע הזמן שאעדכן חלק מההנחות שלי?


שלב 2: לבחור את המלחמות שלי. לבחור מספר מצומצם מאוד של דברים שמבחינתי הם עקרון ייהרג ובל יעבור, בסגנון "ילד לא חוצה כביש לבד עד גיל תשע". המילה מלחמות גדולה כאן, כי הכוונה אינה להילחם, אלא לתקשר את זה לבן הזוג, בשעת נחת ולא בשעת רוגז: "תבין שמאוד חשוב לי שנאכל ארוחת ערב יחד כי…" ברוגע, בלי עצבים ובלי לפתוח חשבונות קודמים.

שלב 3: לבוא לקראתו. לקבל את העקרונות החשובים לבן הזוג. כשאני מסבירה את מה שחשוב לי – לאפשר לו להביע את מה שחשוב לו, ואפילו להציע: "אני רואה שחשוב לך מאוד שנגיע להורים שלך כל שישי, אז אני מוכנה לעשות את המאמץ".


שלב 4: להסכים לא להסכים – ולשחרר. אם לי מאוד חשוב לקרוא לילדים שלושה סיפורים לפני השינה, והוא בכלל לא אוהב לקרוא, יש לי שתי אפשרויות: הראשונה, לעשות תמיד את טקס השינה בעצמי ואז לוותר, למשל, על שיעור פילאטיס או קפה עם חברה בשעה הזו; השנייה, לאפשר לעצמי לפעמים לא להיות בבית בשעת ההרדמה, ולתת לו לנהל את טקס השינה כראות עיניו, ולסמוך עליו.


שלב 5: לדעת שהילדים מסתגלים. ילדים צעירים (בניגוד אלינו המבוגרים) הם יצורים סתגלתנים מאין כמוהם, והם מתאימים את התנהגותם למבוגר שנמצא מולם. מכירים את זה שהילדים אוכלים אצל המטפלת או בגן את האוכל שהם לא אוכלים בבית? שרק אצלנו הם בוכים ואצל סבתא הם מלאכים? כך הם מגיבים אחרת לכל אחד מהוריהם. הם מבינים היטב מה מותר ומה אסור כשאבא אחראי, ומה מותר ומה אסור כשאמא בסביבה.


שלב 6: להעצים את שותפי להורות. לתת לו את ה-100 אחוז אחריות על ה-50 אחוז שלו בהורות, וגם לעודד אותו ולפרגן לו על זה. למשל: "הילדים סיפרו לי שהכנת להם ארוחת ערב מעולה"; "חברה שלי סיפרה לי שהיא פגשה אותך בגן שעשועים והיית המלך של כל ילדי השכונה"; ואפילו המשפט הכל כך חשוב "אני סומכת עליך שתדע להחליט" – אלה רק יעזורו לצד השני להיות בטוח יותר בתפקיד שלו, ולהזדקק פחות להילחם על מקומו. במקביל, הילדים קולטים שני הורים חזקים שמפרגנים זה לזה. ומי מרוויח מכך? כל בני המשפחה, כמובן!


מה עושים כשכועסים?
רגע, רגע, הכל טוב ויפה, אבל ברגע האמת, אנחנו מתפוצצים! אז נכון, הרבה פעמים הוא לא שם לב שהילד הוריד את הנעליים עם החול באמצע הסלון ואת רותחת; או שהיא השאירה את הבקבוק של התינוק עם שאריות הדייסה מאתמול על השיש ובא לך לצרוח; זה הכי אנושי לכעוס ולהתעצבן זה על זה, וזה הכי טבעי כשחיים באותו בית. הרי גם הילדים בעצמם רבים! רצוי רק שנראה להם מודל נכון למריבות – מותר לכעוס, מותר להתעצבן, ולמרות זאת אנחנו ממשיכים לנהוג בכבוד זה עם זה, לא עוברים גבולות, לוקחים את הדברים בפרופורציות וזוכרים שאנחנו אוהבים ורוצים להמשיך לחיות יחד. ואם אנחנו רבים ליד הילדים – להתפייס לידם. לא את המייק-אפ סקס כמובן, אבל חיבוק ונשיקה, ואם הם נבהלו מהמריבה להסביר: גם אמא ואבא רבים לפעמים, ממש כמוכם, וגם משלימים, ממש כמוכם. כי אחרי הכל, אנחנו אוהבים.

בשורה התחתונה
"כל אחד מאיתנו מגיע עם המזוודה שלו, תמצא מישהו שיעזור לך לפרוק" – באגדות, זה יופי של מתכון לזוגיות מאושרת: נמצא מישהו שיעזור לנו להתמודד עם התסכולים, הכעסים וכל ה"מטען" שצברנו בחיים, ונחיה באושר ועושר עד עצם היום הזה. במציאות, לרוב כל אחד מאיתנו מתחפר עוד יותר במזוודה שלו. כי המזוודה הזו מכילה את המוכר והידוע, ולכן גם את הקל והבטוח. אבל לכל אחד מאיתנו מזוודה שונה – עם ערכים, אמיתיות, עקרונות, מחשבות ודעות שונים. זוגיות היא אתגר, הורות היא אתגר גדול הרבה יותר. לשלב את השתיים זה אתגר כפול. זוגיות והורות הן עבודה קשה, עבודה לכל החיים, אבל שכרה שווה הרבה יותר מזהב: משפחה טובה, אוהבת, תומכת ומאושרת.


הכתבה פורסמה בynet הורים, 26.11.2013

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר