אני והחבר'ה

"הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?", זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה "חברים" במילה "מסכים", זה נשמע אותו הדבר גם היום. והאמת זה בדיוק אותו הדבר. כי מגרש הכדורגל, הסיבוב בשכונה עם החבר'ה או הישיבה "על הברזלים" בתקופה שלנו, הוחלפה היום במרחב הווירטואלי

רוני לנגרמן זיו

אני שומעת את המתבגרים שלי צועקים וצוחקים, מתלהבים ומתלהטים – ואין אף אחד איתם בחדר! לכאורה. למעשה הם משוחחים עם החברים שלהם דרך המחשב. ואם יש לכם ילדים שעוד יוצאים החוצה, אתם ודאי מברכים על זה. כי אם פעם ההורים שלנו החתננו שנחזור הביתה, היום רובנו מתחננים שהם ייצאו קצת מהעולם הווירטואלי כדי לראות את העולם האמיתי.

כך או כך, זה עונה בדיוק על אותו צורך: הצורך החברתי. אם אנחנו כמבוגרים מבלים את שעות היום שלנו בעבודה עם מבוגרים אחרים, ומדי פעם יוצאים בערב עם חברים וזה מספיק לנו – המתבגרים זקוקים לחברים שלהם לצורך התפתחותי של ממש! וחשוב שנכבד אותו ונאפשר אותו. זה כמו שפעוט בן חצי שנה זקוק לאוכל מרוסק לטעימות ראשונות, ובן שנה זקוק למרחב כדי להתנסות בצעדים ראשונים.

להיות עם אנשים כמוני

אחת המשימות של גיל ההתבגרות היא למצוא את המקום שלי בעולם. אם עד עכשיו "החליטו" מי יהיו החברים שלי (הילדים של החברים של ההורים שלי, השכנים שלי, הילדים מהגן/ מהכיתה שלי) בגיל ההתבגרות כבר יש לי העדפות – אני רוצה להיות עם אנשים "כמוני", חבר'ה שדומים לי בתחביבים, בתחומי העניין. שיקבלו אותי כמו שאני, שיעודדו אותי, ובעיקר – שיבינו אותי באמת, קבוצת השווים שלי, אלה שאיתי באותה סירה.

אנחנו ההורים, כמה שלא נהיה מגניבים ונזכור איך היינו בגילם, זה לא באמת יעזור. וחוצמזה אנחנו ההורים שלהם, תפקידנו להיות ההורים שלהם ולא לנסות להיות חברים שלהם. להקשיב, לשתף, להתייעץ, לנגב להם את הדמעות, לעודד כשמבאס ולפרגן כשמצליח, לצאת איתם לקניות (ולשלם), להסיע לחוגים ולבילויים (ולחפור להם בדרך על הסכנות) – כל אלה ועוד הם תפקידנו, אבל להיות חברים שלהם אנחנו לא יכולים. חברים יש להם מספיק, הורים יש להם בדרך כלל רק שניים.

לבד או בודד

מה מדאיג אותנו לגבי החברים? לפעמים כשהם כל היום עם החברים, אך גם לפעמים כשיש פחות מדי, או כמו שהורים אומרים בחרדה "אין לו חברים". ואז נשאל: האם הילד בודד, או בוחר להיות לבד לפעמים, אחרי ששבע-שמונה שעות הוא בחברת בני גילו, ורוצה קצת שקט לעצמו ולתחביבים שלו? האם לילד אין חברים, או שיש לו שניים-שלושה? אולי אני בן אדם של המון חברים, ולילד שלי יש בדיוק את מי שנדרש לו? חשוב לבדוק עם הנער/ה את הנושא ואם זה מציק גם לו/ לה – לשקול לפנות לקבוצת מיומנויות חברתיות.

מאמנים חברתיים

הורים רבים שומעים מהמתבגרים שלהם (לרוב מהמתבגרות) תלונות חוזרות ונשנות על החברים – היא אמרה לי, היא עשתה לי, היא הציקה שלי, הן לא הזמינו אותי…

מה התפקיד שלנו שם? אם כאשר הילדות היו רבות בגיל הגן הייתי מתקשרת לאמא של הילדה השנייה ודורשת שתגיד לבת שלה להתנצל בפני הבת שלי – הילדה למדה מזה שאמא תמיד מסדרת לה את העניינים ולכן היא ממשיכה לדרוש זאת, כי זה ההסכם הבלתי כתוב בינינו, ככה היא רגילה.

אז גם אם זללנו להם את האחריות בגיל הילדות, עדיין לא מאוחר מדי לתקן. אחד התפקידים שלנו כהורים הוא להיות המאמנים של הילדים לחיים, גם ליחסים חברתיים. וכמו מאמן כדורגל: הוא מלמד את השחקנים מה לעשות בין המשחקים, אך לא עולה איתם למגרש. לא מבקיע עבורם גול.

אנחנו נוכל לשבת איתה, להקשיב לסיפור שלה, לתלונות, לקיטורים, לאכזבות. לשאול אותה: מה את מרגישה? מה את חושבת? מה עוד אפשר לחשוב במצב כזה? ומה אפשר לעשות לדעתך? לא לפתור לה את הבעיות, וגם לא לתת לה פתרונות. לא להגיד לה שהיא נורא מסכנה וליפול לבור שלה, אלא שאנחנו מבינים שהיא מאוכזבת, ובואי ננסה להסתכל על הדברים אחרת. לתת לה את החכה ולא את הדגים – ללמד אותה מיומנות לפתרון בעיות עם החברות, ולא לפתור אותן עבורה.

הכי טוב/ה

להרבה מתבגרים יש BFF – החבר/ה הכי טוב/ה. הורים עלולים להיות מודאגים שהילדה קושרת את חייה רק עם חברה אחת, ומה אם החברה הזו פתאום תלך, עם מי היא תהיה? אל חשש, זה שלב התפתחותי שמשמעו להכשיר את עצמי לקשר זוגי עתידי. כן, ממש כך. הזוגיות החברתית הזו מאפשרת להתאמן על קשר רגשי עם אדם אחר שאינו מהמשפחה שלי. לשתף, להקשיב, לעודד, לקבל ולתת, לספר סודות ולשמור סודות, והכל בהדדיות. מאפייני קשר עמוק שלא היו בדרך כלל עם חברים בגיל הילדות המוקדמת.

מעורבות ולא התערבות

חשוב להיות מעורבים בחיי החברה שלהם – לדעת עם מי הם מסתובבים (בעולם האמיתי והווירטואלי), עם מי הם מבלים בהפסקות ועם מי הם יוצאים לבלות. ההתעניינות שלנו תבוא ממקום סקרן ואמיתי, ולא ממקום של דאגה וחרדה מצד אחד, או של ביקורת ושיפוטיות מצד שני. הם מריחים את זה מקילומטרים, ייסגרו מייד ולא ישתפו פעולה.

התעניינות כנה ואמיתית היא דווקא כן כמו בשיחה עם חבר טוב. אנחנו לא חברים שלהם כי יש לנו תפקיד אחר (והכי חשוב) בחייהם, אבל בכלים של יחסים טובים שאיתם אנחנו נוהגים עם חברים שלנו, כדאי בהחלט לנהוג גם עם הילדים. כאשר אנחנו ביחסים טובים, אנחנו מקשיבים ומשתפים מעולמנו והם מקשיבים ומשתפים מעולמם. אין צורך בהתערבות גסה, כזו שמפעילה את הכוחניות ההורית – מאחר שיש שיתוף פעולה. אם משהו לדעתנו ביחסים החברתיים שלהם מסכן אותם – נדבר אליהם בהיגיון הרבה לפני שנפעיל סנקציות. עם מתבגרים הפעלת סנקציות רק תוביל למאבקי כוח ולהחרפת היחסים עד כדי שקרים. הם יגידו לנו בסדר – ויעשו מה שהם רוצים. חשוב לשמור על ערוץ תקשורת פתוח, אפילו כשהם מנסים לכבות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר