שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה


רוני לנגרמן זיו


מי שגדל כאן בשנות ה-80 זוכר בוודאי את מילות שיר הפתיחה של התוכנית "קשר משפחתי" (שכתב אהוד מנור, והלחין וביצע רוני ידידיה): "לא בחרתי לבוא לעולם לא בחרתי בשמי הפרטי, לא בחרתי ממש כמו כולם באבי, אמי, במשפחתי". לכן אנחנו, כהוריו (לעתיד) של הילד, עושים שתי בחירות ראשונות גורליות: הראשונה, להביא אותו לעולם; והשנייה, לבחור לו שם.


אוהבים את השם שלכם?
רבים מאיתנו לא נותנים על כך את דעתנו יותר מדי, ודאי לא בחיינו הבוגרים. אז הנה, קחו דקה למחשבה: מה דעתכם על השם שנתנו לכם הוריכם? האם אתם חיים איתו בשלום? האם כילדים הוא עשה לכם צרות אפילו עד כדי שרציתם להחליפו?
בדרך כלל אחרי 20-30 שנה כבר התרגלנו (ומי שלא, טרח להחליף את שמו), אך מבט מעמיק כמה עשורים אחורה יזכיר לנו את יחסנו כילדים לשם שלנו. אני יכולה לספר על עצמי, למשל, שאמא שלי היתה מאוד חדשנית בבחירה שלה. היום הייתי מרגישה בבית בין כל ה"רוני"יות המסתובבות בבית הספר של ילדיי. אך כילדה, בעיקר בשכונה שבה גדלתי, רוני היה שם של בן (קיצור של אהרון או חיבה של רון), וזכורה לי כמיהה כמוסה להחליפו למשהו הרבה יותר נשי, רצוי כזה שמתחיל ב"לי" ו/או שנגמר ב"ת". היום אני יותר ממאושרת מהבחירה שלה, אבל זה לקח לי בערך שני עשורים.
איך נדע אם ילדינו יהיו מאושרים בשנים הבאות מהשם שאנחנו בוחרים להם היום? הרי הם אלה שצריכים לאהוב אותו ולהסתובב איתו עד 120 בעולם, ולא אנחנו. אמנם קשה לחזות עתידות, אבל אפשר לחשוב על כך לעומק.


ללכת בטרנד או להיות מקורי?
כבני אדם החיים בחברה אנושית, אנחנו נעים בין שני קטבים: מצד אחד, הרצון להיות מקובל בחברה, לקחת חלק, להשתלב, להרגיש שייך, להזדהות (מי אמר חולצות צהובות?); מצד אחר, הרצון לבלוט ולהתבלט, להיות שונה, מיוחד וייחודי, שיראו אותי, שלא אהיה בדיוק כמו כולם, לא לרצוֹת את הסביבה אלא להרגיש אני. שני הרצונות האלה, שגרים בכל אחד מאיתנו ומלווים אותנו בכל בחירה בחיים, מילדות ועד בגרות (ללכת לתיכון העירוני כמו כולם או המרוחק אך הייחודי; להתחתן ברבנות או אזרחי; לקנות בית או לגור שנים בבית שכור; להביא ילדים או לא, ועוד ועוד), נוכחים גם בבחירת השם לילד.
מצד אחד, הרצון להרגיש שייך, להיות חלק, ללכת בטרנד – יכול להביא אותנו לבחור באחד השמות הנפוצים והפופולריים. כך בכיתה של הבן שלי יש שלושה ילדים שקוראים להם יובל (הרביעי ברילוקיישן), והעובדה שלבית הספר שלהם קוראים יובלים ודאי נותנת להם תחושת שייכות וגאווה. עם זאת, זה עלול קצת להקשות על הילד – ובעיקר על חבריו, שנאלצים לקרוא לו מגיל שנתיים גם בשם המשפחה שלו (במיוחד אם הוא מורכב מתשע אותיות), כי יש שני רותם בגן.


לדברר את השם שלו
רבים מאיתנו רוצים להיות מקוריים בבחירת השם לילד (ואני מודה, גם אני). אך אם לחצי מהבנים בגן קוראים איתי ולחצי מהבנות קוראים נועה, ולמחצית האחרת יאן, שון, זואי ודריה – אם תקראו לילד שלכם יוסף הוא צפוי להרגיש קצת חריג; כמו גם אם אתם חיים בחברה שלבנות קוראים רבקה ורחל ולבנים יעקב וחיים ותקראו לבת שלכם אליזבת, אני מניחה שגם היא תרגיש פחות בנוח. בנוסף, צריך לחשוב על כמה הילד יצטרך להיות עסוק בלדברר את השם שלו. למשל, אם הרכבתם את שמו מראשי תיבות של שם הסרט שבו נפגשתם לראשונה, והילד יצטרך להסביר את זה בכל פעם שהוא אומר את שמו… נסחפתי כמובן, אבל הבנתם את העניין.


באל"ף או ב-עי"ן?
עוד דבר שעלול להקשות על הילד הוא שם שיכול להיכתב בכמה דרכים, או שם שנכתב אותו דבר בשינוי הגייה. ילד שקוראים לו "רואי באל"ף" יכול לחשוב שה"באל"ף" הוא חלק מהשם שלו (כנ"ל "עֹמר בלי ו"ו'", "עילאי עם אל"ף", או ההבדל בין יהל, יהֵלי ויהלי עם ה"א שותקת), זה קצת מעמיס. נושא נוסף שכדאי לתת עליו את הדעת בבחירת השם הוא השימוש שילדים מציקים עלולים לעשות בו, ואת זה זוכר כל מי שחרזו על שמו חרוז לא מחמיא בילדות.
יש מגמה מקסימה בעיניי התורמת לתחושת השייכות של הילד למשפחה, שבה יש חוט המקשר בין השמות של כל הילדים, ולפעמים זה מתחיל משמות ההורים – חברים שלנו למשל קראו לילדיהם בשמות עם האות דל"ת, כי לשניהם יש את האות הזו בשמם. יש משפחות שלכל הילדים שמות של עצים או שמות בנושא הים. לכן אל תתפלאו אם קראתם לילדים שלכם אבי, אביאל, אבישג, אבישי, אביתר, אביגיל ואביר, והבת שקוראים לה מירי תרגיש הכי לא שייכת למשפחה (ומי שלא מצלצל לו הרפרנס, שיצפה שוב ב"זגורי אימפריה").


הכתבה פורסמה לראשונה ב-Ynet הורים 21.5.2014

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

הספירה לאחור

התלמידים אמורים לשוב לשגרת לימודים ב־1 בספטמבר. אם טרם התארגנתם לחזל"ש המיוחלת, הנה הטו־דו ליסט לימים האחרונים לפני הצלצול הראשון רוני לנגרמן־זיו שבועיים לפני בגוף

קרא עוד »

צו קריאה

מופלא איך שבוע הספר הוא אירוע שממשיך לסחוף המונים, בעידן שילדים ובני נוער כמעט אינם קוראים ספרים. מדוע בכלל חשוב לעודד את הילדים לקרוא, ואיך

קרא עוד »

זוכרים ומתגברים יחד

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה קשה מתמיד. איך מסבירים לילדים על השואה, כשעדיין קשה לנו לתפוס את מאורעות ה־7 באוקטובר? רוני לנגרמן־זיו "אלא שבכל דור

קרא עוד »

קריאה לסדר

איך לרתום את הילדים לעזרה בעבודות הבית לקראת פסח? רוני לנגרמן־זיו רגע לפני הקושיות, אקדים ואקשה קושייה ראשונה: למה? למה לנו לרתום את הילדים לעזרה

קרא עוד »

אמא, מתי נחזור הביתה?

כמעט חודשיים לתוך המלחמה, ולנו עצמנו עדיין אין תשובות לשאלות הקשות. אז איך נשיב לשאלות של הילדים? רוני לנגרמן־זיו בשבעה באוקטובר התעוררנו למציאות חדשה, כואבת,

קרא עוד »

צמודים למסכים

ניוז או פייק? לנוכח המצב הביטחוני הרשת מוצפת בהמון ידיעות וסרטונים, חלקם ישנים ואחרים מומצאים. מומחה הסייבר נצר שוחט מסביר להורים איך להתנהל נכון ולמזער

קרא עוד »

חוג שמח

כדורגל או מדעים? קפוארה או אוריגמי? לגו או שחייה? יש שישאלו "למה 'או' אם אפשר גם וגם?", ויש שישאלו: "מי צריך את החוגים האלה בכלל?"

קרא עוד »

שוב ספטמבר כאן

חודשיים של בטן-גב לילדים באים על סיומם, והשגרה שוב משתגרת לעברנו. איך עושים את המעבר הזה חלק ככל האפשר, ומכניסים את עצמנו ואת הילדים לשנה

קרא עוד »

החופש הגדול מא' עד ת'

לפנינו חודשיים של יציאה מהשגרה – איך עושים את זה עם כמה שפחות דאגות וכמה שיותר רוגע? המילון השלם לחופש הגדול רוני לנגרמן־זיו אוכל: בשגרה

קרא עוד »

ילדים זה חופשה

בדרך לחופשה עם הילדים? מה עושים עם האוכל? איפה כדאי לישון? איך מומלץ להתנייד? כמה עצות לחופשה מהנה יותר רוני לנגרמן־זיו יש שאומרים שחופשה עם

קרא עוד »

זה אחי הקטן

מצד אחד הגדולים עושים בייביסיטר לקטן, מצד אחר מאתגר להתמודד עם מרד גיל השנתיים לצד מרד גיל ההתבגרות. תפסתי לשיחה צפופה כמה אימהות כמוני לילדים

קרא עוד »

לחיי האהבה

לכבוד ט"ו באב: עצות מועילות ופשוטות ליישום שיעזרו לכם לעורר את הרומנטיקה, שקצת נזנחה בין ההשקעה בקריירה, בבית ובגידול הילדים רוני לנגרמן־זיו "אל תתנו לשגרה

קרא עוד »

איך מדברים עם מתבגרים?

רוב המתבגרים מגלגלים עיניים ואוטמים אוזניים, לפעמים אפילו טורקים דלת, כשאנחנו מנסים לדבר איתם. "הוא לא מדבר איתי", מתלוננים ההורים, ובעצם מתכוונים "הוא לא מקשיב

קרא עוד »

חזל"ש, טייק 2

הגיע הזמן לחזור ללימודים, בתקווה שהפעם נשרוד בגנים ובבית הספר קצת יותר ימים. חוזרים לשגרה, בפעם השנייה החודש רוני לנגרמן־זיו הבוקר התעוררנו לווטסאפ מהמחנכת: "אנא

קרא עוד »

אל"ף אוהל, בי"ת זה בית…

המילון השלם לעולים לכיתה א' ו־22 שאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שאנחנו (והילדים) נכנסים לראשונה לבית הספר רוני לנגרמן־זיו אמונה בילד: כל ילד צריך

קרא עוד »

היש צוהלת ושמחה

מה עושים אם הילד לא רוצה להתחפש או להצטלם מחופש? איך לשדרג משלוח מנות? ועוד רעיונות משמחים במיוחד לחג הפורים רוני לנגרמן־זיו בחירת התחפושת עוד

קרא עוד »

הורים ולומדים

מי לא מתגעגע להיות סטודנט? החבר'ה, המסיבות, הדשא ובין לבין גם לומדים קצת. אבל זה היה לפני הילדים. לכל ההורים שמתחילים את השנה האקדמית, קבלו

קרא עוד »

מתחילים בטוב

תחילת השנה מביאה איתה תקוות חדשות, אבל הכי פשוט זה להתחיל בקטן – ביום אחד. כמה דברים קטנים שיעשו לכם טוב בסדר יום שגרתי. תתחילו

קרא עוד »

אמא בבית הספר

כשליוותי לראשונה את בני הבכור למפגש לקראת כיתה א, צפו בזיכרוני שנות בית הספר שלי. כל אותם דברים שאני לא רוצה להעביר לו, וגם על

קרא עוד »

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

"יחד ננצח את הקורונה" אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע"מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו "למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות "זרקתי אותו מהבית!", הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל"ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו"ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

"אז תלכו אתם לחוג!"

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

"אני לבד!" כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים "לעשות כלום"?! רוני לנגרמן זיו "מה אתה רוצה לעשות היום?" "כלום" "אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ' סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – "שבט לוי", "לה פמילייה" או "המשפוּחה"? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

נהיה בקשר