לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים יכולים לדעת מה מתרחש בגן? האם כדאי להתקין מצלמות בגנים? האם אנחנו סומכים “על עיוור” או שההורות היא אובר-מגוננת? כל התשובות לשאלות הבוערות
מאיה: כיצד הורים יכולים לדעת מה מתרחש בגן שלהם, רגע אחרי שהדלת נסגרת בבוקר?
רוני: מילת המפתח היא לסמוך. לסמוך קודם כל על עצמנו – שבחרנו את הגן הטוב ביותר ואת הצוות הטוב ביותר עבור הילד שלנו; גם אם זה גן מועצה/ עירייה והוא נבחר עבורנו, לסמוך על עצמנו שעשינו את מרב הבדיקות לפני ששלחנו לשם את הילד, ולסמוך על הצוות שיעשה את עבודתו נאמנה ושטובת הילדים עומדת בראש מעיניו; וחשוב מכל – לסמוך על הילד שלנו שיידע להסתדר. הוא כעת עושה את צעדיו הראשונים בעולם שבו אנחנו לא נמצאים לידו 24 שעות ביממה. לסמוך על עצמנו שנתנו לו את הבסיס הטוב ביותר ושהוא יידע להתנהל מול הצוות ומול הילדים, ולזכור שהגן עבורו הוא מיקרוקוסמוס של העולם האמיתי שבו יצטרך להתמודד עם מצבים שונים – נעימים יותר ופחות, בעצמו.
מאיה: מה גננות עושות כדי להגביר שקיפות בגנים? באילו דרכים הן מיידעות ומעדכנות את ההורים?
רוני: לכל גננת הדרך שלה, אם זה בדיווחים במייל או בקבוצת ווטסאפ, משלוח תמונות מהפעילויות של הילדים בגן וכו’. עם הטכנולוגיה של היום הכל קל יותר, וזו גם הדרישה שמגיעה מההורים. למרות שזה כיף לקבל דיווחים ותמונות של הילדים בזמן אמת באמצע יום עבודה, אני אישית מעדיפה שבשעות הלימודים הצוות החינוכי יתרכז בילדים שלי, ולא במסכים הקטנים…
במקרה של תקרית מסוימת בגן על הגננת להתנהל בשקיפות מול ההורים ולהיות זו שמיידעת ראשונה. זה עדיף מאשר שהדברים ייוודעו להורים בדרך עקיפה ומתוך שמועות, שטבען להתנפח ולגרור מרירות וכעסים שאחר כך הרבה יותר קשה להפיג. תקשורת פתוחה בין הגננת להורים – וגם להיפך, בין ההורים לגננת: אם קורה משהו בבית – ליידע גם את הגננת, היא המפתח ליחסים טובים לטובת כולם, ובעיקר לטובת הילד, שמרגיש בטוח, מוגן ובידיים טובות לאורך כל שעות היום.
מאיה: כיצד הורים יכולים לדעת כי מה שדווח להם על ידי הגננת הוא אמת?
רוני: הבסיס ליחסים טובים הוא אמון הדדי. יחסי האמון נבנים מהפגישה הראשונה, מאסיפת ההורים הראשונה או מהרושם הראשוני כאשר אנחנו מגיעים לראות את הגן ולהתרשם ממנו, ונבנים לאורך התקופה המשותפת. יחסי אמון הדדי נוצרים על ידי פתיחות ושקיפות בין הצדדים, שכוללות את אמירת האמת היפה והיפה פחות. התחושה שהגננת נותנת לנו ההורים – שהדלת שלה פתוחה תמיד, שהאוזן שלה קשובה תמיד – לנו ולילד, שנמצא אצלה מענה מקצועי, אדיב ומכיל, היא בונה אמון. וכשנבנה אמון, אין מקום לחשוד באי אמירת אמת.
מאיה: האם את בעד ביקורות פתע בגנים? האם כאמא עשית זאת בזמנו ומה גילית?
רוני: כאשר נוצרים יחסי אמון הדדי, תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה, אין מקום לביקורת פתע בגן. כאשר להורים יש רושם שמשהו אינו כשורה, כאשר הם חוששים מהתנהלות לא תקינה בגן כלפי ילדם או בכלל, אני מאמינה בשקיפות ובלפתוח את הדברים. זאת יש לעשות בשיחה רגועה אחד על אחד ולא בדקה שבאים לקחת את הילדים בצהריים או בלחץ של הבוקר. ליזום שיחה עם הגננת בערב ולהציף את השאלות. הדאגות שלנו עלולות להזים את עצמן בראש באופן טבעי משום שאנחנו דואגים לילדים שלנו ורוצים את הטוב ביותר עבורם. אך סביר להניח שבשיחה אישית רגועה, עם הצפת הדברים בטון לא מתלהם ובסביבה נינוחה, החששות יורגעו ויתקבל מענה. במקרה שהמענה אינו מרגיע, אפשר לפנות להמשך טיפול בדרגים הגבוהים יותר. לא ערכתי מעולם ביקורת פתע בגנים של ילדיי, זה לא עלה בדעתי. ביקורת פתע בגן מלחיצה מאוד – יותר מכל את הילד שלנו ששגרת יומו הופרה. בעיקר אם ההורים מגיעים לגן לערוך ביקורת פתע ולא לוקחים עמם את הילד הביתה זה עלול לבלבל אותו, לערער אותו ולהרוס לו את היום. ולא זו בלבד, אם לנו אין אמון בגננת – גם אם לא נגיד זאת במילים מפורשות, הילד שלנו יחוש זאת. כתוצאה מכך אף הוא יאבד את תחושת האמון בה ועלול לסרב ללכת לגן.
מאיה: האם את בעד התקנת מצלמות בגנים?
רוני: האם אתם בעד התקנת מצלמות במשרד שלכם? מי שרוצה לגור בבית האח הגדול, שיבושם לו. הגננת בחרה להיות גננת ולא סלבריטאית שמצולמת כל היום מכל זווית וצריכה להיראות טוב בעיניי ההורים. הייתם מעדיפים שהיא תהיה עסוקה באיך היא נראית במקום להיות עסוקה בלעשות את תפקידה במלוא המקצועיות ולהיות שם ולתת מענה לצרכי הילדים – הפיזיים, הרגשיים והקוגניטיביים?
מאיה: האם את בעד השתלת אמצעי צילום והקלטה על ילד בגן אם ההורים חושדים שמשהו בגן אינו כשורה?
רוני: לדעתי, אם אנחנו חושדים שמשהו אינו כשורה יש לפעול קודם כל בדרכים המקובלות ולמצות אותן – לפנות לגננת, לאחר מכן לממונה עליה (מנהלת הגן/ מפקחת) וכן הלאה. אני לא הייתי בוחרת לפעול כך, בוודאי כשמדובר על להשתיל ציוד הקלטה על ילד ולא על מבוגר שבחר בכך מרצונו. אם כי אני מודעת לכך שיש עוולות שנחשפו בדרך זו.
מאיה: האם את סבורה שרמת האמון שרוחשים הורים לגן היא גבוהה במיוחד במדינת ישראל? ממה נובעת רמת האמון? האם ייתכן שאנו סומכים על עיוור יותר מדי?
רוני: החיים בחברה אנושית מחייבים אותנו לסמוך אחד על השני ולשתף פעולה זה עם זה. עלינו לסמוך על הגננת ולהאמין בה שהיא עושה את הטוב ביותר עבור ילדינו. אמון הוא עקרון בסיסי ליחסים תקינים. אם לא יהיה אמון, מדוע שנפקיד בידיה את האוצר היקר ביותר שלנו? אני מאמינה שיחסי האמון שאנחנו רוחשים איש לרעהו בחברה הישראלית – האמונה שלנו בטוב הבסיסי של האדם, הם אחד החוסנים שלנו במצב הלא יציב שאנחנו נמצאים בו, כמדינה חדשה הסובלת מאיומים בטחוניים.
מאיה: האם את רואה הורים שמצפים היום מהגננות לעשות הכל כדי שהם יוכלו לעבוד ולהתפרנס ובדרך מעלימים עין מדברים שקורים בגן, או שמא ההורות היום אובר מגוננת?
רוני: זה שילוב של שני הדברים גם יחד. מצד אחד, ההורים היום עובדים שעות רבות יותר כדי לפרנס. אם בעבר היה מספיק הורה אחד כדי להחזיק בית, וכילדים רובנו חזרנו מהגן בשעה אחת בצהריים – היום ברוב המשפחות כדי להחזיק בית על שני ההורים לצאת לעבוד במשרה מלאה, ולכן את רוב שעות הערות שלהם הילדים מבלים במסגרת החינוכית. זו המציאות ואין את מי להאשים. ואם כך, מטבע הדברים ועם הזמן הקצר שנותר לנו ביומיום שלהם – ההשפעה שלנו קטנה יחסית למה שהיינו רוצים, והשפעת סביבת הגן גדולה. יש הורים שמערימים ציפיות גבוהות מאוד על הגננת – שהיא תמלא את מקומם בחינוך ובהנחלת ערכים ומיומנויות שאמורים להינתן בבית; ואולי יש גם הורים שמקבלים דברים כמו שהם או אף מעלימים עין, פשוט מחוסר זמן.
מצד שני, ההורות היום אובר-מגוננת. “הורי הליקופטר”, או “הורי מכסחת הדשא” כמו שמכנים אותם בספרות המקצועית – הם הורים שלא רק מגוננים, אלא סוללים לילדים שלהם את הדרך, וזה מהפעוטון ועד אחרי החתונה (של הילדים…); ההורים לא רק רוצים להיות מעורבים אלא גם להתערב בכל דבר, לכוון ולנווט ולשלוט בכל צעד של הילדים, ובדרך קצת בולמים את התפתחות העצמאות והאחריות של הילדים ולא מאפשרים להם לפתח את השריר של להסתדר בכוחות עצמם. והרי מה המטרה שלנו כהורים אם לא להכין את ילדינו להסתדר בחיים?
מאיה: האם גננת שמופקדת על 35 ילד באמת יכולה לתת מידע שישקף מה קורה עם הילד?
רוני: בהחלט. לגננת אמנם יש 35 ילדים אך יש לה גם מספר שעות לא מבוטל ביום עם הילדים. בזכות העובדה שהגננת אינה המבוגר היחידי עם הילדים ובזכות המודעות של רוב הגננות לחשיבות של “לראות את הילד” – גננות רבות נוהגות לקחת קבוצות קטנות של ילדים לעבודה פרטנית ואפילו לשיחות אישיות. במצבים כאלה הגננת יכולה לשים לב יותר לילדים שאינם מתבלטים בקבוצה, וגם לתכונות של ילד שאינן באות לידי ביטוי בקבוצה. אם ההורים מבקשים לשים דגש על תחום מסוים רצוי לכוון את הגננת לכך. למשל, אם אתם מעוניינים לדעת עם מי הילד משחק בגן כדי להזמין אחר הצהריים, בקשו מהגננת במשך השבוע הקרוב לשים לב לכך ולעדכן אתכם; או אם עולה חשש לבעיה כלשהי בהתפתחות או במיומנויות מוטורית מסוימת, בקשו מהגננת לכוון את הזרקור על כך. הגננת לא יכולה לראות את כל הילדים כל הזמן בכל ההיבטים והרמות, אך כשיש תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה בין ההורים לגננת, בקשה כזו לשים לב לדבר מסוים ודאי תיענה בחיוב.
מה כדאי להורים לבדוק לפני שהם רושמים את הילד לגן?
צוות: מיהם אנשי הצוות החינוכי ומהי הכשרתם (גם של הצוות המשלים)? כמה אנשי צוות בגן והאם זה תואם את מספר הילדים, את גילם ואת צרכיהם?
ילדים: האם גיל הילדים בגן תואם את גיל הילד שלכם? האם יש לילד שלכם חברים שהולכים איתו יחד לגן? האם יש ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגן והאם הם מקבלים עליהם מענה? האם לילד שלכם צרכים מיוחדים והוא יוכל לקבל עליהם מענה?
בטיחות: האם המתקנים והמשחקים בטוחים? האם יש דברים שעלולים לסכן את בטיחות הילדים? מתי מתקני החצר עברו בדיקה בטיחותית? כל כמה זמן מחליפים את החול בארגז החול? האם מבשלים ליד הילדים?
ביטחון: למי מותר להיכנס לגן ומתי? מהם הסדרי האבטחה בגן? למי מותר לקחת את הילדים מהגן הביתה?
תזונה: מה הילדים אוכלים ובאילו שעות? מהיכן מגיע האוכל ומי מכין אותו? האם סוג המזון ואיכותו תואמים את מה שאתם רוצים עבור ילדכם? האם הילדים מקבלים נשנוש/ ממתק אחר הצהריים?
יחס: כשמגיעים לבקר בגן, לשים לב איך הצוות מתייחס לילדים, באיזה טון ובאיזו רמת שפה מדברים אליהם. האם הילדים ניגשים לגננות ולמטפלות ואיך הן מתייחסות אליהם? מחבקות אותם? מעודדות אותם? כמה אהבה ודאגה לילדים מובעות באופן התנהגותן?
תכנים: מהם התכנים הלימודיים המועברים בגן? באילו חומרים הילדים מתנסים ואיך? האם בגן יש אג’נדה מסוימת שתואמת את האג’נדה החינוכית שלכם, או עלולה להתנגש בה? האם יש חוגים והעשרות חיצוניים, ואם כן מי הם?
המלצות: חשוב מאוד לקבל המלצות על הגן מכמה שיותר הורים שילדיהם היו בגן, ולשאול אותם בפירוט ממה היו מרוצים וממה פחות, ולא רק הורים שהגננת שלחה אתכם אליהם כממליצים.
הכתבה פורסמה בישראל היום 13.8.2015