איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים יכולים לדעת מה מתרחש בגן? האם כדאי להתקין מצלמות בגנים? האם אנחנו סומכים “על עיוור” או שההורות היא אובר-מגוננת? כל התשובות לשאלות הבוערות


רוני לנגרמן זיו

מאיה: כיצד הורים יכולים לדעת מה מתרחש בגן שלהם, רגע אחרי שהדלת נסגרת בבוקר?
רוני: מילת המפתח היא לסמוך. לסמוך קודם כל על עצמנו – שבחרנו את הגן הטוב ביותר ואת הצוות הטוב ביותר עבור הילד שלנו; גם אם זה גן מועצה/ עירייה והוא נבחר עבורנו, לסמוך על עצמנו שעשינו את מרב הבדיקות לפני ששלחנו לשם את הילד, ולסמוך על הצוות שיעשה את עבודתו נאמנה ושטובת הילדים עומדת בראש מעיניו; וחשוב מכל – לסמוך על הילד שלנו שיידע להסתדר. הוא כעת עושה את צעדיו הראשונים בעולם שבו אנחנו לא נמצאים לידו 24 שעות ביממה. לסמוך על עצמנו שנתנו לו את הבסיס הטוב ביותר ושהוא יידע להתנהל מול הצוות ומול הילדים, ולזכור שהגן עבורו הוא מיקרוקוסמוס של העולם האמיתי שבו יצטרך להתמודד עם מצבים שונים – נעימים יותר ופחות, בעצמו.


מאיה: מה גננות עושות כדי להגביר שקיפות בגנים? באילו דרכים הן מיידעות ומעדכנות את ההורים?
רוני: לכל גננת הדרך שלה, אם זה בדיווחים במייל או בקבוצת ווטסאפ, משלוח תמונות מהפעילויות של הילדים בגן וכו’. עם הטכנולוגיה של היום הכל קל יותר, וזו גם הדרישה שמגיעה מההורים. למרות שזה כיף לקבל דיווחים ותמונות של הילדים בזמן אמת באמצע יום עבודה, אני אישית מעדיפה שבשעות הלימודים הצוות החינוכי יתרכז בילדים שלי, ולא במסכים הקטנים…
במקרה של תקרית מסוימת בגן על הגננת להתנהל בשקיפות מול ההורים ולהיות זו שמיידעת ראשונה. זה עדיף מאשר שהדברים ייוודעו להורים בדרך עקיפה ומתוך שמועות, שטבען להתנפח ולגרור מרירות וכעסים שאחר כך הרבה יותר קשה להפיג. תקשורת פתוחה בין הגננת להורים – וגם להיפך, בין ההורים לגננת: אם קורה משהו בבית – ליידע גם את הגננת, היא המפתח ליחסים טובים לטובת כולם, ובעיקר לטובת הילד, שמרגיש בטוח, מוגן ובידיים טובות לאורך כל שעות היום.

מאיה: כיצד הורים יכולים לדעת כי מה שדווח להם על ידי הגננת הוא אמת?
רוני: הבסיס ליחסים טובים הוא אמון הדדי. יחסי האמון נבנים מהפגישה הראשונה, מאסיפת ההורים הראשונה או מהרושם הראשוני כאשר אנחנו מגיעים לראות את הגן ולהתרשם ממנו, ונבנים לאורך התקופה המשותפת. יחסי אמון הדדי נוצרים על ידי פתיחות ושקיפות בין הצדדים, שכוללות את אמירת האמת היפה והיפה פחות. התחושה שהגננת נותנת לנו ההורים – שהדלת שלה פתוחה תמיד, שהאוזן שלה קשובה תמיד – לנו ולילד, שנמצא אצלה מענה מקצועי, אדיב ומכיל, היא בונה אמון. וכשנבנה אמון, אין מקום לחשוד באי אמירת אמת.


מאיה: האם את בעד ביקורות פתע בגנים? האם כאמא עשית זאת בזמנו ומה גילית?
רוני: כאשר נוצרים יחסי אמון הדדי, תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה, אין מקום לביקורת פתע בגן. כאשר להורים יש רושם שמשהו אינו כשורה, כאשר הם חוששים מהתנהלות לא תקינה בגן כלפי ילדם או בכלל, אני מאמינה בשקיפות ובלפתוח את הדברים. זאת יש לעשות בשיחה רגועה אחד על אחד ולא בדקה שבאים לקחת את הילדים בצהריים או בלחץ של הבוקר. ליזום שיחה עם הגננת בערב ולהציף את השאלות. הדאגות שלנו עלולות להזים את עצמן בראש באופן טבעי משום שאנחנו דואגים לילדים שלנו ורוצים את הטוב ביותר עבורם. אך סביר להניח שבשיחה אישית רגועה, עם הצפת הדברים בטון לא מתלהם ובסביבה נינוחה, החששות יורגעו ויתקבל מענה. במקרה שהמענה אינו מרגיע, אפשר לפנות להמשך טיפול בדרגים הגבוהים יותר. לא ערכתי מעולם ביקורת פתע בגנים של ילדיי, זה לא עלה בדעתי. ביקורת פתע בגן מלחיצה מאוד – יותר מכל את הילד שלנו ששגרת יומו הופרה. בעיקר אם ההורים מגיעים לגן לערוך ביקורת פתע ולא לוקחים עמם את הילד הביתה זה עלול לבלבל אותו, לערער אותו ולהרוס לו את היום. ולא זו בלבד, אם לנו אין אמון בגננת – גם אם לא נגיד זאת במילים מפורשות, הילד שלנו יחוש זאת. כתוצאה מכך אף הוא יאבד את תחושת האמון בה ועלול לסרב ללכת לגן.


מאיה: האם את בעד התקנת מצלמות בגנים?
רוני: האם אתם בעד התקנת מצלמות במשרד שלכם? מי שרוצה לגור בבית האח הגדול, שיבושם לו. הגננת בחרה להיות גננת ולא סלבריטאית שמצולמת כל היום מכל זווית וצריכה להיראות טוב בעיניי ההורים. הייתם מעדיפים שהיא תהיה עסוקה באיך היא נראית במקום להיות עסוקה בלעשות את תפקידה במלוא המקצועיות ולהיות שם ולתת מענה לצרכי הילדים – הפיזיים, הרגשיים והקוגניטיביים?


מאיה: האם את בעד השתלת אמצעי צילום והקלטה על ילד בגן אם ההורים חושדים שמשהו בגן אינו כשורה?
רוני: לדעתי, אם אנחנו חושדים שמשהו אינו כשורה יש לפעול קודם כל בדרכים המקובלות ולמצות אותן – לפנות לגננת, לאחר מכן לממונה עליה (מנהלת הגן/ מפקחת) וכן הלאה. אני לא הייתי בוחרת לפעול כך, בוודאי כשמדובר על להשתיל ציוד הקלטה על ילד ולא על מבוגר שבחר בכך מרצונו. אם כי אני מודעת לכך שיש עוולות שנחשפו בדרך זו.

מאיה: האם את סבורה שרמת האמון שרוחשים הורים לגן היא גבוהה במיוחד במדינת ישראל? ממה נובעת רמת האמון? האם ייתכן שאנו סומכים על עיוור יותר מדי?
רוני: החיים בחברה אנושית מחייבים אותנו לסמוך אחד על השני ולשתף פעולה זה עם זה. עלינו לסמוך על הגננת ולהאמין בה שהיא עושה את הטוב ביותר עבור ילדינו. אמון הוא עקרון בסיסי ליחסים תקינים. אם לא יהיה אמון, מדוע שנפקיד בידיה את האוצר היקר ביותר שלנו? אני מאמינה שיחסי האמון שאנחנו רוחשים איש לרעהו בחברה הישראלית – האמונה שלנו בטוב הבסיסי של האדם, הם אחד החוסנים שלנו במצב הלא יציב שאנחנו נמצאים בו, כמדינה חדשה הסובלת מאיומים בטחוניים.


מאיה: האם את רואה הורים שמצפים היום מהגננות לעשות הכל כדי שהם יוכלו לעבוד ולהתפרנס ובדרך מעלימים עין מדברים שקורים בגן, או שמא ההורות היום אובר מגוננת?
רוני: זה שילוב של שני הדברים גם יחד. מצד אחד, ההורים היום עובדים שעות רבות יותר כדי לפרנס. אם בעבר היה מספיק הורה אחד כדי להחזיק בית, וכילדים רובנו חזרנו מהגן בשעה אחת בצהריים – היום ברוב המשפחות כדי להחזיק בית על שני ההורים לצאת לעבוד במשרה מלאה, ולכן את רוב שעות הערות שלהם הילדים מבלים במסגרת החינוכית. זו המציאות ואין את מי להאשים. ואם כך, מטבע הדברים ועם הזמן הקצר שנותר לנו ביומיום שלהם – ההשפעה שלנו קטנה יחסית למה שהיינו רוצים, והשפעת סביבת הגן גדולה. יש הורים שמערימים ציפיות גבוהות מאוד על הגננת – שהיא תמלא את מקומם בחינוך ובהנחלת ערכים ומיומנויות שאמורים להינתן בבית; ואולי יש גם הורים שמקבלים דברים כמו שהם או אף מעלימים עין, פשוט מחוסר זמן.
מצד שני, ההורות היום אובר-מגוננת. “הורי הליקופטר”, או “הורי מכסחת הדשא” כמו שמכנים אותם בספרות המקצועית – הם הורים שלא רק מגוננים, אלא סוללים לילדים שלהם את הדרך, וזה מהפעוטון ועד אחרי החתונה (של הילדים…); ההורים לא רק רוצים להיות מעורבים אלא גם להתערב בכל דבר, לכוון ולנווט ולשלוט בכל צעד של הילדים, ובדרך קצת בולמים את התפתחות העצמאות והאחריות של הילדים ולא מאפשרים להם לפתח את השריר של להסתדר בכוחות עצמם. והרי מה המטרה שלנו כהורים אם לא להכין את ילדינו להסתדר בחיים?

מאיה: האם גננת שמופקדת על 35 ילד באמת יכולה לתת מידע שישקף מה קורה עם הילד?
רוני: בהחלט. לגננת אמנם יש 35 ילדים אך יש לה גם מספר שעות לא מבוטל ביום עם הילדים. בזכות העובדה שהגננת אינה המבוגר היחידי עם הילדים ובזכות המודעות של רוב הגננות לחשיבות של “לראות את הילד” – גננות רבות נוהגות לקחת קבוצות קטנות של ילדים לעבודה פרטנית ואפילו לשיחות אישיות. במצבים כאלה הגננת יכולה לשים לב יותר לילדים שאינם מתבלטים בקבוצה, וגם לתכונות של ילד שאינן באות לידי ביטוי בקבוצה. אם ההורים מבקשים לשים דגש על תחום מסוים רצוי לכוון את הגננת לכך. למשל, אם אתם מעוניינים לדעת עם מי הילד משחק בגן כדי להזמין אחר הצהריים, בקשו מהגננת במשך השבוע הקרוב לשים לב לכך ולעדכן אתכם; או אם עולה חשש לבעיה כלשהי בהתפתחות או במיומנויות מוטורית מסוימת, בקשו מהגננת לכוון את הזרקור על כך. הגננת לא יכולה לראות את כל הילדים כל הזמן בכל ההיבטים והרמות, אך כשיש תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה בין ההורים לגננת, בקשה כזו לשים לב לדבר מסוים ודאי תיענה בחיוב.

מה כדאי להורים לבדוק לפני שהם רושמים את הילד לגן?
צוות
: מיהם אנשי הצוות החינוכי ומהי הכשרתם (גם של הצוות המשלים)? כמה אנשי צוות בגן והאם זה תואם את מספר הילדים, את גילם ואת צרכיהם?

ילדים: האם גיל הילדים בגן תואם את גיל הילד שלכם? האם יש לילד שלכם חברים שהולכים איתו יחד לגן? האם יש ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגן והאם הם מקבלים עליהם מענה? האם לילד שלכם צרכים מיוחדים והוא יוכל לקבל עליהם מענה?

בטיחות: האם המתקנים והמשחקים בטוחים? האם יש דברים שעלולים לסכן את בטיחות הילדים? מתי מתקני החצר עברו בדיקה בטיחותית? כל כמה זמן מחליפים את החול בארגז החול? האם מבשלים ליד הילדים?

ביטחון: למי מותר להיכנס לגן ומתי? מהם הסדרי האבטחה בגן? למי מותר לקחת את הילדים מהגן הביתה?

תזונה: מה הילדים אוכלים ובאילו שעות? מהיכן מגיע האוכל ומי מכין אותו? האם סוג המזון ואיכותו תואמים את מה שאתם רוצים עבור ילדכם? האם הילדים מקבלים נשנוש/ ממתק אחר הצהריים?

יחס: כשמגיעים לבקר בגן, לשים לב איך הצוות מתייחס לילדים, באיזה טון ובאיזו רמת שפה מדברים אליהם. האם הילדים ניגשים לגננות ולמטפלות ואיך הן מתייחסות אליהם? מחבקות אותם? מעודדות אותם? כמה אהבה ודאגה לילדים מובעות באופן התנהגותן?

תכנים: מהם התכנים הלימודיים המועברים בגן? באילו חומרים הילדים מתנסים ואיך? האם בגן יש אג’נדה מסוימת שתואמת את האג’נדה החינוכית שלכם, או עלולה להתנגש בה? האם יש חוגים והעשרות חיצוניים, ואם כן מי הם?

המלצות: חשוב מאוד לקבל המלצות על הגן מכמה שיותר הורים שילדיהם היו בגן, ולשאול אותם בפירוט ממה היו מרוצים וממה פחות, ולא רק הורים שהגננת שלחה אתכם אליהם כממליצים.


הכתבה פורסמה בישראל היום 13.8.2015

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

“יחד ננצח את הקורונה” אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו? רוני לנגרמן זיו יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר