איך לעשות הכנה חברתית לילדים?

כולנו רוצים שהילדים שלנו יהיו מקובלים בחברה, וגם שילמדו היטב. האם זה או להיות חברותיים או ללמוד? האם החברים מפריעים ללימודים, או דווקא עוזרים? איך להדק קשרים חברתיים בין הילדים ולמנוע מצבים של דחייה חברתית?

רוני לנגרמן זיו


תארו לעצמכם ילד. אולי זה הבן של השכנים, אולי זה הילד שהייתם, אולי זה אפילו הילד שלכם. ילד שנכנס בפעם הראשונה לגן או לכיתה. הוא לא מכיר אף אחד, אולי זוכר במעומעם מישהו שפעם היה איתו בגן או בחוג, אבל אין לו אף חבר. עכשיו מבקשים ממנו לשבת יפה במקום שלו ולהקשיב. מה קורה לו? האם הוא פנוי בכלל להקשבה?
ואולי הוא עסוק בלבחון את הילדים סביבו? האם יש להם עיניים טובות כלפיו, או שהוא קולט מסרים אחרים מהם? האם הוא עסוק בלהביט מעבר לכתפו, לראות מי עלול לזרוק עליו מטוס מנייר, לסחוב לו מחק, לסנן לעברו מילה לא יפה? האם בהפסקה הילדים משתפים אותו במשחקיהם בקלות ובשמחה, או שהוא מתקשה להשתלב?


כדי להיות פנוי ללמידה, ילד צריך להרגיש שייך. להרגיש שייך זה להרגיש שמקבלים אותי כמו שאני, על הדברים שאני דומה לכם ועל הדברים שאני ייחודי בהם. רק כאשר אני מרגיש שייך אני יכול לתפקיד במיטבי. אם אני עסוק בלהביט מעבר לכתף ולהדוף הצקות, אני ממש לא פנוי ללמידה.
אחד הדברים שהכי מטרידים הורים, לא פחות ואף יותר מהלימודים (שאף הם מטרידים מאוד) הוא האם הילד שלי יהיה מקובל, או שמא חלילה לא יאהבו אותו. רבים מאיתנו סוחבים איזו טראומת ילדות בגודל בינוני עד כבד של חרם או נידוי, או של ילד שקוף שאף אחד לא ראה אותו, ותחושה שלא הקשיבו לנו ולא טיפלו בזה. האם בכלל אפשר למנוע את החוויה הזו מהילדים שלנו, האם יש לנו שליטה על הנעשה בין כותלי הכיתה?
אז זהו, שאומנם אין לנו שליטה, אבל יכולה להיות לנו לא מעט השפעה. יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לילד שלנו להרגיש שייך מהיום הראשון בכיתה או בגן. בעיקר בימים אלה של חוסר ודאות וחששות, שלא ברור אם יאפשרו לנו להיכנס למתחם הגן או הכיתה וללוות אותו ברגעים הראשונים, כמה חשוב שנעשה הכנה מוקדמת לנושא החברתי, ולא רק הלימודי.


איך עושים את זה?
היכרות עם הקבוצה:
סביר להניח שלא נזכה להיפגש בפורום הרגיל של הורים, ילדים וגננת/ מורה כמה ימים לפני הכניסה לגן החדש או לכיתה החדשה, ומפגש בזום, עם כל הכבוד – אינו תחליף ראוי עבור ילדים. לכן, מאחר שלצוות החינוכי אין אפשרות לעשות זאת, כדאי שאנחנו ניזום מפגשים פיזיים עם הקבוצה: להיפגש בגן השעשועים או בחצר של אחד הבתים בקבוצות בגודל המותר. עוד אין לכם קבוצת ווטסאפ של הכיתה? תפתחו. אתם לא יודעים מי ההורים? תשאלו בפייסבוק היישובי מי קיבל שיבוץ לגן רימון… להגדיל ראש, לא לחכות שמישהו אחר יעשה.


היכרות אישית: אחרי שהכרתם בגדול את הילדים, שימו לב עם מי הילד שלכם מתחבר ותזמו פגישות אחד על אחד בבית למשחק משותף ולהיכרות אישית מעמיקה, שהילד ירגיש שיש לו חבר בכיתה החדשה.

פעילויות חברתיות: להיות יצירתיים וליזום פעילויות שמתאפשרות בתנאים הנוכחיים. למשל, כל ילד מכין כרטיס ברכה שנה החדשה לאחד הילדים, או מפגשים של בתים מארחים בקבוצות קטנות.


חיזוק הילד שלי: לחזק מיומנויות חברתיות בבית. ללמד מיומנויות של לחלוק ולשתף בחפצים ובצעצועים, לעשות תור תור ועוד. ילד שמתייחסים אליו כמו נסיך בבית ומקבל את כל מבוקשו עכשיו ומייד – יהיה אומלל מאוד בחוץ כשלא יהיה תמיד ראשון ובלעדי.


כמו כולם וגם ייחודי: הורים רבים מחליטים לא להכניס הביתה טרנדיים פופולריים. אפשר לכבד את העקרון הזה, אך כשהילדים בכיתה בבוקר מדברים על סדרה שהם ראו אתמול, או שלכולם יש את הטרנד החדש (בייבלייד, ברול-סטארז וכו) והילד לא יודע על מה הם מדברים – זה מדיר אותו מקבוצת השווים והוא מרגיש הרבה פחות שייך. לפעמים שווה להניח בצד את העקרונות לטובת תחושת השייכות של הילד; ועם זאת, לא לשכוח לטפח את הייחודיות שלו כדי שיוכל לבלוט בזכות עצמו: אם הוא טוב במיוחד בריקוד, שירה, שחמט, תיאטרון ועוד – לעודד אותו להפגין את כישוריו הייחודיים.


שיחות הכנה: לשוחח עם הילד, לא בנאומי אזהרה וחפירת כללי התנהגות, אלא בעיקר לשאול ולהקשיב: אילו שאלות עולות אצלו, ממה הוא חושש, ממה הוא מתרגש, למה הוא מצפה, מה היה רוצה שיקרה? אם יש לכם תמונות של מתחם הגן/ הכיתה, הראו לו. לכו יחד את הדרך לבית הספר בחופש, גם אם אי אפשר עדיין להיכנס. תנו לו את כל המידע שיש לכם ויכול להרגיע אותו.

מדוע חשוב כל כך להשקיע בקשרים חברתיים?
היכרות מוקדמת מונעת זרות. פשוט כך. ילד שאני מרגיש שהוא זר לי, בקלות יותר אחוש עוינות כלפיו ואני עלול להיגרר להצקות. ילד שאני מרגיש שהוא חבר שלי, סביר להניח שאגן עליו. תחשבו על הילדים שלכם מכל צדי הסיטואציות האלה. היכרות מעמיקה וחיובית בין הילדים היא כמו תרופה למניעת דחייה חברתית. עודדו אותה.
נכון, זו אחריות של בית הספר, אך לא כל מחנכת מודעת לזה ומסוגלת לזה, ובנוסף, העומס על צוותי החינוך גדול מאוד. במקום להאשים למה הם לא עושים – קחו אחריות ויוזמה. חברות מונעת אלימות. למדו את הילדים שלכם להיות חברים. כהורים, אנחנו מוצפים במטלות הבית, העבודה, הסעות לחוגים, הורים מבוגרים… והרבה פעמים פחות משקיעים בפליידיטס של הילדים. חשוב להבין כמה זה קריטי ולשים את הנושא בראש סדר העדיפויות שלנו.

הכתבה פורסמה ב-mako הורים 22.9.2020

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

“יחד ננצח את הקורונה” אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו? רוני לנגרמן זיו יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר