משפטים ש… מונעים מהילדים להיות עצמאים

אנחנו כבר יודעים שהמטרה שלנו היא לעודד את ילדינו לעצמאות, אבל איך אומרים על הדרך – שהיא רצופה כוונות טובות… בפועל, לפעמים אנחנו מחבלים במטרות של עצמנו. איך? הנה כמה משפטים שאנחנו אומרים לילדים שמשיגים בדיוק את התוצאה ההפוכה, ובמקום לעודד עצמאות – גורמים תלות, פינוק והימנעות מעשייה


רוני לנגרמן זיו

“עזבי, אל תתאמצי, אני אעשה בשבילך”
מתי זה נאמר?
כשאנחנו מבחינים שהילד לא מצליח בפעולה כלשהי, אם זה להתלבש, להתקלח, להכין שיעורים, לכתוב עבודה לבית הספר, להכין כריך, לחתוך סלט…
למה אנחנו אומרים זאת? מבחינתנו כהורים, אנחנו רוצים לעזור לילד שלנו, להקל עליו, אפילו לפנק אותו. לגיטימי, לא?
מה הילד מבין? אני לא צריך להתאמץ בעולם הזה, תמיד יהיו אנשים שיעשו דברים עבורי.
מה המשמעות? הילד הופך למפונק ותלותי. לא מפתח מסוגלויות, מיומנויות ויכולות עצמאיות. תמיד יבוא בדרישות מהמבוגרים ויחשוב שהכל מגיע לו שיעשו עבורו.
איך אפשר אחרת? “בואי תנסי שוב. אני כאן איתך, לצדך” – לא לעשות במקום, אלא להדריך, לכוון, ללוות ליווי אוהד.

“אל תדאג, אני כבר אדבר עם…”
מתי זה נאמר?
כשהילד מספר לנו שילד אחר הציק לו – אנחנו מבטיחים לדבר עם אמא של הילד; או כשאחיו לקח לו – אנחנו מבטיחים להעניש את אחיו ולהחזיר לו את הצעצוע; או שהגננת לא נתנה לו לדבר במפגש או לא תלתה את הציור שלו – אנחנו מבטיחים לדבר איתה ולסדר לו את העניינים.
למה אנחנו אומרים זאת? מבחינתנו כהורים – מישהו עשה עוול לילד שלנו, ותפקידנו להגן עליו מפני עוולות, לתקן עבורו את העולם, לעשות שכולם יהיו בסדר כלפיו. לגיטימי, לא?
מה הילד מבין? אני לא צריך להתאמץ, מישהו יסדר לי את העניינים. אני לא צריך ללמוד לנהל משא ומתן, לדחות סיפוקים, לחכות לתורי או להבין שלפעמים דברים לא מסתדרים כמו שרציתי. אין מצבים כאלה עבורי. ההורים שלי תמיד שם כדי לסדר לי את העולם.
מה המשמעות? הילד לא לומד מיומנויות תקשורת, לא יידע להסתדר במצבים חברתיים שונים, כמו גם במסגרות החינוך. הרי בחיים האמיתיים הוא לא תמיד ראשון, הדברים לא תמיד הוגנים כלפיו, והוא לא הבן המועדף. הוא לא יידע איך להתמודד עם זה אם תמיד “סידרנו לו את העולם”.
איך אפשר אחרת? לא לפתור לו את הבעיה, אלא להגיע יחד לפתרון שהוא יבצע. לשאול, למשל: “בוא נחשוב יחד. מה לדעתך תוכל להגיד ל… כדי שבפעם הבאה אולי תקבל את מה שרצית? איך לדעתך כדאי שתגיב בפעם הבאה ש… יציק לך?”

“אתה קטן, אתה לא יכול”
מתי זה נאמר?
בתכל’ס, הילדים רוצים להיות גדולים. השאיפה שלהם היא לנסות ולהתנסות, הם רוצים להיות עצמאים. אנחנו אלה ששמים להם מקלות בגלגלים. אנחנו אלה שאומרים להם “אתה קטן, אתה לא יכול”, “תיזהר, זה מסוכן”, “אל תטפס, אתה תיפול”, “כשתגדל…”.
למה אנחנו אומרים זאת? מבחינתנו כהורים, התפקיד שלנו הוא להגן על הילד. העולם הוא מקום מסוכן, והילד קטן, עדיין לא פיתח את כל יכולותיו, ויש דברים שהם ממש לא לגילו. עלינו להגן עליו מפני סכנות. לגיטימי, לא?
מה הילד מבין? אני קטן ואני לא יכול. אני צריך לחכות לכשאגדל. אני לא יודע מתי זה יהיה, בעתיד רחוק כלשהו. אני מבין שהעולם מסוכן ועליי להיזהר. עדיף שאשאר במקום ולא אעשה יותר מדי נסיונות.
מה המשמעות? אנחנו מכניסים בילדים את הפחדים שלנו. ילדים שמונעים מהם שוב ושוב עלולים להימנע מעשייה, לפתח חוסר רצון להתנסות ובעיקר המון פחדים.
איך אפשר אחרת? “אתה רוצה לטפס בסולם? בוא ננסה על השלב הראשון”; “רוצה ללכת בלי לתת לי יד? רק במדרכה ולא בכביש”; לתת לילד לנסות ולעודד אותו לעצמאות – זה לא אומר להפקיר אותו! אנחנו שם מלווים ומלמדים, מאפשרים התנסות במרחב בטוח. לא לאסור איסור גורף, אלא להציע מה כן אפשר.

“תן לי, אתה לא עושה את זה כמו שצריך”
מתי זה נאמר?
כשהילד עושה משהו לא בדרך שלנו, כמו שאנחנו חושבים שצריך ונכון וראוי לעשות. לדוגמה: כשהוא מכפתר את החולצה עקום, כשהוא לא מצחצח שיניים כראוי, כשהוא שוטף כלים ונשאר קצת לכלוך, וכן הלאה.
למה אנחנו אומרים זאת? מבחינתנו כהורים אחד התפקידים שלנו הוא ללמד את הילד איך עושים דברים כמו שצריך. אם אנחנו לא נראה לו איך עושים, איך הוא ילמד? לגיטימי, לא?
מה הילד מבין? רק ההורים שלי יודעים. אני אף פעם לא עושה דברים כמו שצריך! אני מאכזב אותם, אני לא מצליח לעמוד בציפיות שלהם.
מה המשמעות? גם כאן המשמעות עלולה להיות הימנעות מעשייה, ממקום של פרפקציונזים, בשל הביקורתיות הגבוהה שהילד ספג וניכס לעצמו. הילד אומר לעצמו: אם אני לא עושה מושלם – אני לא עושה בכלל.
איך אפשר אחרת? נכון שתפקידנו ללמד את הילדים מה עושים איך, אבל ילד מתוסכל שמרגיש שמאוכזבים ממנו – אינו פנוי ללמידה. כדי שילד יהיה פנוי ללמידה, נתחיל בעידוד. נאמר לילד מה כן הוא עשה בסדר. ניתן דגש על הדרך, לא על התוצאה. למשל: “אני רואה שממש ניסית לפתור את התרגיל הזה, ובכל זאת לא הגעת לתשובה הנכונה. הנה כאן כתבת את הדרך ממש טוב, אבל מה קרה פה? קורה שמתבלבלים. בוא ננסה יחד”.

הכתבה פורסמה ב-ynet הורים 30.4.2017

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

סוף טוב

בימים הקרובים יחזרו הילדים הביתה עם תעודת סיום השנה. לא חשוב מה כתוב בה, כמו שחשוב מי שאוחז בה (או מחביא אותה בתיק ואפילו יותר

קרא עוד »

אהבה בימי קורונה

“יחד ננצח את הקורונה” אמרנו מהסגר הראשון, אבל מה עם האהבה? מתי היא תנצח? מתחילת משבר הקורונה הזוגיות נשכחה מאחור ומעלה בעיקר אבק. כולנו מותשים,

קרא עוד »

איך שומרים על קשרי משפחה?

אומרים שמשפחה לא בוחרים, לא את המשפחה שנולדים לתוכה וגם לא את המשפחה שמתחתנים איתה, אך בייחוד בתרבות הישראלית, המשפחה היא חלק אינטגרלי מחיי היומיום

קרא עוד »

המעודדת בע”מ

למה כל כך חשוב לעודד את הילדים? ואיך הם ילמדו אם לא נגיד להם כל הזמן מה הם לא עשו בסדר? רוני לנגרמן זיו “למה

קרא עוד »

אל תחליטי עליי!

מי לא מכיר את המשפט שבכותרת? ילדים אומרים זאת משום שכך הם באמת מרגישים! בעולם שלהם המבוגרים קובעים, מחליטים ואומרים להם מה לעשות, ומשאירים להם

קרא עוד »

אמא (לא) יודעת הכול

צריך הרבה אומץ כדי להודות שאני לא תמיד יודעת הכול. כי אמהות תמיד יודעות מה טוב לילדים שלהן, לא?רוני לנגרמן זיו אנחנו בטוחות שאנחנו יודעות

קרא עוד »

איך אפשר לסמוך על הגננת?

לקראת פתיחת שנת הלימודים ראיינה אותי העתונאית מאיה פולק לכתבה “גננות במעקב” שהתפרסמה במוסף “שישבת” של “ישראל היום” – הראיון המלא כאן. אז כיצד הורים

קרא עוד »

בשם האהבה

לפני עשר שנים לא חשבנו שנירדם בכל ערב עם הילדים או מול הטלוויזיה. רוני לנגרמן זיו חוזרת להשקיע בזוגיות “זרקתי אותו מהבית!”, הנחיתה עליי חברתי

קרא עוד »

בוקר ראשון בלי אמא

איך להשאיר את התינוק בפעוטון בלי לבכות כל הדרך הביתה? רוני לנגרמן זיו אני זוכרת את היום הראשון שלו בגן. הפקדתי אותו בידיים רועדות בידיי

קרא עוד »

זה שיר פרידה

הילד מתקשה להיפרד בבוקר בגן, מה עושים? רוני לנגרמן זיו מכירים את התסריט שאנחנו מריצים לעצמנו בראש על הבוקר – אוף, בטח שוב יהיה קשה,

קרא עוד »

כל ההתחלות….

אין ספק, לשלוח את הילד לגן זה לא פשוט – בעיקר לנו ההורים הדואגים ויודעים שאין מי שיטפל בו טוב יותר מאיתנו. כמה עצות לימים

קרא עוד »

חזל”ש זה כאן ועכשיו

האחד בספטמבר חוזר ובגדול. איך מחזירים את הילדים לשגרת שנת הלימודים? רוני לנגרמן זיו אחרי שנתנו להם לישון עד מאוחר, לאכול בגדול ולשכוח מכל מה

קרא עוד »

כמה מילים על חוגים

האם למלא את הלו”ז של הילדים בחוגים? במה זה תלוי? ואיפה השיקולים שלנו (זמן, כסף) במשוואה? רוני לנגרמן זיו תפקידם של חוגים הוא לפתוח את

קרא עוד »

חוגים ואחים

מה עושים עם האחים כשהילד בחוג? איך הופכים זמן המתנה לזמן מתנה? רוני לנגרמן זיו דילמה מוכרת: לקחנו את אחד הילדים לחוג, יש עוד 45

קרא עוד »

“אז תלכו אתם לחוג!”

הילד ביקש לפרוש מהחוג, מה עושים? בודקים איתו את הסיבה האמיתית לבקשה, ומגיבים בהתאם רוני לנגרמן זיוחוג הוא פעילות פנאי, וכפעילות פנאי היא לתפיסתי נתונה

קרא עוד »

הורים בגן ילדים

למה חשוב כל כך לבנות יחסים טובים עם הגננת? ואיך עושים את זה? רוני לנגרמן זיו המשולש הורים-גננת-ילד הוא משמעותי מאוד. מדוע? אנחנו רוצים שלילד

קרא עוד »

ביי-ביי בייבי

גם אחרי שעוברים ימי ההסתגלות הרשמיים הראשונים, עדיין לא פשוט. לא פשוט להם להיפרד, לא פשוט לנו להשאיר ילד בוכה בגן, כולנו מותשים, אז מה

קרא עוד »

60 שניות על… תעודות

איך אנחנו מגיבים לתעודות של הילדים? רוני לנגרמן זיו בימים אלה הילדים שלנו מקבלים תעודות.האם אנחנו: א. אדישים לזה לגמרי; זה ממש לא מעניין אותנו.ב.

קרא עוד »

אני לבד!!

“אני לבד!” כדי שנוכל כולנו – הורים וילדים – להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין, כדאי לתרגל בימים שנותרו לחופש מיומנויות עצמאות, כך שהילדים ייקחו

קרא עוד »

אז מה עושים בחופש?

אחרי שנגמרו הקייטנות והחופשות המשפחתיות, וקייטנות הסבא-סבתא למי שזכה, נשארו עוד כמה ימים ואפילו שבועות להעביר יחד בצוותא. אמנם חלקנו זוכרים שההורים שלנו לא עשו

קרא עוד »

לעשות כלום

מה אתה רוצה לעשות היום? כלום… כמה מחרפן אותנו כשהם בוחרים “לעשות כלום”?! רוני לנגרמן זיו “מה אתה רוצה לעשות היום?” “כלום” “אבל אתמול עשינו

קרא עוד »

צא כבר מהמסך!

אנחנו מתים שהילדים ייצאו קצת מהמסכים ויחוו ילדות כמו שאנחנו חווינו – של חברים וכדורגל. אבל הם חיים במאה ה-21 ונולדו עם הטאץ’ סקרין ביד…

קרא עוד »

כמו באמריקה!

כשהיינו ילדים, ראינו בסרטים ובסדרות הנעורים את נשפי סיום התיכון האמריקניים ורצינו גם. האם אנחנו מתחייסים לנשפי הסיום (הפרום) של ילדינו כהתגשמות החלום? רוני לנגרמן

קרא עוד »

מתמטיקה בימי קורונה

אנחנו חיים בתקופה לא פשוטה ממילא של התמודדות עם לחצי הקורונה, ובתוך כל זה לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה הנחשבת למלחיצה ביותר – זה בכלל לא

קרא עוד »

שקט, מתבגרים פה!!

מה עובר על הילדים שלנו פתאום, שברגע שינו את עורם? מה עובר עלינו בתקופה הזו? ומי הם זקוקים שנהיה עבורם? רוני לנגרמן זיו האם אתם

קרא עוד »

אז מה נשמע במשפחה?

אז איך קוראים לקבוצת הווטסאפ המשפחתית שלכם – “שבט לוי”, “לה פמילייה” או “המשפוּחה”? כולנו בווטסאפ כל הזמן. טוב או רע? השאלה מה אנחנו עושים

קרא עוד »

זה כן לטלפון!

האם הילד שלכם מוכן לסמארטפון? 12 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם לפני שאתם נותנים לילד טלפון חכם רוני לנגרמן זיו בן כמה הוא?יש הבדל גדול

קרא עוד »

שיעור כלכלה

באיזו גישה כלכלית אנחנו נוקטים בבית? האם יש אג’נדה מאחורי החינוך הכלכלי שלנו? רוני לנגרמן זיו יש שתי אסכולות בחינוך כלכלי. האחת אומרת – נקנה

קרא עוד »

אני והחבר’ה

“הוא כל הזמן עם החברים, מה יהיה? איך הוא ילמד?”, זה אולי נשמע כמו משהו שדור ההורים שלנו אמרו לנו, אבל כשאנחנו מחליפים את המילה

קרא עוד »

מכת בכורים

אמא שלי תמיד אמרה שחבל שאי אפשר להתחיל עם השלישי, כי עם הבכור עושים את כל הטעויות. אז מה כבר עשינו?! רוני לנגרמן זיו טעויות

קרא עוד »

כולם בסדר

איך משפיע סדר הלידה על אופי הילדים? האם נזדהה יותר עם הילד שנולד במקום שלנו במשפחת המוצא? ומה לגבי בן הזוג? יצאנו לעשות סדר רוני

קרא עוד »

לנגב לך את הדמעות

הילד שלנו חוזר הביתה בפרצוף נעלב: “הוא לקח לי”, “היא עשתה לי”, “היא אמרה לי”, “הם לא שיתפו אותי” – ואנחנו מתכווצים מבפנים: איך מישהו

קרא עוד »

החשש הגדול – חרם

יותר משאנחנו חוששים להצלחת ילדינו בלימודים, אנחנו דואגים למצבם החברתי. ומה אם לא יקבלו אותם? ומה אם ידחו אותם? הורים רבים סוחבים מילדות חוויית חרם

קרא עוד »

עונת הפסטיגלים

קניתם כרטיסים לפסטיגל? מחכים לרגע האחרון? או שאתם ממש לא בעניין? איך לבלות בחנוכה ולהישאר ביחסים טובים עם הילדים רוני לנגרמן זיו ללכת או לא

קרא עוד »

חג גדול ל…ילדים?!

האם לחפש את התינוקות שלנו בפורים? או: מתי הזמן הנכון להלביש לילדים תחפושות? רוני לנגרמן זיו מצטערת להיות הפארטי פּוּפּר והדודה הפולניה, אך כנראה שמישהו

קרא עוד »

עבדים היינו?!

הילדים יוצאים לשבועיים וחצי של חופשת פסח (פרומו לחופש הגדול…) ועימם גם העבודות לחופש, שגורמים לנו לתהות שוב: של מי השיעורים האלה?! רוני לנגרמן זיו

קרא עוד »

אמא’לה, פורים!

5 עצות שיעשו לכם את החג קצת פחות לחוץ, וקצת יותר שמח רוני לנגרמן זיו 1. התחפושת הראשונה שלי: תינוקות, פעוטות וילדים קטנים מומלץ להלביש

קרא עוד »

סיי צ’יס!

ילדים מתוקים – יש! תחפושת מושקעת – יש! החלטתם להנציח את הרגע בצילומי משפחה מקצועיים. איך רותמים את הילדים לשיתוף פעולה עם המצלמה? רוני לנגרמן

קרא עוד »

איך ליהנות מחופשת החגים?

ארבע עצות שיעזרו לנו לקחת נשימה לפני חופשת החגים הארוכה, ולא יחייבו אותנו לרוץ מאטרקציה אחת לשנייה. מועדים לשמחה רוני לנגרמן זיו לנצל זמן כמותכל

קרא עוד »

8 קטנות על חנוכה

פוחדים מהחושך ולא רוצים להשתתף במסיבה, אבל רוצים ללכת לכל הפסטיגלים, לאכול ים של ממתקים ואין-סוף סופגניות מעוצבות, ובעיקר לא מפסיקים להסתובב? הורים, ילדים וחנוכה

קרא עוד »

אבל אבא הסכים לי!

אתה מרשה ממתקים לפני האוכל ואת לא; את מרשה להם לראות טלוויזיה בבוקר ואתה לא; אתה חושב שחשוב שלילדים יהיו צעצועים של כלי נשק, ואת

קרא עוד »

חזל”ש מהחל”ד

סיימתם את חופשת הלידה ואתם מתכוונים לחזור לעבודה? אל תצפו שהשגרה תחזור להיות כמו שהייתה לפני הלידה. אז איך משלבים עבודה, בית וטיפול בתינוק? הסוד הוא בתיאום ציפיות

קרא עוד »

שם-טוב אימפריה

בחירת שם לילד זו אחריות גדולה: האם לבחור בשם נפוץ שיכולים להיות עוד ארבעה כמוהו בגן, או בשם מקורי וייחודי, שעלולים לא להבין? כמה נקודות למחשבה לפני ההחלטה החשובה

קרא עוד »

בונדינג מהרגע הראשון

בימים הראשונים שלאחר הלידה ההורים הטריים עסוקים בעיקר בפן הטכני: לומדים לחתל, להאכיל, לרחוץ, להרים לגרעפס. ומה עם הפן הרגשי, ההיקשרות? כמה פעולות קטנות שעובדות על הבונדינג עם התינוק מרגע הלידה

קרא עוד »

נהיה בקשר